کابینه جدید رژیم صهیونیستی و تغییر در حملات اسرائیل به سوریه

طی دو ماه اخیر حملات رژیم صهیونیستی به سوریه که در ادامه راهبرد جنگ بین جنگ‌ها به سوریه انجام شد، شاهد تغییراتی در نوع حمله و جغرافیای آن بود که می‌تواند پیام‌های جدیدی را برای منطقه و بازیگران آن به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، همزمان با آغاز جنگ داخلی در سوریه، رژیم صهیونیستی در راستای اهداف توسعه طلبانه و نژاد پرستانه خویش، اقدام به ضربه زدن به نقاط متعددی در کشور سوریه کرد. مقامات رژیم صهیونیستی این حملات را با راهبردی تحت عنوان جنگ بین جنگ ها (war in war) توجیه کردند و قصد القای این مفهوم را به افکار عمومی دارند که این حملات در دفاع از خود صورت می گیرد و آنها با این حملات به طرف سومی که دشمن آنها تلقی می شود ضربه می زنند.

مقامات رژیم صهیونیستی همواره در حمله به سوریه مدعی شده اند که کاروان های انتقال تسلیحات به سوریه و لبنان را که از جانب ایران ارسال شده یا پایگاه های استقرار ایران و حزب الله یا نیروهای مورد حمایت آنها را هدف قرار داده اند. در برخی موارد نادر نیز آنها ادعا کرده اند که به مکان های نگهداری سلاح های کشتار جمعی ارتش سوریه حمله کرده اند.

حملات ماه نوامبر 2022 رژیم صهیونیستی به سوریه

طی ماه نوامبر 2022 میلادی رژیم صهیونیستی 3 مورد حمله هوایی به نقاط متعددی در سوریه داشته است که از حیث هدف و مناطق حمله با حملات گذشته متفاوت بود.

9نوامبر، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، یک کاروان متعلق به ایران را در حومه دیرالزور، در مرزهای عراق و سوریه هدف قرار داده است.

13 نوامبر فرودگاه نظامی شعیرات در مرکز سوریه مورد هدف قرار گرفت. دفاع هوایی سوریه چند موشک را در حومه جنوب شرقی حمص ساقط کرد.

19نوامبر خبرگزاری سوریه (سانا) اعلام کرد هواپیماهای رژیم صهیونیستی از آسمان مدیترانه مناطق مرکزی و ساحلی استان بانیاس در غرب سوریه را هدف قرار دادند. مناطق نظامی کوهستانی حومه لاذقیه و حومه غربی پالایشگاه حماه نقاطی بود که مورد هدف قرار گرفتند.

تغییر حملات به سمت کاروان های زمینی

در وجه نخست اولین حمله رژیم صهیونیستی به سمت اهداف در حال حرکت در مسیرهای زمینی بود. طی دو سال گذشته، رژیم صهیونیستی مسیر حملات خود را به سمت فرودگاه های سوریه و پادگان های نظامی و فرودگاه های نظامی داخل آن متمرکز کرده بود اما در ماه نوامبر یکبار دیگر حملات رژیم صهیونیستی به سمت کاروان های در حال حرکت و اهدافی در آنجا تغییر کرد.

وجه دوم تغییر حملات رژیم صهیونیستی حمله به نقاطی در مرکز و غرب سوریه بود که سابقه نداشت. پیش از این عمده حملات رژیم صهیونیستی بر نقاط جنوبی سوریه تا مرزهای عراق تمرکز داشت. صهیونیست ها از جنوب تا دمشق و مرزهای عراق و سوریه را هدف حملات خود قرار می دادند اما این بار حملات این رژیم به مناطقی در غرب سوریه و مناطق ساحلی بود.

دلایل تغییر حملات رژیم صهیونیستی به سوریه

برخی رسانه های رژیم صهیونیستی طی چند ماه اخیر به نقل از اندیشکده های این رژیم و دیدگاهی که در محافل نظامی و امنیتی رژیم وجود دارد اعلام کرده اند که رژیم صهیونیستی بر این عقیده است که ایران طی ماه های گذشته مسیر انتقال سلاح به لبنان و سوریه را از آسمان به زمین منتقل کرده است لذا حملات این رژیم از فرودگاه ها به مسیرهای زمینی مرکز سوریه و نزدیک مرز عراق و سوریه منتقل شده است. اندیشکده های رژیم صهیونیستی بر این عقیده اند که کریدور تهران- بیروت که از مناطق مرکزی سوریه می گذرد مهمترین مسیر ترانزیت سلاح از ایران به سوریه و لبنان است.

 اما دلیل عمده انتقال حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غرب سوریه و مناطق ساحلی نوعی تغییر دیدگاه در محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در خصوص حضور روسیه در سوریه است. محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند روسیه برخی مناطق تحت نفوذ خود را به ایران واگذار کرده است به همین دلیل آنها مناطقی را که معتقدند روسیه به ایران واگذار کرده هدف قرار می دهند. ولی یک دیدگاه ثانویه نیز در محافل نظامی امنیتی رژیم صهیونیستی وجود دارد که به دنبال محدود کردن اقدامات روسیه در سوریه است. حمله به فرودگاه شعیرات که در گذشته در اختیار نیروهای روسی بوده و نزدیک به پایگاه حمیمیم است که در اختیار روس ها قرار دارد، حکایت از آن دارد که صهیونیست ها به دنبال نزدیک کردن مناطق درگیری به نیروهای روسیه هستند.

اگرچه این دیدگاه هنوز نشانه های مثبتی از درست بودن را دریافت نکرده است اما با دیدگاهی که در محافل رژیم صهیونیستی در خصوص تیره شدن روابط با روسیه وجود دارد به نظر می رسد صهیونیست ها نیز به دنبال ارسال پیام های هشدار به روسیه از این طریق باشند و باید منتظر نشانه های جدیدی در تأیید یا رد این نظریه باشیم. دیدگاهی که در محافل سیاسی رژیم صهیونیستی به آن اعتقاد راسخی وجود دارد مبنی بر اینکه روابط رژیم صهیونیستی و روسیه دیگر هرگز همچون گذشته نخواهد شد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار