بهره‌برداری از 125 طرح و پروژه بخش کشاورزی با 10 هزار اشتغال در آذربایجان‌شرقی

۱۲۵ پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با فرمان رئیس جمهور از طریق ویئو‌کنفرانس و حضور وزیر جهاد کشاورزی در مرند به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح همزمان این پروژه‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان مرند برگزار شد، اظهار داشت: در این سفر تعداد ۱۲۵ پروژه مهم عمرانی و تولیدی در زیر‌بخش‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، دام، طیور، شیلات و گلخانه‌ای و منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتباری معادل ۹۳۳ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اشتغال‌زایی نزدیک به 10 هزار نفر در استان به طور همزمان به بهره‌برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

وی با اشاره به برخی از پروژه‌های مهم و موثر در توسعه اقتصادی بخش کشاورزی استان، گفت: چهار پروژه طرح احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور با سرمایه‌گذاری ۱۵۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مساحت 7 هزار و ۶۵۰ هکتار به بهره‌برداری نیز می‌رسد.

حجتی با بیان این که یکی از استان های بهره مند از این طرح، استان آذربایجان شرقی با سطحی معادل ۱۹۸۴۰ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان می باشد، تصریح کرد: تا کنون عملیات اجرایی ۱۶۸۰۰ هکتار از این سطوح به اتمام و بهره برداری رسیده و مابقی در صورت اتمام عملیات تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو، قابل بهره برداری خواهد بود.

وی افزود: با اجرای این طرح 9 هزار و ۸۴۰ هکتار از اراضی بهبود یافته و ۱۰ هزار هکتار به سطح اراضی کشاورزی اضافه می‌شود که موجب افزایش تولید در حدود ۱۳۲ هزار تن و اشتغال حدود ۱۸ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم در استان می‌گردد. 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز بهره‌برداری از ۱۱ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی کشاورزی با ظرفیت 30 هزار تن و با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۳۲۷ نفر گفت که با افتتاح این پروژه‌ها، ظرفیت نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی در استان به 4 میلیون و 30 هزار تن افزایش می‌یابد.

حجتی اظهار کرد: بهره‌برداری از دو  واحد گلخانه‌ای سبزی و صیفی با ظرفیت ۲۱۰ تن و دو واحد گلخانه با ظرفیت 77 هزار قطعه گل شاخه بریده در سال و با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد تومان با اشتغال ۱۹ نفر آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: طی پنج سال اخیر سطح گلخانه‌های استان از ۶۵ هکتار به ۲۶۵ هکتار رسیده و رشد چهار برابری داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بهره‌برداری از ۱۶ واحد دام، طیور و شیلات با سرمایه‌گذاری معادل ۶۲ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی ۵۷ نفر آغاز و با بهره‌برداری از این واحدها سالانه یک‌هزار  تن شیر، 4 هزار تن تخم مرغ و ۱۳۰ تن گوشت به تولیدات دام، طیور و شیلات استان افزوده می‌شود.

حجتی عنوان کرد: تعداد ۴۳ پروژه آبیاری تحت فشار و طرح‌های کوچک تامین آب در سطح 3 هزار و ۶۰۰ هکتار با ۷۲۵ بهره‌بردار و اعتباری معادل ۳۸  میلیارد تومان همچنین ۳۲ پروژة آبخیزداری با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: عملیات اجرایی و تکمیل تعداد پنج واحد گلخانه‌ای در چهار شهرستان با پیش‌بینی اشتغال‌زایی ۶۵۲ نفر جمعاً به مساحت ۷۰ هکتار با اعتبار ۵۴۲ میلیارد تومان و دو واحد صنایع تبدیلی با ۸۳ نفر اشتغال و با ظرفیت 6 هزار و 500 تن و اعتبار ۲۶ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: پروژه‌ای که هم اینک خدمت حضرتعالی گزارش می‌گردد، واحد مرغداری 150 هزار قطعه‌ای مرغ تخمگذار در شهرستان مرند می‌باشد که با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید سالانه به میزان 2 هزار و ۴۰۰ تن تخم مرغ با کیفیت مطلوب تولید و به بازار عرضه خواهد کرد؛ در صورتی که اجازه بفرمایید این پروژه همزمان با ۱۲۴ پروژه دیگر در سطح استان افتتاح گردد.

حجتی خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از کارآفرینان و کلیه بانک‌های عامل از جمله بانک کشاورزی در سرمایه‌گذاری و حمایت از اجرای طرح‌های بخش کشاورزی تقدیر کنم .

پس از ارائه گزارش وزیر جهاد کشاورزی، ۱۲۵ پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با فرمان رئیس جمهور افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

پس از ارائه گزارش وزیر جهاد کشاورزی، ۱۲۵ پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با فرمان رئیس جمهور افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار