باید به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشت

سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در جلسه فوق العاده شورای امنیت که پنجشنبه به درخواست روسیه برای بررسی حمله داعش به زندان حسکه در شمال شرق سوریه برگزار شد، اظهار کرد: آنچه امروز در الحسکه شاهد آن هستیم، نتیجه تداوم اشغال غیرقانونی بخش‌هایی از سوریه توسط نیروهای خارجی، از جمله امریکا است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از ایسنا، زهرا ارشادی گفت: تردد آزادانه گروه‌های تروریستی، از جمله اعضای داعش در سرزمین‌های تحت اشغال غیرقانونی نیروهای خارجی در سوریه و عراق و همچنین انتقال آنها به کشورهای دیگر، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: حمله اخیر به زندانی در الحسکه که داعش مسئولیت آن را در شمال شرق سوریه بر عهده گرفت، زنگ خطری است که بار دیگر نشان می‌دهد که داعش تحت حمایت برخی کشورها همچنان تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات منطقه است.

وی گفت: ایران از نزدیک تحولات شرق فرات به ویژه در استان الحسکه را زیر نظر دارد.

وی در ادامه گفت: حادثه الحسکه به وضوح نشان می دهد که نیروهای اشغالگر و متحدانش نتوانسته اند امنیت و نظم را در مناطق اشغالی برقرار کنند. این به داعش کمک کرده است تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و در نتیجه زندگی غیرنظامیان ساکن در آن منطقه را به خطر بیندازد.

ارشادی افزود: این حادثه بار دیگر به ما یادآوری می کند که حضور جنگجویان تروریست خارجی (FTF) و خانواده های همراه آنها در مناطق درگیری همچنان منبع فزاینده ناامنی و بی ثباتی برای کل منطقه است. مایه تاسف عمیق است که کشورهایی که مدام و مکرر مدعی پیشگامی در حقوق بشر هستند، از بازگرداندن اتباع خود به ویژه زنان و کودکانی که در شرایط اسفناک مناطق درگیری گرفتار شده اند، خودداری می کنند.

نماینده کشورمان گفت: با توجه به تهدیدات ناشی از جنگجویان تروریست خارجی برای امنیت و ثبات منطقه، شورای امنیت باید موضوع بازگرداندن آنها به کشورهای متبوع آنها در اولویت رسیدگی کند.
 

در ادامه وی تاکید کرد: مبارزه با تروریسم نباید بهانه ای برای نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باشد. ادامه اشغال بخش‌هایی از سوریه عامل اصلی ایجاد شرایط مساعد برای چنین فعالیت‌های تروریستی در سوریه است و باید به سرعت پایان یابد.

نماینده کشورمان همچنین گفت: ما بر این باوریم که اعمال حاکمیت مؤثر دولت سوریه بر تمامیت ارضی سوریه  عنصر مهمی در بازگرداندن ثبات و امنیت به این کشور است. در این راستا، همانطور که در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید شده است، باید به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشت. دولت سوریه از حق مشروع و ذاتی برای مقابله با فعالیت های تروریستی در خاک خود و تحت صلاحیت خود برخوردار است و هر اقدامی که برای مقابله با تروریسم اتخاذ می شود باید با دولت سوریه هماهنگ شود.

وی گفت: مبارزه با تروریسم تنها زمانی می تواند مؤثر باشد که همه کشورها به طور کامل و مسئولانه به تعهدات خود عمل کنند و از اتخاذ استانداردهای دوگانه و گزینشی خودداری کنند.

این دیپلمات کشورمان گفت: ایران به حمایت از تلاش‌های سوریه در مقابله با تهدیدات گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد و بدین ترتیب وحدت و تمامیت ارضی این کشور را تضمین خواهد کرد.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار