راه‌آهن غرب کشور ابرپروژه‌ای که روی ریل بلاتکلیفی قرار دارد

گروه استان‌ها – ابرپروژه راه‌آهن غرب کشور که قرار بود در سال 94 به بهره‌برداری برسد هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، راه‌آهن کرمانشاه به خسروی همچنان روی ریل وعده‌های بی‌نتیجه قرار دارد در حالی که این پروژه با حدود 605 کیلومتر به عنوان بزرگترین طرح عمرانی غرب کشور به شمار می‌رود.

طرح راه‌آهن غرب کشور به عنوان بزرگترین طرح عمرانی غرب کشور به طول 605 کیلومتر مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان)- کرمانشاه به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول 75 کیلومتر است و در صورت تکمیل قطعه کرمانشاه به خسروی، ایران به شبکه‌های ریلی بین‌المللی متصل می‌شود.

مسیر راه‌آهن غرب کشور از ایستگاه سمنگان شروع و با عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصرشیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در کشور سوریه ختم می‌شود.

مسعود فرامرزیان مجری طرح راه‌آهن غرب کشور می‌گوید: طرح راه‌آهن غرب کشور یک ابرپروژه است که برنامه‌ریزی روی این طرح انجام شده و تلاش می‌شود به بهترین نحو از اعتبارات استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح فراملی است و تلاش می‌شود بهترین فایده را برای کشور داشته باشد گفت: برنامه‌ریزی انجام شده و چنانچه اعتبار لازم برای سال 1401 تخصیص یابد می‌توانیم به اجرای کار سرعت ببخشیم.

فرامرزیان افزود: مسیر ریلی تا اسلام‌آباد غرب حدود 115 کیلومتر است که زیرسازی آن حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار گیلان: اعتبارات مناسب برای احداث پروژه راه‌آهن رشت ـ آستارا پیش‌بینی می‌شودطولانی‌ترین شبکه راه‌آهن سریع‌السیر جهان در چین به 50 هزار کیلومتر می‌رسدآتش‌سوزی گسترده یک مسافرخانه در میدان راه‌آهن با یک فوتی + فیلم

وی عنوان کرد: این پروژه فراملی است و از مسئولان و نمایندگان درخواست داریم در زمینه اعتبارات این طرح توجه بیشتری داشته باشند زیرا با 100 یا 200 میلیارد به نتیجه نمی‌رسد.

مطالعات راه‌آهن غرب کشور از سال 69 به مدت 11 سال طول کشید و عملیات اجرایی آن در سال 80 آغاز شد و قرار بود در سال 94 به پایان برسد اما با وجود وعده‌های مسئولان در دولت‌های مختلف به سرانجام نرسید.

رئیس جمهور سابق در سفر تیر ماه سال 95 به استان قول داد تا پروژه راه‌آهن غرب کشور و اتصال آن به عراق تا پایان آن سال به بهره‌برداری کامل برسد اما این وعده هنوز هم محقق نشد تا سریال وعده‌های مسئولان در این باره همچنان روی ریل بلاتکلیفی بماند.

سرانجام در اواخر سال 96 راه‌آهن غرب کشور با عبور از ایستگاه پنج دولت به شهر کرمانشاه رسید اما هنوز به ایستگاه خسروی نرسیده است.

با توجه به اینکه اکنون سوریه یکی از بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود تکمیل طرح راه‌آهن کرمانشاه به خسروی به عنوان راه دسترسی آسان، ایمن و کم‌ هزینه امکان صادرات و مبادلات تجاری را برای ایران و به تبع استان کرمانشاه فراهم می‌کند و علاوه بر آن سبب جذب سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی به استان کرمانشاه می‌شود.

راه‌آهن غرب کشور به‌دلیل فاصله بسیار کوتاه کرمانشاه به کشور عراق و بغداد پایتخت این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با افتتاح راه‌آهن غرب کشور، از کریدور شرق به غرب کشور بهره‌برداری می‌شود که این کریدور پس از عبور از کشور عراق به سوریه و بندر لاذقیه در سواحل مدیترانه خواهد رسید.

هر چند اهمیت راه‌آهن کرمانشاه به خسروی بر کسی پوشیده نیست اما کمبود اعتبارات و بی‌توجهی مسئولان دولت‌های مختلف سبب کندی و توقف روند اجرای طرح می‌شود در حالی که این طرح به عنوان بزرگترین طرح عمرانی غرب کشور برکات بسیاری نه تنها برای استان کرمانشاه بلکه برای کشور به دنبال دارد.

خروج راه‌آهن غرب از اولویت‌های دولت یازدهم سبب شد که در سال 94 اعتبار مصوب این طرح در بودجه، تخصیص داده نشود که نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس نهم از عدم تخصیص 168 میلیارد تومان اعتبار این طرح خبر دادند و معاون استاندار کرمانشاه نیز مدعی شد که بودجه این طرح به طرح ریلی دیگری اختصاص داده شده است.

آنچه که امروز اهمیت دارد بهره‌برداری از خط کرمانشاه تا خسروی است تا راه‌آهن غرب کشور از طرحی ملی به طرحی بین‌المللی تبدیل شود که با توجه به قابلیت جابه‌جایی مسافر و کالا به مهمترین خط ریلی کشور تبدیل خواهد شد و در شکوفایی غرب کشور تأثیرگذار خواهد بود و بخش مهمی از خط ریلی راه ابریشم تکمیل می‌شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار