تهران تایمز در مطلبی نوشت؛

بی‌صداقتی آمریکا دلیل افزایش بی اعتمادی ایران است

تهران تایمز امروز در مطلبی با اشاره به مذاکرات وین نوشت: بی صداقتی آمریکا دلیل افزایش بی اعتمادی ایران است.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت: روز یکشنبه، ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران با ارسال پیامی به «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران نسبت به انعقاد هرگونه توافقنامه‌ای با ایالات متحده آمریکا بدون دریافت تضمین‌های لازم و علمی هشدار دادند.


نمایندگان مجلس در این نامه از دولت خواستند تا برای انعقاد توافق هسته‌ای با طرف‌های اروپایی و ایالات متحده تعهدات و ضمانت‌های لازم را به منظور جلوگیری از خروج دوباره آنها (بویژه آمریکا) از توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ اخذ کنند.


به عقیده ناظرانی که متن نامه مذکور را خوانده‌اند، این اقدام مجلس اقدامی غیرسازنده و مغایر با روند روبه جلو مذاکرات وین است؛ مذاکراتی که طی مدت اخیر و پس از وقفه‌ای طولانی در حال به نتیجه رسیدن است.


با این حال به نظر می‌رسد که متن این نامه کاملاً قابل توجیه بود با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا همچنان همان سیاست‌ها و سیستم تحریمی را دنبال می‌کند که باعث شد تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به نتیجه‌ای نرسد و در نهایت بحران فعلی ایجاد شود.


تهران بارها تاکید کرده است که به ایالات متحده آمریکا اعتماد نخواهد کرد و از اینکه ایالات متحده آمریکا در صورت حصول توافقنامه به تمامی تعهداتی که مقرر شده عمل خواهد کرد، اطمینانی ندارد.


بخشی از این بی اعتمادی به این دلیل است که واشنگتن علاوه براینکه تضمینی برای اجرایی سازی تعهدات خود در JCPOA ارائه نداد بلکه از ایجاد تعهدات سفت و سخت نسبت به طرف مذاکره کننده ایرانی برای حفظ برجام و عدم اعمال تحریم‌های دوباره در سایه احیای توافق ۲۰۱۵ نیز خودداری کرد.


از سوی دیگر، دولت بایدن سعی دارد همچنان تحریم‌های بیشتری را پس از احیای برجام بر ایران اعمال کند. یک مقام ارشد آمریکایی و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای (یا میز ایران در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا) در دولت بایدن اینگونه ارزیابی کرده است که کاخ سفید همچنان هدف دستیابی به توافق قوی و ماندگار با ایران را دنبال می‌کند.


جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده از رویکرد سیاست هوشمندانه‌تر در مقابل ایران حمایت کرده است. به گونه‌ای که تمام تمرکز روی احیای توافق برجام قرار گرفته، سپس از آن به عنوان نقطه شروع پیگیری مذاکرات که قرار است به توافقی بهتر، ماندگار تر و قوی‌تر ختم شود، استفاده شود.


البته از زمانی که گفتگوهای وین طی هفته‌های گذشته با سختی و چالش‌هایی همراه بوده است باعث شد تا ایده توافق بهتر و قوی‌تر فعلاً از دستور کار مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی خارج شود اما نه از سیاست‌های کلی و کلان ایالات متحده آمریکا.


به گفته یک مقام آمریکایی بایدن سعی دارد تا تحریم‌های اقتصادی را همچنان حفظ کند تا بلکه از این طریق در آینده برای وارد کردن فشار بر ایران و در نهایت دستیابی به توافق بهتر و قوی‌تر و همچنین تغییر رفتارهای سیاسی (و منطقه‌ای) ایران بهره ببرد.


این مقام عالی رتبه همچنین توضیح داد که آمریکا حتی پس از احیای برجام هم فشار را به طور کامل از روی ایران بر نخواهد داشت. امری که کمک می‌کند تا نگرانی و تردید ایران در قبال ادعاها و بیانیه‌های دولت آمریکا مبنی بر آمادگی واشنگتن برای حذف تحریم‌ها را بهتر درک کنیم.


مقام مذکور علاوه بر این روشن ساخت که دولت بایدن مانند دولت‌های قبلی ایالات متحده استراتژی را در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کند که بتواند با استفاده از آنها دیگر اهداف سیاست خارجی خود را نیز محقق کند از جمله رویارویی با نفوذ و تاثیر منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و توان نظامی این کشور.


وی همچنین افزود که دولت بایدن استراتژی «more for more» را در قبال ایران و در دوران پس از احیاسازی برجام دنبال می‌کند. طبق این استراتژی اگر ایران خواهان برداشت تحریم‌های بیشتر از سوی ایالات متحده باشد باید در ازای آن به واشنگتن امتیاز بدهد.


مقام آمریکایی مسئول امور ایران در دولت بایدن گفت: دولت آمریکا این توانایی را دارد تا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران و به بهانه‌های غیر هسته‌ای وضع کند؛ حتی پس از احیای برجام.


واضح است که این استراتژی کاملاً خلاف آن راهبردی است که ایران در مذاکرات وین دنبال می‌کند. ایران بارها تاکید کرده که واشنگتن باید برای احیای برجام تضمین‌های عملی بدهد. بدینگونه که آمریکا پس از احیای برجام حق ندارد از آن خارج شود یا تحریم‌های جدیدی اعمال کند. در صورتی که آمریکا به فکر این باشد که ایران را همچنان زیر فشار نگاه دارد بدون شک ایران نیز زیر بار بازگشت آمریکا به برجام نخواهد رفت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار