شهید مفتح چگونه جوانان را جذب مبارزه کرد؟

شهید محمد مفتح از یاران نهضت امام خمینی و از مبارزان فعال دوران انقلاب به شمار می‌آمد که در تربیت نیروهای جوان انقلابی و هدایت آن‌ها نقش بسیار مهمی ایفا کرد. سرانجام دکتر مفتح پس عمری ایثار و اندیشه‌ورزی در ۲۷ آذرماه ۱۳۵۷ توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» در ادامه نوشت: با گریزی به خاطرات مرتضی محمودی که تحت عنوان «عبور از شب» چاپ و منتشر شده است، روایاتی از شهید مفتح می خوانیم.


تواضع شهید مفتح


مرتضی محمودی می‌گوید: دکتر مفتح برای آقای مطهری خیلی احترام قائل بود. ایشان وی را استاد خودش می‌دانست. من بارها در دانشکده می‌دیدم که با چه احترام ویژه‌ای با استاد برخورد می‌کرد و دائماً هر وقت از ایشان اسم می‌برد به‌عنوان استاد فرهیخته و معنوی یاد می‌کرد. وی بسیار به ایشان علاقه‌مند بود. دکتر مفتح در دانشکده منطق و کلام باب هادی عشر درس می‌داد. یک کتابچه‌ی قدیمی‌طلبگی کلام درس می‌داد. وی در آن موقع یک کتاب منطق هم نوشته بود و چاپ شده بود که آن را تدریس می‌کرد.


دکتر مفتح بسیار متواضع و خودمانی بود، چون جوان بود دانشجوها هم به او علاقه داشتند. وی به دانشجویان نزدیک بود. از لحاظ فکری دینی و سیاسی در دانشکده، اول استاد مطهری بعد دکتر مفتح بسیار مؤثر بودند و به همین خاطر زیربنای تفکر و شخصیت من و اکثر دانشجویان توسط این دو بزرگوار پایه گذاری شد.


جذب جوانان توسط دکتر مفتح


مرتضی محمودی در رابطه با تاثیر شهید مفتح در جذب نیروهای جوان می‌گوید: به خاطر اینکه درس‌های استاد مطهری سنگین بود، همه‌ی جوانان را نمی‌توانست جذب کند، مگر افرادی که اندکی با صبر و حوصله پیش او می‌رفتند،‌ اما دکتر مفتح تقریباً جوان‌ها را درک می‌کرد و تا حدود زیادی می‌توانست آنها را جذب کند. لذا مسجد جاوید بعد از اینکه حسینیه ارشاد تعطیل شده بود، پایگاه جوانان بود.


دعوت دکتر مفتخ از آیت‌الله خامنه‌ای برای سخنرانی


مرتضی محمودی در رابطه با نقش شهید مفتح در مسجد می‌گوید: آقای دکتر مفتح تقریباً مسجد را به پایگاه بسیار خوبی تبدیل کرده بود و سخنران‌هایی از جمله آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را برای سخنرانی دعوت می‌کرد، در سال ۱۳۵۳ روز میلاد امام صادق بود که آقای خامنه‌ای دعوت شده بود که دو شب سخنرانی کند. 


شب اول ساواک اجازه نداد که ایشان سخنرانی کنند. دانشجوها تجمع کردند، تعدادی کتک خوردند و یکی دو نفر هم دستگیر شدند. من در آنجا یک باطوم خوردم، ولی دستگیر نشدم. شب بعد به دلیل شلوغی دانشجوها مثل اینکه اجازه دادند سخنرانی شود. سخنرانی بسیار انقلابی انجام داد و آن موقع سخنرانی‌اش خیلی طولانی هم بود. شاید حدود دو ساعت و نیم بیشتر سخنرانی کرد.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار