پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | 18 جولای 2019
کد خبر ۱۸۸۹۳۱ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۵

فرزند خواندگی از نگاه اسلام

به گزارش افشاگری از خرم‌آباد، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در تفسیر آیه پنجم سوره احزاب با مضمون «ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آباءَهُمْ فَإِخْوانُکُمْ فِی الدِّینِ وَ مَوالِیکُمْ وَ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ فِیما أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَ لکِنْ ما تَعَمَّدَتْ قُلُوبُکُمْ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً» اظهار کرد: در زمان جاهلیت آداب و رسوم غلطی بود و پیامبر(ص) آداب و رسوم و فرهنگ عمومی غلط را از بین برده و فرهنگ عمومی صحیح را جایگزین کرد.

وی «ظهار» را از جمله فرهنگ‌های عمومی غلط در قبل از دوران پیامبر(ص) برشمرد و افزود: اگر مردی می‌خواست زن خود را رها کند تنها در یک جمله زن خود را رها می‌کرد اما اسلام آمد و فرمود با زنان با زبان نیکو برخورد کنید و حق و حقوق زن‌ها پایمال نشود و اگر طلاق می‌گیرید طلاق هم نیکو باشد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با ذکر این مطلب که از جمله فرهنگ‌های عمومی غلط در زمان پیامبر(ص) قوانین غلط فرزندخواندگی بود که امروز نیز رواج دارد، اضافه کرد: اسلام فرزندخواندگی را سر و سامان داد و برای آن شرایطی مشخص کرد.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر این‌که در پرتو و نزول آیه پنجم سوره احزاب پیامبر اسلام(ص) فرزندخواندگی را برای مردم تشریح کرد، افزود: امروزه نیز زن و مردی به دلایل ناباروری یا دلیلی دیگر بچه‌ای را به‌عنوان فرزندخواندگی قبول می‌کنند.

امام جمعه خرم‌آباد با تأکید بر این‌که در مسئله فرزندخواندگی مباحثی همچون محرمیت و ارث فرزند خوانده مطرح است، گفت: از دیدگاه قرآن فرزندخوانده حکم فرزند واقعی را ندارد و وقتی حکم فرزند واقعی را ندارد باید شرایط محرمیت در آن لحاظ شود.

این مفسر قرآن‌کریم با تأکید بر این‌که پدر و مادر خوانده حق ندارند اگر برای فرزند خوانده شناسنامه می‌گیرند اسم خودشان را در شناسنامه بیاورند، اضافه کرد: از دیدگاه قرآن باید فرزند خوانده را به اسم پدر واقعی او صدا زد.

وی با بیان این‌که حسب و نسب فرزندخوانده نباید کتمان شود، بیان کرد: متاسفانه امروز برخی افراد که فرزند خوانده دارند مسئله فرزندخواندگی را از او کتمان می‌کنند این در حالی‌است که اگر بچه از سر راه گرفته می‌شود و او را نشناسیم این بچه حکم برادر دینی یا خواهر دینی است و از یاران انسان محسوب می‌شود.

آیت‌الله میرعمادی با طرح این سؤال که آیا فرزند خوانده از پدر و مادر خوانده ارث می‌برد یا خیر، افزود: از دیدگاه قرآن فرزند خوانده از پدر و مادر خوانده ارث نمی‌برد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تشریح مسئله محرمیت فرزند خوانده اضافه کرد: اینجا دو سؤال مطرح می‌شود که آیا فرزندخوانده زیر دو سال است یا بالای دو سال؛ چرا که شرایط این دو با هم تفاوت دارد.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که یکی‌از راه‌های شناخت محرمیت ولادت است که این در خصوص فرزند خوانده صدق نمی‌کند، گفت: محرمیت از طریق رضائی یا شیر دادن است که مخصوص فرزند خوانده زیر دو سال است؛ بدین معنا که کودک زیر دو سال را می‌توان از طریق شیر دادن محرم کرد.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این که اگر فرزند خوانده بالای دو سال سن داشته باشد یکی‌از راه‌های محرمیت از طریق ازدواج است و البته ازدواج باید با اذن حاکم شرع باشد و با مصلحت صورت گیرد، بیان کرد: برخی مراجع معتقدند که ازدواج به صلاح فرزند خوانده نیست که در این‌صورت پدر و مادر خوانده باید شرایط محرم و نامحرم را رعایت کنند.

برچسب ها :فرهنگ

طراحی و تولید: سرومدیا