از خیانت تاریخی فرانسه به ایران چه می دانید ؟

نگاهی به روابط ایران و فرانسه در طول تاریخ نشان می‌دهد که پاریس همواره ایران را به عنوان یک کارت برای معامله با سایر طرف‌های مذاکراتی خود نشان داده است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، تقوی نیا؛  فرانسه یکی از کشورهایی به شمار می رود که اگرچه در اذهان ملت ایران چندان به سان آمریکا و انگلیس بدنام نیست، اما تجربه نشان می دهد که در یک برهه تاریخی حساس ، دولت حاکم بر پاریس از پشت به حکومت وقت ایران خنجر زده است .
 ماجرای خیانت مزبور به قرارداد فین کنشتاین در سال ۱۸۰۷ برمی گردد؛ فتحعلیشاه قاجار که ۳ سال درگیر جنگ با روسیه تزاری بود به سمت ناپلئون متمایل شد و قراردادی ۱۶ ماده ای با دولت فرانسه منعقد کرد .

 بر اساس این قرارداد که به وسیله سرتیپ عسگرخان افشار ارومی به دربار ناپلئون فرستاده شد تا به توقیع وی برسد ، فرانسه تعهد می کرد یکم، خاک گرجستان را متعلق به ایران بداند ؛ دوم ژنرال گاردان را به ایران بفرستد تا قشون عباس میرزا را به وسایل نوین جنگی مجهز کند ؛ سوم ؛ ایران را در جنگ با روسیه تزاری یاری نماید .

   در عوض ایران نیز تعهد کرد یکم با انگلیس اعلان جنگ نماید و اتباع انگلیس را از کشور اخراج کند ؛ دوم بنادر ایران را در اختیار نیروی دریایی فرانسه قرار دهد ؛ سوم هرگاه ناپلئون قصد حمله به هند را داشت آزاد باشد تا از خاک ایران عبور کند ‌.
 اما هنگام جنگ در اروپا ناپلئون در نبردهای ایلو و فریدلند بر تزار الکساندر روس پیروز شد و روسها تقاضای صلح کردند و عهدنامه تیلسیت بین آنها منعقد شد .

در پی عهدنامه تیلسیت ناپلئون معاهده فین کنشتاین را فراموش کرد و ایران را در نبرد با روسیه تنها گذاشت و از پشت به فتحعلیشاه قاجار خنجر زد.

  حکومت قاجار که در برابر تزار تنها مانده بود اشتباهی بزرگتر انجام داد و به سمت انگلستان متمایل شد و قراردادهای مُجمَل و بعدا مُفصَل را با آن پادشاهی منعقد کرد .

 اگرچه این قراردادها نیز به ایران کمکی نکرد و ایران ناچار شد در قرارداد گلستان از گرجستان و شیروان ،شکی ، باکو ، داغستان ، چچن و ... دست بردارد و انگلستان نیز مساعدت خاصی به دولت قاجار انجام نداد.

  قراردادهای فین کنشتاین، مجمل و مفصل عبرتی تاریخی برای نسل حاضر است تا بدانند در روابط بین الملل تنها به اصل خودیاری باید متکی بود و امید به معاهداتی چون برجام و وعده هایی چون اینستکس برای کسب امنیت و تحصیل ثروت، جز خیالاتی خام نیست .

انتهای پیام/5487254
 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار