احیای صنعت نفت ایران با توافق یا بدون توافق هسته‌ای

ایران به طور مداوم به دنبال توافق‌ها و سرمایه گذاریهای نفتی جدید برای بازگرداندن تولیدش به پنج میلیون بشکه در روز است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از ایسنا، پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی نوشت: توافق هیدروکربن اخیر ایران با جمهوری آذربایجان، جدیدترین نمونه از سلسله تحولاتی است که عزم این کشور برای غلبه بر تحریمهای آمریکا را نشان می دهد. برنامه ایران برای افزایش تولید نفت به پنج میلیون بشکه در روز و بهبود روابط تجاری با چین نشان می دهد که ایران به مدت طولانی‌تر توسط بایدن عقب نگه داشته نمی شود.

انتظار می رود ایران و جمهوری آذربایجان شماری قراردادهای انرژی را نهایی کنند که به توسعه یک میدان نفتی جدید منتهی شده و همکاری انرژی میان دو کشور را گسترش می دهد. این دو کشور در سال ۲۰۱۸ کنوانسیونی را امضا کردند که در آن تاکید شد منابع دریای خزر با کشورهای همسایه قزاقستان، روسیه و ترکمنستان تقسیم می شود. مذاکرات درباره توسعه مشترک میان دو کشور غیرمعمول نیست و مذاکرات قبلی که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، بدون نتیجه ماند. جزییات اندکی که از مذاکرات اخیر منتشر شده است، نشان می دهد که هنوز چیزی رسمی نیست.

جمهوری آذربایجان امیدوار است تولید گاز را تا سال ۲۰۲۵ به ۴۷.۵ میلیارد متر مکعب افزایش دهد تا از افزایش تقاضای جهانی بهره مند شده و همزمان امنیت انرژی ملی و امکان صادرات بیشتر را تضمین کند. این کشور با گشایش خط لوله ترانس آدریاتیک در دسامبر سال ۲۰۲۰ و متصل کردن آن به یونان و بلغارستان، اتصال به اروپا را بهبود بخشیده است و اکنون سرگرم مذاکره با کشورهای اروپایی درباره افزایش صادرات گاز خود است.

ایران که تولید نفتش در اکتبر به ۲.۵۲ میلیون بشکه در روز رسید، امیدوار است سطح تولیدش را بالاتر ببرد. با وجود این که مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نرسیده است اما ایران به افزایش تولید نفت خود ادامه داده است و قصد دارد به تولید پنج میلیون بشکه در روز برسد و امیدوار است تا مارس سال میلادی آینده، چهار میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. جواد اوجی، وزیر نفت ایران اظهار کرده که ۱۴۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت انرژی ظرف هشت سال آینده را هدف گرفته است.

مذاکرات بین آمریکا و ایران با حضور نمایندگان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس هفته جاری در وین از سرگرفته شد. با این حال ایران مُصر است که اگر توافقی حاصل شود، آمریکا باید همه تحریمهایی که در سال ۲۰۱۸ وضع کرده بود را لغو کند، در حالی که آمریکا مایل است برخی از تحریمها را حفظ کند.

در این بین، چین نفت بیشتری از ایران خریداری می کند و با وجود اعمال تحریمهای آمریکا، به خرید نفت ایران که قیمت رقابتی دارد، ادامه می دهد. این کشور با به جان خریدن ریسک تلافی آمریکا بابت نقض توافق تحریم علیه نفت ایران، در سه ماه گذشته به طور میانگین بیش از نیم میلیون بشکه نفت ایران را وارد کرده است و نفت ایران حدود شش درصد از کل واردات نفت چین را تشکیل داده است. اگر محدودیت‌های کرونایی در این کشور لغو شده و تقاضا برای نفت افزایش پیدا کند، این آمار می تواند افزایش بیشتری پیدا کند.

اِما لی، تحلیلگر بازار چین شرکت ورتکسا آنالیتیکس در این باره می گوید، تخفیف بالای نفت ایران و سهمیه‌های واردات جدید، تقاضای پالایشگاههای خصوصی چین برای نفت ایران را تقویت کرده است.

با این حال رییس جمهور آمریکا تاکید کرده که بدون اتکا به نفت ایران، نفت کافی برای تامین تقاضای جهانی رو به رشد تولید می شود. دولت آمریکا باید هر شش ماه یک بار گزارش تحلیلی فراهم کند که آیا نفت کافی در جهان بدون تسهیل تحریمها علیه ایران وجود دارد یا خیر. اما تاکنون آمریکا واکنشی به واردات نفت ایران از سوی چین نشان نداده و تا حدود زیادی این وضعیت را نادیده گرفته است.

به نظر می رسد ایران اقتصاد نفتی خود را به دست گرفته و دیگر به توافق با آمریکا که تا حدود زیادی بعید محسوب می شود، نیازی ندارد. تحلیلگران می گویند ایران حدود ۱۷۰ هزار تن معادل ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت در اکتبر صادر کرده است و درآمد فروش آن به ۹۰ میلیون دلار بالغ شده است. ایران در اوت و سپتامبر هم آمار مشابهی داشت و انتظار می رود آمار نوامبر هم مشابه ماه‌های پیش باشد.

ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد، امیدوار است علاقه بین المللی به نفت این کشور پیش از ضعیف شدن تقاضا به دلیل عبور از سوختهای فسیلی، بار دیگر افزایش پیدا کند. بنابراین با توافق یا بدون آن، صنعت نفت ایران مهیای بهبود می شود. با تداوم بهبود روابط ایران با قدرتهای منطقه‌ای نظیر چین و جمهوری آذربایجان و ثابت ماندن صادرات، برخلاف آنچه آمریکا مدعی است به نظر می رسد دنیا نمی تواند بدون نفت ایران دوام پیدا کند.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار