ارشادی: بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان سوری باید تسهیل شود

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل، در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت در مورد وضعیت و تحولات بشردوستانه در سوریه، با اشاره به نشست اخیر ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب فرمت آستانه گفت که در این نشست کشورهای عضو به عنوان ضامن، خواستار بهبود وضعیت انسانی در سوریه شدند و از جامعه بین‌المللی، سازمان ملل و کارگزاری های بشردوستانه خواستند تا کمک‌های خود را به مردم سوریه افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از ایسنا، زهرا ارشادی نماینده کشورمان در این نشست مجددا بر موضع جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت رعایت و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید و اظهار داشت: این امر تنها از طریق پایان دادن به اشغال سوریه،  توقف تجاوزات رژیم اسرائیل به سوریه، مقابله با تهدیدات تروریست ها و رفع کامل تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی علیه مردم سوریه انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت نسبتا آرام در سوریه گفت: این امر امکان بازگشت بیشتر آوارگان به سوریه و همچنین تسریع تلاش های بازسازی را فراهم کرده است.

ارشادی گفت: فعالیت‌های جاری برای اجرای مؤثر قطعنامه 2585 شورای امنیت، به‌ویژه در مورد پروژه‌های آب، بهداشت، آموزش، و زیرساخت ها باید تسریع شود. چنین فعالیت هایی در "جلوگیری از افزایش بیشتر تعداد افراد نیازمند، و همچنین کاهش نیازهای فوری بشردوستانه" و "در نتیجه کاهش وابستگی به کمک های خارجی" کلیدی هستند.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل گفت: برای رفع تحریم های یکجانبه اعمال شده علیه سوریه به تلاش های جدی نیاز است. این اقدامات غیرقانونی رنج و مشکلات مردم را طولانی کرده و بر روند کار کارگزاری های بشردوستانه در کمک رسانی به مردم در سوریه تأثیر منفی گذاشته است.

وی گفت: با توجه به وضعیت وخامت شرایط انسانی در سوریه که بر اساس گزارش های سازمان ملل، "بخش های قابل توجهی از زیرساخت های غیرنظام سوریه ویران شده یا در حال فروپاشی است"، شورای امنیت باید به طور جدی برای اجرای کامل، متعادل و موثر قطعنامه 2585 تلاش کند.

ارشادی بیان کرد: باید اطمینان حاصل شود که کمک هایی که از طریق عملیات فرامرزی وارد سوریه شده است به دست مردم نیازمند برسد و به دست گروه های تروریستی نیفتد. ما خواستار تسهیل بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان سوری هستیم و در عین حال، در مورد تلاش‌ها برای منصرف کردن آنها از بازگشت به خانه، از جمله با انتشار اطلاعات نادرست درباره شرایط فعلی سوریه، هشدار می‌دهیم.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار