سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | 18 ژوئن 2019
کد خبر ۱۹۰۸۱۴ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۹

فارس گزارش می‌دهد | دور زدن تحریم‌ها سرباز سودمند می‌خواهد یا ژنرال زیان‌ده؟

به گزارش افشاگری، بیژن نامدار زنگنه به جهت سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و بیش از ۲۸ سال حضور در وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف ایران به «شیخ الوزراء» مشهور است هر چند که برخی‌ سیاسیون او را ژنرال دولت می‌دانند اما زوایای پیدا و پنهانی هم در وزارت نفت دارد.

خسارت تیم مدیریتی زنگنه در قرارداد کرسنت، جریمه ۱۴ میلیارد دلاری بود. موضوع خسارت‌بار این تیم، صدور رایگان گاز به ترکیه در اثر محکومیت در دادگاه و نمونه بعدی مدیریت غرب‌محور آنها، واگذاری اطلاعات سرّی پارس جنوبی به شرکت توتال بود. همچنین عدم توجه به صنایع داخلی هم انتقادات زیادی را متوجه زنگنه و تیم وی کرده است. 

با این همه خسارت مشخص نیست چرا زنگنه باز هم ژست قهرمان و طلبکار می گیرد؟ 

برای بررسی زوایای مدیریتی وی ذکر چند نکته گفتنی است:

حسن روحانی در آذر ۱۳۸۱ و از جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی، با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور وقت، به عملکرد بیژن زنگنه، وزیر نفت کابینه اصلاحات اعتراض کرد و اقدام وی در انعقاد قرارداد کرسنت با شرکت کرسنت پترولیوم را غیرقانونی و از طریق واسطه دانست و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای جمهوری اسلامی ایران دانسته بود. همین قرارداد پس از اعتراض ایران به رای دادگاه منجر به ضرر چند میلیارد دلاری برای جمهوری اسلامی شد. 

بیژن زنگنه از نظر سیاسی دارای گرایش اصلاح‌طلبی بوده و دارای سابقه عضویت در حزب کارگزاران سازندگی و بنیاد باران است. وی در انتخابات سال ۱۳۸۸ از حامیان یکی از سران فتنه بشمار می‌آمد.

زنگنه در همایش گرامیداشت محمدجواد تندگویان وزیر نفت شهید جمهوری اسلامی ایران، منتقدان رابطه با آمریکا را که معتقدند آمریکا در روابطش با ایران صداقت ندارد، مورد انتقاد جدی قرار داد و اظهار داشت: هیچ ادعایی مبنی بر صادق بودن آمریکا در روابطش با ایران مطرح نشده و به‌طور کلی در روابط دیپلماتیک، صداقت هیچ جایگاهی ندارد و تنها اصل، دستیابی به منافع ملی و حفظ آن‌ها از روش‌های ممکن است.

برای بررسی نحوه مدیریت زنگنه در مسند وزارت نفت نظرات نمایندگان مجلس را مرور می‌کنیم:

نامه ۷۲ وکیل ملت به سران قوا برای تغییر در مدیریت وزارت نفت

در بهمن ماه گذشته ۷۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقادات جدی را نسبت به عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت مطرح کردند.

 

نمایندگان در این نامه تاکید کرد اند که زنگنه نه‎ تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.

نمایندگان همچنین خواستار این شدند که در این برهه تاریخی و حساس و با توجه به از دست دادن فرصت‎ها توسط وزیر نفت، با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل جهت تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‎های آمریکا توسط سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

سران محترم قوا

ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

سلام‌علیکم

با احترام به عرض می‎رساند، جمهوری اسلامی ایران که رتبه اول جهان را در مجموع ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز داراست، به‎دلیل برخی غفلت‎ها و سوء تدابیر در سطح سیاست‌گذاری و اجرا توسط وزارت نفت و همچنین به خاطر فشارهای دشمنان، نتوانسته است متناسب با این رتبه، جایگاه اقتصادی خود را در جهان ارتقاء بخشد. با توجه به فشار فزاینده آمریکا و متحدان غربی-عربی-عبری آن و موقعیت حساسی که در آن قرار داریم، ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی‎های تخصصی و استماع نظرات جمع کثیری از مدیران و متخصصان حوزه نفت و گاز به این نتیجه رسیده ایم که برای مقابله با تحریم‎های آمریکا راه‎حل‎های روشنی به شرح ذیل وجود دارد که‌ اهتمام لازم برای اجرای آنهادر مدیریت ارشد وزارت نفت دیده نمی شود:

الف- راهکارهای کوتاه‎مدت مقابله با تحریم‎ها در بخش نفت و گاز

انجام مذاکرات راهبردی با کشورهای بزرگ منطقه که به‌صورت سنتی شرکای تجاری ایران در حوزه نفت و گازبوده اند.
استفاده از ظرفیت همسایگان جهت سوآپ نفت و گاز، انجام معاملات تهاتری و ایجاد زنجیره فروش نفت و فراورده‌های نفتی.
مشارکت در ساخت مخازن ذخیره‎سازی نفت خام در بنادر کشورهای چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، عمان و اندونزی.
استفاده از ظرفیت پالایشگاه‎ های خارجی جهت پالایش نفت خام ایران و فروش فراورده.

ب- راهکارهای میان‎مدت و بلندمدت مقابله با تحریم‎ها در بخش نفت و گاز

1- استفاده از سازوکار یکپارچه‎ سازی میدان‌های مشترک نفتی و گازی با کشورهای عراق، قطر، عمان و امارات

2- توسعه همکاری‎ در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز با کشورهای عضو اتحادیه بریکس(BRICS) شامل چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی

3- توسعه طرح‎های شیرین‎سازی و مرکاپتان‎زدایی میعانات گازی جهت گسترش بازارهای فروش.

4- حمایت از احداث پالایشگاه‎های کوچک در داخل و خارج از کشور با امکان فروش خوراک به آنهاو تسویه مالی مدت‎دار.

توسعه ظرفیت‎های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی کشور در داخل و خارج که می‎تواند منجر به خنثی شدن بخش اعظمی از تحریم‎های نفتی شود.

با توجه به موارد یادشده و باوجود ارائه ده‌ها راه‎حل توسط کارشناسان و مسئولان ارشد وزارت نفت به شخص وزیر، متأسفانه ایشان نه‎تنها اقدام مؤثری جهت اجرایی نمودن این راه‌حل‌ها به عمل نیاورده است بلکه از بدو ورود، اقدامات سؤال‌برانگیزی در قطع روابط نفتی ایران و متوقف کردن برخی قراردادهای نفتی و گازی با برخی کشورهای منطقه و تعدادی از کشورهای قدرتمند جهان انجام داده است که به برخی از این اقدامات اشاره می شود:

1- هِند: عدم پیگیری پیشنهاد دولت هِند جهت اجرای خط لوله صادرات گاز ایران از بندر چابهار به هند با مشارکت کشور روسیه؛
از اولین اقدامات جناب آقای زنگنه که خود در مصاحبه‎ای با روزنامه شرق به تاریخ 21/11/1394 بدان اذعان نموده اند، جلوگیری از اجرای قرارداد ایران و هند در خصوص سرمایه‎گذاری 9 میلیارد دلاری این کشور در میدان گازی فرزاد B و سرمایه‎گذاری 20 میلیارد دلاری این کشور در منطقه آزاد چابهار به بهانه اشکالات قرارداد مشارکت در تولید بوده است. در صورت عملیاتی شدن قرارداد میدان گازی فرزاد که ایران با عربستان مالکیت مشترک دارد، ایران علاوه بر استحصال گاز از این میدان و راه‎اندازی صنایع پتروشیمی در آن منطقه، می توانست همانند عربستان با استفاده از گاز این میدان،نسبت به شیرین‎سازی آب اقدام و استان‌های جنوبی کشور را از مشکل کمبود آب نجات دهد. در حال حاضر، با تعلل بی‎مورد و سوء مدیریت مقامات وزارت نفت، عربستان سعودی در حال استفاده یک‌جانبه از منابع گازی این میدان به مبلغ ده میلیارد دلار است که 5 میلیارد دلار آن متعلق به ایران است.

2-چین: قبل از سال 1392ایران قرارداد تولید و صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه نفت خام، از میادین مشترک با عراق در غرب کارون را با شرکت CNPC چین منعقد نموده وطرف چینی عملیات اجرایی خود را آغاز کرده بود.درحالی که رئیس‌جمهور محترم و وزیر نفت برای توجیه آغاز مذاکره با آمریکا برجذب سرمایه‎گذاری خارجی در حوزه نفتی و گازی تأکید می کردند آقای زنگنه در بدو ورود خود، قرارداد سرمایه گذاری با طرف چینی را به‌صورت یک‌جانبه لغو و شرکت چینی را از عملیات در این پروژه خلع ید نمود.این اقدام وزیر نفت علاوه براینکه فرصت سرمایه گذاری وفروش تضمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را از بین برد، موجب واکنش مقامات چین و کاهش خرید نفت از ایران گردید.

موضوع مهم دیگر اینکه در سال 1394 رئیس‌جمهور چین به ایران سفر کرد و از قصد دولت این کشور جهت افزایش سطح تجارت با ایران تا مبلغ چشمگیر 600 میلیارد دلار طی 10 سال، سخن به میان آورد. در مقابل اما برخلاف عرف دیپلماتیک با هیئت بلندپایه چینی برخورد شد، تا جایی که مقامات این کشور به این نتیجه رسیدند که ایران تمایلی به همکاری گسترده با چین ندارد.
درهمان ایام ،استقبال باشکوه از مقامات چینی توسط عربستان وانعقاد قرارداد 50 میلیارد دلاری نفتی با چین، اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جت‎های جنگنده تا مرزهای عربستان، حضور مشترک رئیس‌جمهور چین وشاه عربستان در مراسم افتتاح پالایشگاه چینی-عربستانی، تنها نمونه‎ای از درک جایگاه چین در نظام بین‎الملل توسط عربستان به عنوان یکی از رقبای ایران بود.
3- برزیل: علیرغم پیگیری‎های مکرر دولت برزیل جهت احداث پتروپالایشگاه نفت خام در برزیل در قالب مشارکت با شرکت ملی نفت ایران، با ظرفیت روزانه یک‎میلیون و دویست هزار بشکه و باوجود دو بار سفر وزیر انرژی این کشور برای دیدار با آقای زنگنه و انعقاد قرارداد مذکور، متأسفانه ایشان از این پیشنهاد استقبال نکرد. درصورتی‌که پیشنهاد دولت برزیل مورد استقبال قرار می‎گرفت، کشورمان بدون پرداخت یک دلار، وصرفاً باتضمین تأمین خوراک نفتی این پالایشگاه، صاحب 50% سهام آن می‎شدو در فاز اول روزانه 600 هزار بشکه نفت خام و در فاز دوم روزانه یک‌میلیون و دویست هزار بشکه نفت خام صادر ودراین پالایشگاه به فراورده تبدیل می گردیدودر آن صورت امروز کشور نگران فروش نفت خام خود نبود.

4-عراق: جمهوری اسلامی ایران با عراق دارای 12 میدان مشترک نفت و گاز است. باوجود فراز و نشیب‎های فراوان در روابط دو کشور، دولت عراق مصرانه به دنبال انعقاد قرارداد استخراج، تولید و صادرات مشترک با ایران در این میادین بود. یکپارچه‎سازی استخراج و تولید در میادین مشترک، باعث می‎شدتحریم‎های ظالمانه آمریکا کمترین اثر درفروش نفت ایران داشته باشند. همچنین توسعه همکاری‎های نفتی و گازی با عراق سبب می‎شد ضریب امنیتی کشور در مرزها افزایش یافته و با ایجاد زنجیره ارزش و تولید فراورده‎ها، شرایط خوبی ازنظر تأمین شغل برای مرزنشینان فراهم شود.متأسفانه باوجود الزام قانونی جهت برداشت صیانتی و یکپارچه از میادین مشترک با همسایگان، وزیر نفت با بی‌اعتنایی به پیشنهاد طرف عراقی و ارائه پیشنهاد غیراقتصادی سرمایه گذاری در دو میدان مشترک کوچک و عدم توجه به سرمایه گذاری در میادین بزرگ، به منافع ملی کشور آسیبی جدی وارد نموده است.
5-سایر همسایگان: وزارت نفت نه‎تنها در چند سال گذشته اقدامی جهت استفاده از ظرفیت همسایگان همچون ترکیه، عراق، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان در راستای گسترش همکاری در حوزه تولید و انتقال نفت و گاز به عمل نیاورده است، بلکه با ایجاد تنش، عدم اجرای قراردادهای موجود و اتخاذ مشی نادرست در رفع اختلافات، موجب ایراد ضرر و زیان‎های اساسی به منافع ملی شده است. در برخی موارد ازجمله درخصوص ترکیه و ترکمنستان، عدم حل به‌موقع اختلافات موجب شکایت طرف مقابل از ایران در دادگاه‎های بین‎المللی وپیگیری جهت اخذجرائم هنگفتی از ایران شده است. همچنین عدم اتخاذ دیپلماسی انرژی فعال، باعث شد که رقبای منطقه‎ای ما همچون قطر، عربستان، امارات و ترکمنستان بخش اعظمی از بازارهای بالقوه ایران را اشغال کنند. برای نمونه عدم اجرای قرارداد انتقال گاز به پاکستان که در سال 1391 عملیاتی شده بود و تا سال 1392 بخشی از آن به اجرا درآمد با بهانه‎های واهی شخص وزیر متوقف ماند و موجب شد تا ترکمنستان با ایجاد خط لوله ملقب به تاپی از طریق افغانستان، به پاکستان و هند گاز صادر کند.

 

6- روسیه: باوجود ابراز تمایل روس‎ها در حوزه تولید و صادرات مشترک نفت و گاز با ایران و همچنین انعقاد قرارداد سواپ نفتی با ایران در سطح 500هزار بشکه در روز که در سفر آقای رئیس‌جمهور به این کشور منعقد شد، متأسفانه آقای زنگنه با اعلام این مسئله که در طرف روسی تمایلی برای اجرای این طرح نمی‎بیند اقدامی برای عملیاتی شدن توافق مذکور به عمل نیاورد. این در حالی است که روس‎ها و برخی مقامات سیاسی ایران از عدم تمایل شخص وزیر نفت برای انعقادهرگونه قرارداد با روس‎ها خبرمی دهند. 
7-اروپا: با توجه به عدم‌کفایت گاز روسیه جهت تامین نیاز اروپا، روسیه پیشنهاد داده است با هزینه خود نسبت به احداث خط لوله گاز ایران به روسیه باهدف تامین کسری گاز اروپا اقدام نماید تا بدینسان ایران بتواند از طریق خط لوله روسیه بخشی از گاز اروپا را تامین کند.
علاوه بر آن با پیشنهاد ترکیه و توافق ایران در گذشته این امکان فراهم شده بود که با هزینه شرکت های ترکیه، سرمایه گذاری لازم جهت اجرای خط لوله صادرات گاز موسوم به ITE (ایران-ترکیه-اروپا) از مرز بازرگان تا مرز ترکیه با یونان به طول 1870 کیلومتر به منظور فروش گاز به میزان سالانه 35 میلیارد متر مکعب انجام شود. شرکت های ترکیه با اخذ مجوز OFAC و با فاینانس شرکت های اروپایی آمادگی لازم برای اجرای این خط را اعلام کردند. قابل ذکر است شرکت سام پترول ترکیه کلیه مسیر 1870 کیلومتر در خاک ترکیه را تحصیل حریم کرده است و از 17 وزارتخانه و سازمان دولتی ترکیه مجوزات لازم اخذ شده است. ترکیه از انتقال گاز 49 ساله ایران به اروپا صرفا حق ترانزیت خواهد داشت و موافقت آن کشور برای اینکه ایران تا 50 درصد سهام این خط را دارا باشد نیز اخذ شده است که متأسفانه آقای زنگنه چند سال است با این توجیه که می خواهد از طریق شراکت با خط لوله گرجستان (که یکی از سهامداران آن رژیم صهیونیستی است) به اروپا گاز صادر کند نسبت به عملیاتی شدن این طرح و وابسته کردن اروپا به انرژی ایران تعلل کرده است. انفعال وزیر نفت نسبت به این پیشنهادات باعث شد که آمریکا با تولید LNG و صادرات آن به اروپا به فکر تأمین کسری گاز اروپا باشد. همچنین رژیم صهیونیستی قصد دارد با تکمیل خط لوله گازی خود (ترانس آناتولی) نسبت به تامین نیاز اروپا اقدام کند.

موارد یادشده تنها بخش کوچکی از رفتارهای تردید آور وزیر نفت محسوب می‎شود. با اینکه در سال ۱۳۹۲ جمعی از کارشناسان ونمایندگان به جد اعتقاد داشتند بازگشت آقای زنگنه به وزارت نفت حداقل در موضوع قراداد کرسنت موجب ایراد خسارات میلیاردها دلار به کشور می شود، ایشان در چندین جلسه در حضور نمایندگان تصریح کرد که ظرف ۱۵ روز به بهترین وجه مسئله را به نفع ایران حل خواهدکرد. اکنون بعد از ۵ سال از زمان آن وعده ها، نادرستی ادعای وزیر نفت وصحت نظر کارشناسان ونمایندگان مخالف وزارت زنگنه به اثبات رسیده است.عدم بهره گیری از ظرفیت شرکت های داخلی دراجرای فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی و اصرار ایشان به واگذاری سئوال برانگیز این پروژه به شرکت رشوه دهنده توتال که منفعت خود را در معطل گذاشتن بخش ایرانی میدان و برداشت از طرف قطری میدان می دانست موجب تحمیل خسارت و عدم النفع دهها میلیارد دلار به ایران شد. عدم استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی که می‎توانست بخش بزرگی از نقدینگی کشور را به سمت سرمایه گذاری دربخش نفت وگاز هدایت کند، بی‎توجهی نسبت به احداث مخازن بزرگ ذخیره‎سازی نفت در داخل و خارج از کشور، عدم اهتمام کافی جهت عرضه ثابت نفت خام در بورس انرژی و عدم توجه به ظرفیت تولید محصولات پالایشگاهی جهت ارتقای رشد اقتصادی کشور از دیگر ضربات و خسارات مدیریتی آقای زنگنه بر صنعت نفت و گاز کشور بوده است .موارد فوق که تنها بخش اندکی از موضوعات گفتنی ومستند در مورد تفکر و رفتارهای مدیریتی آقای زنگنه است، نشان می دهد که ایشان نه‎ تنها در این مدت اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.

با توجه به جمیع موارد فوق، ما جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این برهه تاریخی و حساس و با توجه به از دست دادن فرصت‎ها توسط وزیر نفت، از شما بزرگان تقاضا داریم تا با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل جهت تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‎های آمریکا اتخاذ نمائید. »

*چه کسانی نامه حمایتی از زنگنه را امضا کردند؟

حدود یک هفته بعد از انتشار نامه ۷۲ نماینده مجلس در انتقاد از عملکرد وزیر نفت، برخی دیگر از نمایندگان، نامه‌ای در حمایت از وزارت نفت و زنگنه تهیه و تدوین کردند.

«بیژن نامدار زنگنه»؛ فردی که در ماه‌های پایانی سال گذشته به سوژه اول صحن و راهروهای مجلس مبدل شده و حتی بودجه ۹۸ نیز توجه به وزیر نفت را تحت تاثیر قرار نداد؛ وزیری که برخی نمایندگان مجلس اقداماتش را شایسته تقدیر می‌دانستند و برایش نامه تشکر نوشتند و عده‌ای دیگر از نمایندگان انتقادات جدی را متوجهش می‌کنند و خواستار رسیدگی سران قوا به عملکردش هستند.

 

* نامه ۷۲ تن از نمایندگان در نقد عملکرد وزیر

آغاز ماجرا از نگارش نامه‌ای انتقادی در مجلس بود؛ نامه‌ای که در آن 72 نفر از نمایندگان مجلس از حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند به عملکرد وزیر نفت رسیدگی کنند.

«زنگنه نه‎ تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.»

جمله فوق مهمترین بخش نامه‌ای بود که نمایندگان آن را در ۵ صفحه تنظیم کرده بودند و انتهایش نیز به این درخواست ختم می‌شد که در این برهه تاریخی و حساس و با توجه به از دست دادن فرصت‎ها توسط وزیر نفت، با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل جهت تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‎های آمریکا توسط سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود. 

  * نامه در برابر نامه

نامه انتقادی ۷۲ نماینده مجلس هنوز پاسخی از سوی وزیر نفت نیافته بود که برخی دیگر از نمایندگان اینبار نامه‌ای در حمایت از وزیر نفت نوشتند و علت نگارش نامه را تقدیر از زحمات زنگنه عنوان کردند؛ هرچند برخی نمایندگان نگارش نامه حمایتی را گامی برای بی اثر کردن انتقاد از وزیر نفت خواندند.

نامه‌‌‌ای که توسط نماینده‌‌ای شاغل در وزارتخانه زنگنه تنظیم شده و در آن از زحمات وزارت نفتی‌ها قدردانی به عمل آمده است؛ البته نامه مذکور این سوال را برای برخی نمایندگان پدید آورده که چرا این روزها و حدود یک هفته بعد از نامه انتقادی، حمایت از وزارت نفت و زنگنه آنهم توسط فردی که در وزارت نفت استخدام شده و فرد دیگری که قرار است استخدام شود در دستورکار قرار گرفته است. 

البته گفتنی است استخدام نمایندگان در وزارت نفت موضوعی است که پیش‌تر هدایت الله خادمی زمانی که قرار بود زنگنه برای دومین دولت روحانی وارد کابینه شود نسبت به آن هشدار داده بود «شاید منظور از ژنرال‌ها همان تعداد زیادی نماینده بازمانده در انتخابات مجلس باشد که هیچ تخصصی هم متناسب با وزارت نفت ندارند، البته تعدادی دیگر هم منتظر استخدام در سه سال آینده هستند و هم اکنون در تهیه مقدمات به سر می‌برند.»

خادمی در همان جلسه خطاب به زنگنه گفته بود «آقای مهندس! لطفاً مِن‌بعد، نمایندگان مجلس را استخدام نکنید تا نمایندگان مجلس به رسالت ذاتی و نظارتی خود ادامه دهند و به فکر مردم محروم باشند. رییس جمهور و رییس مجلس و رییس قوه قضاییه لطفا جلوی این مفسده و رانت دو طرفه را بگیرید. اگر امید به استخدام‌ها نبود آن وقت وزیران پیشنهادی بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعی خود و تعداد آرای واقعی خود را مشاهده می‌کردند.»

* وزیر نفت بارها استعفا داده/ باشگاه نفت و نیرو به زنگنه خط اشتباه می‌دهد

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اما می‌گوید: آقای زنگنه به عنوان بِرند کابینه آقای روحانی و کسی که می‌توانست در حل مشکلات اقتصادی یکی از خوب‌های کابینه باشد اما عملکرد ضعیفی داشته است. 

 

وی تاکید می‌کند: زنگنه علی‌رغم تمام وعده‌هایی که داده بود که می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و مشکلات فروش نفت را حل کند اما در حال حاضر به جایی رسیده که خودش، بخشی از مشکل شده است. 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی است که آقای زنگنه بارها شفاهی و کتبی استعفا داده و به آقای رئیس جمهور هم اعلام کرده است. 

وی گفت: زنگنه در وزارت نفت نتوانسته کار خاصی انجام دهد این در حالی است که همراهی بسیار زیادی از سوی مجلس با توجه به هم‌راستا بودن تعداد زیادی از نمایندگان با وی وجود داشته است. 

ابطحی گفت: زنگنه بارها در مجلس که صوت آن موجود است گفته بود اگر اختیارات بیشتری داشتیم فلان کرده و فلان می‌کردم ولی وقتی با انتقاد نمایندگان مواجه شده و حتی خواهان استیضاح آقای زنگنه بودند امضاهای استیضاح پس گرفته شد تا زمینه اجرای وعده‌های زنگنه اجرایی شود. 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: نمی‌خواهم آقای زنگنه را متهم کنم که وی در پازل دشمن بازی می‌کند اما وی با حساب‌های دو دوتا چهارتایی که داشت و حتی باشگاه نفت و نیرو به او خط می‌داد اما وزیر نفت دولت آقای روحانی به نتیجه نرسید. 

وی گفت : متاسفانه اطرافیان آقای زنگنه اخیرا عنوان کرده‌اند بابک زنجانی هدایت و مدیریت استیضاح آقای زنگنه را برعهده دارد در حالی که این حرف خنده‌دار بوده و پذیرفتنی نیست ضمن اینکه وقتی کسی بگوید بابک زنجانی که هم اکنون در زندان است به نمایندگان مجلس خط‌دهی کرده و آنها را مجاب به استیضاح آقای زنگنه می‌کند اتهام بزرگی به مجلس است. 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به شکایت زنگنه وزیر نفت از ۲ نماینده مجلس گفت: شکایت آقای زنگنه علیه آقای خادمی و ابوترابی تازگی ندارد این در حالی است که آقای ابوترابی درباره وجود دستگاه‌های کارت‌خوان در دفتر آقای زنگنه مصاحبه کردند و حتی وزارت اطلاعات هم این موضوع را تایید کرده است. ضمن اینکه آقای خادمی هم مباحثی را درباره توتال و کرسنت مطرح کرده است که این موضوع هم تا حدود بسیار زیادی تایید شده و اسناد آن وجود دارد. 

ابطحی گفت: اینکه آقای زنگنه از نمایندگان مجلس شکایت کند به هیچ وجه مهم نیست اما اتهامی که اطرافیان آقای زنگنه به نمایندگان مجلس وارد کرده‌اند مبنی بر اینکه آنها از بابک زنجانی برای استیضاح وزیر نفت خط می‌گیرند بسیار خنده‌دار است. 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد:‌ زنگنه در استراتژی خود درباره نفت و گاز ایران شکست خورده است و معتقدم در حال حاضر افراد توانمندی در حوزه نفت وجود دارند که بتوانند سیاست‌های دیگری را در برابر سیاست‌های جنگی و اقتصادی آمریکا در پیش بگیرند. 

وی اظهار داشت: آقای زنگنه با سوءعملکرد خود فرصت‌سوزی کرده و حتی در نامه انتقادی 80 نماینده مجلس به سران قوا این موضوع به صراحت وجود دارد که اسناد و مدارک لازم در این خصوص موجود است. 

ابطحی اظهار داشت: در شرایط فعلی که ماحصل تحمیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران است باید بتوانیم تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم نه اینکه عکس این موضوع اتفاق بیفتد. 

وی اظهار داشت:‌ آقای زنگنه در دوران فعالیت خود در دوران روحانی عملکرد بسیار بدی داشت و قراردادهای نفت و گاز ایران را با کشورهای همسایه و بازارهای سنتی از بین برد. 

ابطحی گفت: آقای زنگنه که از ابتدای انقلاب در پست‌های مختلف حضور داشته ‌خسته است و نیاز به استراحت دارد و این توصیه دوستانه من به او است که باید خودش از مسئولیتش کنار برود و بهتر است قبل از اینکه روحانی این کار را انجام دهد این کنار رفتن محقق شود. 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: زنگنه تا آخر دولت دوازدهم در پست وزیر نفت دوام نخواهد آورد. 

* کشف سه کارت‌خوان با گردش مالی ۱۰ میلیاردی در دفتر وزیر نفت

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از عملکرد با بیان اینکه تعداد امضاهای استیضاح زنگنه رو به افزایش است، گفت: آقای زنگنه در شرایط جنگی حال حاضر ۱۵ سال است که سکان وزارت نفت را بر عهده دارد و همواره در جلسات خصوصی و غیرخصوصی عنوان می‌کند که ساخت پالایشگاه در ایران جواب نمی‌دهد و اعتقادی به ساخت پالایشگاه در کشور ندارد.

 

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای زنگنه امروزه در شرایط تحریم تمام سیستم را معطل کرده و هر روز بهانه می‌آورد، یک روز می‌گوید سران قوا باید به من اختیارات بدهند تا دیوان محاسبات وسازمان بازرسی گریبانگیر من نشوند و اخیراً سه کارت‌خوان فروش در دفتر وی کشف شده که ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی این کارت‌خوان‌ها بوده است؛ یکی از این کارت‌خوان‌ها به نام یکی از آبدارچی‌های دفتر آقای زنگنه است. 

ابوترابی خاطرنشان کرد: مأموران امنیتی علاوه بر کشف کارت‌خوان در دفتر وزیر نفت، مقادیری طلا و دلار را نیز در دفتر آقای وزیر کشف کرده‌اند، که این مسئله موجب اختلافات و بحث‌هایی بین زنگنه و وزیر اطلاعات در هیأت دولت شده است؛ وزیر نفت عنوان کرده که من در این زمینه با وزارت اطلاعات همکاری نخواهم کرد. 

وی افزود: آقای زنگنه با این توجیه که ساخت پالایشگاه در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد، می‌گوید عدم موافقت خود با ساخت پالایشگاه در داخل را اعلام می‌کند که این کاملا در مقابل حرف مقام معظم رهبری است که بارها فرمودند ما باید نفت را در داخل فرآوری کنیم و نفت خام نفروشیم. 

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای زنگنه با وجود اینکه بحث فروش نفت با هیاهویی شروع شد آن را معطل گذاشته در حالی که بورس فروش نفت خام مشکلات ما را بسیار کاهش می‌دهد.

ابوترابی خاطرنشان کرد: زنگنه در دوره قبل که می‌خواست رأی اعتماد بگیرد یکبار عنوان کرد که من سه ماهه مشکل پرونده کرسنت را حل می‌کنم و یکبار هم گفت من مشکل این پرونده را شش ماهه حل خواهم کرد و مشکل این پرونده تا امروز حل نشده که هیچ بلکه پرونده شرایطش بدتر نیز شد. 

وی افزود: معاونین آقای زنگنه با حقوق‌های نجومی و با پاداش پایان خدمت نجومی بازنشست شدند و بار دیگر با حقوق‌های بالا به عنوان مشاور در بخش‌های مختلف به کار گرفته شدند. 

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همان معاونانی که در کرسنت محرومیت داشتند بار دیگر توسط آقای زنگنه در سمت معاونت به کار گرفته شدند و همین معاونین بعد از اینکه بازنشست شدند و پاداش پایان خدمت کلانی گرفتند، دوباره بعضی از آنها در معاونت‌ها به کار گرفته شدند. 

ابوترابی خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی که وزارت نفت نوک پیکان حمله و راهگشای مملکت است و همه هیأت وزیران در وزارت نفت خلاصه می‌شود بدترین گزینه برای وزارت نفت، آقای زنگنه است که دارد جنگ اقتصادی را مدیریت می‌کند. آقای زنگنه هم روحی و هم جسمی خسته شده و دیگر نمی‌تواند در این جنگ اقتصادی ایفای نقش کند و ما را به مقصد برساند. 

 *شکایت نمایندگان از زنگنه به قوه قضائیه به دلیل عدم انجام وظایف

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: جمعی از نمایندگان بنا دارند تا از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به دلیل عدم انجام مسئولیت‌هایش در موارد متعدد و وارد کردن میلیاردها دلار خسارت به کشور به قوه قضاییه شکایت کنند. 

وی افزود: همچنین 10 نفر از نمایندگان در نامه‌ای به هیأت رئیسه درخواست بررسی به موضوع عدم انجام مسئولیت‌ها توسط وزیر نفت طبق ماده 232 آیین‌نامه داخلی مجلس را دارند. 

 

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروزه یکی از مشکلات مملکت ما این است که مسئولان با عدم اقدام به موقع باعث خسارت‌های بسیار زیاد به مملکت و بیت‌المال شده‌اند که در حوزه مسائل حقوقی به این کار ترک فعل می‌گویند که این مسأله بسیار برای کشور ما پرهزینه شده است که در رأس همه این موارد که بیشترین خسارت‌ها را به خاطر عدم انجام مسئولیت و نیز ترک فعل، خسارات زیادی را به کشور وارد کرده آقای بیژن زنگنه وزیر نفت است. 

ابوترابی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در رابطه با فاز 11 پارس جنوبی علی‌رغم اینکه بسیاری از قطعات فاز 11 بومی‌سازی و در داخل کشور توسط یک شرکت داخلی در زمان دولت نهم و دهم تولید شده بود، متأسفانه با روی کار ‌آمدن دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت آقای زنگنه، ایشان با اعتمادی که به شرکت توتال کرد، تمام اطلاعات مربوط به فاز 11 پارس جنوبی را در خدمت شرکت توتال قرار داد و قطعاتی که برای این فاز در داخل تولید شده بود به کار نگرفت.

وی افزود: وزیر نفت بر اساس قراردادهای IPC تمام مدارک و اطلاعات مربوط به فاز 11 پارس جنوبی را در اختیار شرکت توتال قرار داد که طبق گفته شخص آقای زنگنه عدم اجرای پروژه این فاز توسط شرکت توتال تا به حال 30 میلیارد دلار به کشور ما ضرر وارد کرده چرا که پیمانکار طرف قطری در پارس جنوبی شرکت توتال است و با سرعت تمام در حال استخراج گاز است. 

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به جز موضوع مربوط به فاز 11 پارس جنوبی آقای زنگنه موارد متعدد دیگری از این قبیل دارد و می‌تواند موضوع کرسنت، عدم اجرای کارت سوخت، موضوع به کارگیری بازنشستگان با حقوق‌های بالا اشاره کرد. 

*فرار به جلوی زنگنه بعد از کشف کارتخوان در دفترش

ابوترابی با اشاره به موضوع کشف کارت‌خوان‌ها در دفتر وزیر نفت خاطرنشان کرد: اگر کشف این کارت‌خوان‌ها در دفتر هر وزیری در کشورهای دیگر انجام می‌شد، شخص وزیر استعفا می‌داد اما ما الان شاهد هستیم که متأسفانه آقای زنگنه فرار رو به جلو را در دستور کار خود قرار داده و به جای اینکه پاسخگوی مردم باشد به دنبال توجیه کار خود است. 

وی گفت: آقای زنگنه می‌خواهد دهان نمایندگان پیگیر و فساد ستیز را با شکایت ببندد و این جای تأسف دارد که به جای اینکه آقای زنگنه از مردم عذرخواهی کند و به جای اینکه مانند بسیاری از کشورها به خاطر سوءمدیریتش استعفا دهد، فرار به جلو را در دستور کار خود قرار داده است و نمایندگان پیگیر را به شکایت تهدید می‌کند. نباید در جمهوری اسلامی چنین مدیرانی سالیان سال در مستند وزارت باشند.

*ظریف از کوتاهی‌های زنگنه در عرصه‌های بین‌المللی گلایه‌مند است

ابوترابی گفت: یکی از مباحث اصلی استعفای اخیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به نحوه برخوردهای بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت بازمی‌گردد، چرا که ظریف نسبت به کوتاهی‌هایی که وزیر نفت در عرصه‌های بین‌المللی در خصوص وظایفش داشته است، گلایه دارد. 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: بزرگترین خبط زنگنه نابودی زیرساخت‌های کارت سوخت در کشور بود، چرا که براساس نظر کارشناسان، این کار وزیر نفت در هر روز منجر به خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی و سود هنگفت قاچاقچیان سوخت است و با این کار سهمیه‌بندی صورت‌گرفته با نابودی این زیرساخت‌ها از بین رفت. 

ابوترابی گفت: متأسفانه زنگنه کاری کرد که همکاری ایران با شرکت‌های حاضر در کشورهای همسایه که تعامل زیادی با کشورمان داشتند، به بهانه حضور توتال در کشورمان قطع شد، در حالی که گاز به مرزهای پاکستان رسیده بود و امارات هم به دنبال تسخیر بازارهای گاز منطقه و دنیا است. 

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: زنگنه قول داده بود که پرونده کرسنت ظرف مدت شش ماه بسته شود، در حالی که هم‌اکنون جمهوری اسلامی محکوم به پرداخت جریمه در این خصوص شده است. 

وی افزود: زنگنه بیش از 14  سال وزیر نفت بوده است و باید با اقدامات خود کاری می‌کرد که در زمینه تولید و ساخت پالایشگاه در کشور خودکفا شویم، اما او این کار را نکرد، در حالی که سپاه در این مسیر گام برداشت و خودکفا شدیم. 

ابوترابی گفت: برخوردهایی که زنگنه با مسئولان چینی، هندی و پاکستانی کرده  است، منجر به آن شد که بسیاری از سرمایه‌گذاری آنها و همکاری‌های مشترکمان از بین برود. 

وی تصریح کرد: وزیر نفت یکی از مخالفین جدی و پر و پا قرص ایجاد بورس نفت در کشور است، در حالی که در شرایط فعلی اقتصادی، راه‌اندازی این بورس بسیار راه‌گشاست و می‌تواند با عرضه نفت خام در این بورس، تحریم‌ها را دور زده و بخش خصوصی را برای کمک به کشور فعال کنیم. 

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس خاطرنشان کرد: زنگنه با عدم تعامل و نقدپذیری و همچنین عدم همراهی لازم، ضربه‌های زیادی به صنعت نفت و گاز کشور در دوران تحریم‌ها زده است این در حالی است که متأسفانه وی ضعف خود را با همراهی برخی نماینده‌های مجلس و ارائه قیر و... به آنها پوشانده است. 

*زنگنه تفکر ایجاد پالایشگاه و فرآوری نفت با توان داخلی را قبول ندارد

ابوترابی با اشاره به نامه ۷۲ نماینده مجلس در خصوص سوءمدیریت و سوء تدبیر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در شرایط تحریمی کشور گفت: ‌‌‌‌‌در این نامه نمایندگان کارشکنی‌ها جهت عدم توافقات با افرادی که سمت و سوی غرب دارند، را متذکر شدیم.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مصادیق این موضوع در این نامه به صورت صریح اعلام شده است؛ چرا که آقای زنگنه به محض حضور در راس وزارت نفت، رابطه نفتی ایران با چین، هند و پاکستان را متوقف کرد، ضمن اینکه نوع قراردادها و میدان‌های نفتی مشترک با کشورهای خارجی در این دوران تضعیف شد که جزئیات و تاریخ اقدامات و دستورات زنگنه وزیر نفت به صورت شفاف در این نامه مندرج است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس خاطرنشان کرد: زنگنه در جلسات خصوصی و نیمه خصوصی بارها اعلام کرده است که تفکر ایجاد پالایشگاه در داخل کشور و فرآوری نفت را قبول ندارد و جالب‌تر آنکه وی این موضوع را به صراحت اعلام می‌کند.

ابوترابی با اشاره به سابقه ۱۴ ساله زنگنه در وزارت نفت اظهار داشت: وی اعتقادی به احداث پالایشگاه و استحصال فرآورده از نفت ندارد و در برخی جاها به این موضوع و ممانعت از این کار افتخار می‌کند.

وی با بیان اینکه برای رسیدگی به این موضوع لزومی به شکایت وزارت نفت از نمایندگان امضاکننده این نامه علیه زنگنه وجود ندارد، گفت:‌ نمایندگان امضاکنندگان این نامه حاضرند در مناظره‌ای نامه، اسناد و مدارک را شفاف و علنی در هر جایی که آقای زنگنه تشخیص داد (در رسانه ملی یا در هر خبرگزاری) اعلام کنند. 

نگاه به غرب زنگنه، منجر به از دست دادن شرقی‌ها و بازارهای نفتی شد

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مسبب و زمینه‌ساز تحریم‌های فعلی نفتی ایران، زنگنه وزیر نفت است که خام‌فروشی را ادامه داده است.

 

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: متأسفانه زنگنه معتقد بود که تا زمانی که مذاکرات با آمریکا نهایی نشده است خیلی نباید کار خاصی کرد و به همین دلیل اقدامات مقتضی را در میادین نفتی و گاز انجام نداد. ضمن اینکه بازارهای نفتی منطقه با اقدامات سوء زنگنه را از دست دادیم.

خادمی افزود: متأسفانه هیأت رئیسه مجلس طرح سوال از زنگنه وزیر نفت را ۶ ماه عقب انداخته و امروز بعد از گذشت این زمان طرح سوال بنده در دستورکار قرار گرفته است.

نماینده مردم ایذه با اشاره به تحریم نفتی آمریکا علیه ایران که روز گذشته اعلام شد، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این تحریم‌ها را باید از دو بخش تحلیل کنیم که بخش اول آن مربوط به افرادی است که در کشورمان زمینه‌ساز این تحریم‌ها شده‌اند، این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها به آنها تاکید کرده بود خام فروشی نداشته باشید، ولی این افراد با توجه به این‌که در راس برخی از وزارتخانه‌ها در طول سالیان مختلف بودند، این مسیر را ادامه دادند.

خادمی گفت: متاسفانه زنگنه، برخی فعالیت‌ها و اقدامات مشترک با شرکت‌های شرقی را قبل از آن‌که موضوعات مذاکرات با کشورهای غربی به نتیجه خاصی برسد، قطع کرد. این درحالی است که همین شرکت‌های شرقی در برابر تحریم‌ها و فشار دول غربی در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و به ما کمک کرده و نفت و گازمان را خریداری می‌کردند و تجهیزات به ما می‌دانند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برخی از شرکت‌های شرقی هم اکنون در اروپا و آمریکا کار می‌کنند، و همین شرکت‌ها با فشارها و بی‌محلی زنگنه و وزارت نفت از کشورمان خارج شدند.

*آقای زنگنه! رشوه «توتال» به چه کسانی پرداخت شده است

خادمی اظهار داشت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ قرارداد گازی منعقد نکردند؛ قراردادهایی که وجود داشت و در دولت‌های قبلی مذاکره شده بود نیز متوقف شد و ادامه نیافت و توقف این قراردادها موجب خسارت جمهوری اسلامی ایران شد.

وی با اشاره به قرارداد خط لوله صلح، گفت: قرارداد خط لوله صلح با دولت‌های قبلی منعقد شد و حتی تا نقطه صفر مرزی، لوله‌گذاری‌ها انجام شده بود اما این فرصت را دولت‌های یازدهم و دوازدهم از دست داد و قرارداد را متوقف کرد که موجب ضرر اساسی برای کشور شد و تا صدها سال جبران نمی‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد نسبت به از دست رفتن بازار گاز ایران، اظهار داشت: در قرارداد خط لوله صلح، ترکمنستان جایگزین ایران شد؛ ترکمنستان از طریق افغانستان، گاز را به پاکستان و هند انتقال داد و پروژه «تاپه» اجرا شد.

خادمی با بیان اینکه در این قرارداد ما بزرگترین پروژه منطقه را از دست دادیم، گفت: قرارداد «کرسنت» موجب شد اکثر قراردادها و مذاکرات ایران متوقف شود. دولت یازدهم قول داده بود مشکل پرونده کرسنت را حل کند اما مشکل این پرونده را حل نکرد و قصد دارد آن را به گردن دولت‌های آینده بیندازد در حالی که مدیران فعلی وزارت نفت، متخلفان اصلی قرارداد کرسنت بودند.

وی با بیان اینکه وزارت نفت، گزارشی در خصوص این پرونده ارائه نمی‌دهد و پنهان‌کاری شدیدی در مورد این پرونده وجود دارد، گفت: قرارداد «کرسنت» موجب شد که قرارداد گازی با عمان نیز جلو نرود و متوقف شود ضمن آنکه دولت نیز اراده‌ای برای این قرار داد نداشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: حفاری و انتقال گاز در میدان گازی «فرزاد B» توسط هندی‌ها در حال اجرا بود اما این قرارداد نیز در دولت یازدهم متوقف شد.

خادمی اظهار داشت: قبل از دولت یازدهم، ایران با ترکمنستان قرارداد گازی داشت که گاز را می‌گرفت یا استفاده می‌کرد یا با رقم بیشتری می‌فروخت، اما این قرارداد نیز متوقف شد.

وی با بیان اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بازار گاز رقبای ایران پررونق شد، یادآور شد: امروز ترکمنستان از طریق ایران، گاز به آذربایجان انتقال می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای با بیان اینکه دولت‌های یازدهم و دوازدهم موجب شدند، ایران تمام بازار گاز منطقه را از دست بدهد، افزود: درحالی‌که چین برای انتقال گاز از ترکمنستان به این کشور ۵۰۰۰ کیلومتر لوله کشید اما ما فرصت بازار گازی منطقه را از دست دادیم.

خادمی گفت: تنها یک قرارداد با ترکیه داشتیم که ه

طراحی و تولید: سرومدیا