ورود کاروان تانکرهای سوخت به لبنان

ورود کاروان حامل تانکرهای سوخت جمهوری اسلامی ایران به لبنان بدون اینکه توسط طرف های متخاصم از جمله واشنگتن و تل آویو هدف قرار گیرند، معادله بازدارندگی جدیدی را برای مقاومت رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، - رامین حسین آبادیان: روز گذشته بود که کاروان حامل تانکرهای سوخت ارسالی توسط جمهوری اسلامی ایران وارد خاک لبنان شد. ورود تانکرهای سوخت به خاک لبنان با استقبال گسترده مردم این کشور مواجه شد. لبنانی‌ها با حضور در مسیر عبور تانکرهای سوخت ضمن سر دادن شعارهایی علیه ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی، از جمهوری اسلامی ایران و سید حسن نصرالله قدردانی و تشکر کردند.


ورود تانکرهای سوخت به خاک لبنان واکنش‌های متعددی را در داخل و خارج از مرزهای این کشور به دنبال داشت. در همین ارتباط، تجمع علمای «عکار» لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ورود کاروان تانکرهای سوخت از جمهوری اسلامی ایران به لبنان، محاسبات ایالات متحده آمریکا را برهم زد و محاصره اقتصادی واشنگتن علیه بیروت را درهم شکست. این نهاد دینی در لبنان در ادامه بیانیه خود ضمن تشکر و قدردانی از سید حسن نصرالله به دلیل واردات سوخت از ایران، اعلام کرد: سید حسن نصرالله یک بار دیگر ثابت کرد که فردی قوی و سرسخت است و به وعده‌های خود عمل می‌کند.


ورود تانکرهای حامل سوخت جمهوری اسلامی ایران به لبنان واکنش‌های متعددی را در داخل و خارج از مرزهای این کشور به دنبل داشت در ادامه بیانیه مذکور تأکید شده است: ما از جمهوری اسلامی ایران و همچنین سوریه که در رسیدن کاروان تانکرهای سوخت به لبنان کمک کردند و موجب شدند تا محاصره اقتصادی علیه بیروت درهم بشکند، قدردانی می‌کنیم. همچنین «علی حمیه» وزیر امور عمومی و حمل و نقل لبنان تاکید کرد: تصمیم این کشور برای واردات سوخت از ایران تصمیمی مستقل و از سوی حاکمیت لبنان است که بر مبنای دغدغه و خواست شهروندان این کشور و تمام لبنان اتخاذ شده است. محاصره لبنان توسط آمریکا شکسته شده است.


در همین حال، «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق رسیدن سوخت ایران به خاک لبنان را دستاوردی جدید خواند و خاطرنشان کرد: ملت مقاوم لبنان در طول چهل سال گذشته با رهبری سید مقاومت و حزب‌الله سربلند ما را به پیروزی عادت داده است. وی تأکید کرد: ملت لبنان دشمنان خود را سرافکنده و ناامید کرده است؛ به‌گونه‌ای که تقلا و پول‌پاشی، حاصلی جز حسرت برایشان ندارد. جمهوری اسلامی ایران نیز بار دیگر ثابت کرد که متحد و هم‌پیمان نیرومند و صادقی است.


ورود کاروان تانکرهای سوخت به لبنان


واقعیت این است که امروز دیگر هیچکس شک ندارد که ورود کاروان حامل تانکرهای سوخت ایران به لبنان موجب شکسته شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب علیه این کشور شده است؛ تحریم‌هایی که به ویژه در طول دو سال اخیر بیش از پیش تشدید شدند. هدف ایالات متحده آمریکا از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه لبنان، وادار کردن دولت این کشور به ایستادن در برابر حزب الله بود.


تحریم‌های سال‌های اخیر آمریکایی‌ها نه تنها موجب تضعیف حزب الله نشد، بلکه فرصتی را فراهم آورد تا محبوبیت این گروه مقاومتی در سراسر لبنان بیش از پیش افزایش یابد با این حال، ارسال کاروان حامل تانکرهای سوخت به لبنان و رسیدن کاروان مذکور به خاک این کشور تمامی محاسبات و معادلات آمریکایی‌ها را برهم زد. علیرغم فشارهای اقتصادی علیه لبنانی‌ها به ویژه در طول دو سال گذشته آنها نه تنها در برابر حزب الله نایستادند، بلکه امروز به دلیل واردات سوخت از ایران، از این گروه مقاومتی تشکر و قدردانی می‌کنند. بنابراین، تحریم‌های اعمالی علیه لبنان نه تنها حزب الله را تضعیف نکرد بلکه به فرصتی برای افزایش محبوبیت بیش از پیش آن در سراسر لبنان تبدیل شد.


از سوی دیگر، ورود کاروان حامل سوخت ایران به لبنان یک بار دیگر موجب تثبیت معادله بازدارندگی مقاومت در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی شد. علت این مسأله هم آن است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علیرغم تهدیدات قبلی‌شان، جرأت و جسارت تعرض به کاروان سوخت در هیچیک از مراحل انتقال آن به لبنان را پیدا نکردند.


علیرغم اینکه برخی رسانه‌های غربی و نیز رسانه‌های وابسته به شیخ نشینان عرب مدعی شده بودند که واشنگتن و تل آویو مانع از ورود تانکرهای سوخت از سوریه به لبنان خواهند شد، اما این اتفاق نیز رخ نداد تا معادله بازدارندگی جدیدی در برابر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها رقم بخورد.


ورود کاروان تانکرهای سوخت به لبنان


چندی پیش نیز «کریس مورفی» سناتور آمریکایی ضمن سفر به لبنان و دیدار با مقامات این کشور، به صورت تلویحی بیروت را تهدید کرده بود که در صورت ورود سوخت به خاک لبنان، واشنگتن بسته اقدامات تنبیهی را در نظر خواهد گرفت. در همین ارتباط، مورفی مدعی شده بود: «واشنگتن تلاش می‌کند بحران سوخت در لبنان را حل و فصل سازد. بیروت نیازی به واردات سوخت از ایران ندارد».


ناتوانی رژیم صهیونیستی از هدف قرار دادن محموله‌های سوخت ارسالی ایران به لبنان به ویژه در بندر سوریه، معادله بازدارندگی جدیدی را به نفع مقاومت خلق کرد علیرغم تهدیدات مذکور، عدم توانایی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ممانعت از ورود کاروان حامل سوخت ایران به لبنان، معادله بازدارندگی را به نفع مقاومت تثبیت کرد. پیشتر نیز «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان گفته بود که ورود سوخت ارسالی از ایران به خاک لبنان معادله بازدارندگی جدیدی را رقم خواهد زد. روز گذشته با ورود تمامی محموله‌های کاروان سوخت ارسالی ایران به خاک لبنان، معادله مذکور رقم خورد و تثبیت شد.


در این میان، حتی خود صهیونیست‌ها نیز به وحشت این رژیم از تعرض به کاروان سوخت ارسالی به لبنان اذعان کردند. در همین راستا، «نیر دفوری» کارشناس مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت: «محموله های حاوی سوخت از سوی ایران درحالی وارد لبنان شد که پیش از آن از سوریه عبور کرده بود. با این حال، اسرائیل باز هم از هدف قرار دادن محموله‌های مذکور خودداری کرد».


این کارشناس رژیم صهیونیستی صراحتاً اذعان کرده است که مقامات تل آویو حتی جرأت نکردند محموله‌های سوخت ایران را در بندر سوریه هدف قرار دهند. بر اساس آنچه که گفته شد، ورود محموله‌های سوخت ایران به لبنان متضمن پیام‌های مختلفی است که از جمله مهمترین آنها شکست محاصره اقتصادی لبنان و خلق یک معادله بازدارندگی جدید به نفع مقاومت، است.

منبع:مهر

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار