گزارشی از پرس‌تی‌وی؛ جهان چه دیدی به قهرمان مقاومت دارد؟

سایت شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون درباره همرزم سردار سلیمانی که همراه ایشان در یک زمان و مکان با حمله تروریستی آمریکا به شهادت رسیده، نکات جالبی را نوشته‌است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، یکی از ویژگی‌های رسانه‌ای که برای مخاطبان در مناطق دیگر جهان فعالیت می‌کند این است که بتواند موضوعات مهم را مستند به روایت‌های گوناگون از منابع مختلف و به صورت جامع اطلاع‌رسانی کند تا ضمن روشنگری مسیر وارونه‌گرایی مسدود شود.

معرفی یاران سردار سلیمانی این قهرمان بزرگ فراملی محور مقاومت در دیگر کشورها از این موارد است. طبعاً غرب تلاش می‌کند روایتی خلاف حقیقت را در تبلیغاتش ارائه کند.

بر همین اساس سایت پرس‌تی‌وی در گزارشی به قلم «سید ظفر مهدی» که روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی است درباره همرزم سردار سلیمانی که همراه ایشان در یک زمان و مکان با حمله تروریستی آمریکا به شهادت رسیدند نوشت: «جمال جعفر ابراهیمی»، که معمولاً با نام جهادی خود «ابومهدی المهندس» شناخته می‌شود، علی‌رغم اینکه یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین فرماندهان نظامی عراقی بود، گمنام و کمرنگ بودن را در زندگی ترجیح می‌داد.

این گزارش با عنوان «ابومهدی مهندس فرمانده افسانه‌ای عراق» به مخاطب یادآور می‌شود که معاون فرماندهی سازمان الحشدالشعبی عراق در نابودی گروه داعش نقش بسزایی داشت هدف حمله پهپادی سوم ژانویه بود که به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه سال قبل انجام شد. یک ترور با دو هدف؛ «سردار سلیمانی» از ایران و «ابومهدی المهندس» از عراق.

نویسنده پرس‌تی‌وی تأکید می‌کند علی‌رغم جایگاه و قدرتی که ابومهدی در اردوگاه مقاومت عراق و نیز شهرتی که در قهرمانی‌های میدان نبرد، داشت اما همواره خود را «سرباز» سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه می‌دانست. در فیلم مستندی که در آوریل 2017 از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، که نشان می‌داد این فرمانده مشهور عراقی از رفاقت خود با «حاج قاسم» و باور به انقلاب اسلامی و تحسین امام خمینی (ره) می‌‌گوید.

نقطه اوج گزارش پرس‌تی‌وی به درهم شکستن دسیسه آمریکا برای جلوگیری از اتحاد و همبستگی میان دو ملت همسایه ایران و عراق می‌رسد یعنی بخشی که «سیدظفر مهدی» با تکیه بر مستندی از نگاه ابومهدی به حاج قاسم وی را رمز همگرایی دو کشور می‌خواند و می‌نویسد:

اغراق نخواهد بود اگر بگوییم ابومهدی مظهر وحدت و هم‌افزایی بین ایران و عراق بود که قدرت‌های استکباری غربی از مدت‌ها پیش سعی در شکستن آن داشتند، حتی با استفاده از مهره‌ها و گماشته‌هایی مانند صدام.

فرمانده شهید محور مقاومت مظهر رشادت، تقوا، وطن‌دوستی و استواری بود. او آن را هنگام بیرون راندن تروریست‌های داعش از موصل یا کمک به مردم سیل زده خوزستان مشاهده شده بود.

  

فلاش بک به زمان آشنایی

روابط این فرمانده مشهور عراقی با ایران و انقلاب اسلامی به جنگ 8 ساله ایران و رژیم صدام در دهه 1980 بازمی‌گردد، زمانی که رژیم بعثی بغداد با حمایت غرب با استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی که توسط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها عرضه می‌شد، وحشتی غیرقابل بیان را بر سر ایرانیان ایجاد کرد. او در کنار نیروهای ایرانی علیه رژیم بعثی به رهبری صدام و همچنین علیه تروریست‌های مجاهدین خلق [منافقین] که هر دو مسئول کشتار ده‌ها هزار ایرانی بودند، جنگید. سازمان مجاهدین خلق در حال حاضر توسط مجتمع نظامی-صنعتی آمریکا در آلبانی مستقر شده است.

اما چیزی که ابومهدی مهندس را در کانون توجه قرار داد، نبرد بی‌امان با گروه تروریستی تکفیری داعش بود که تحت حمایت غرب در عراق فعالیت می‌کرد. آن زمان گروه تروریستی داعش با وحشت و ویرانی پیش می‌تاخت؛ چه در عملیات نظامی خونین در موصل، که دومین شهر بزرگ عراق است، چه نبرد طولانی در فلوجه، که اولین اقدام ابوبکر البغدادی برای تأسیس «خلافت اسلامی» خودخوانده در سال 2014 بود، آن کسی که در آن زمان در برابر این موج وحشت ایستاد و عملیات ضد داعش را هدایت می‌کرد، سردار سلیمانی بود اما باید دانست که در همه موارد ابومهدی مهندس در خط مقدم ایستاده بود و با افتخار حاج قاسم را «فرمانده» خود می‌دانست.

هر دو فرمانده ضد تروریسم به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کردند و باعث تقویت روحیه سربازان از جمله رزمندگان داوطلب در سخت ترین شرایط می شدند. مقاله نویس پرس تی وی به گفتگوی ابومهدی با شبکه الجزیره استناد می کند که گفته بود: بسیج مردمی (حشد) بدون حمایت ایران و بالاتر از همه آیت‌الله سید علی خامنه‌ای که دستور حمایت از نیروهای قدس را صادر کرد، نمی‌توانست دست به چنین عملیات بزرگی بزند.

ابومهدی پس از نابودی داعش در عراق، از فرمان تاریخی آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر این کشور در مقابله با گروه تروریستی تکفیری، تمجید کرد. پیروزی شکوهمند محور مقاومت در برابر داعش گواه شیوای دیدگاه راهبردی روحانیت برتر ایران و عراق بود.

ابومهدی بیشترین احترام را هم برای آیت‌الله خامنه‌ای و هم برای آیت‌الله سیستانی قائل بود. رهبر ایران یک بار به او گفت که هر شب در نماز او را به نام یاد می‌کند. این نشان‌دهنده تحسین متقابل بین آنها بود.

بخش کلیدی گزارش پرس‌تی‌وی جایگاه ابومهدی در محور مقاومت است که در ابتدا به نگاه آمریکا به این قهرمان اشاره می‌شود آن هم با استناد به روزنامه «وال استریت ژورنال» که در گزارشی به تاریخ در ژوئن سال 2016به نقل از سرهنگ استیو وارن، سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده، نوشته بود که «ابومهدی؛ او یک تروریست مشخص است و ما این‌گونه در مورد او فکر می‌کنیم.»

همچنین همین آمریکایی، ابومهدی را به عنوان "رهبر منفرد، تنظیم کننده برنامه‌های لجستیکی و نظامی" برای حشد الشعبی و همچنین "دست راست" سردار سلیمانی توصیف کرد. البته وی نگفت که ابومهدی همزمان روابط نزدیکی با دیگر رهبران ارتش عراق هم داشت. او همچنین با دیگر رهبران محور مقاومت، از فلسطین گرفته تا یمن و لبنان، روابط نزدیکی داشت.

ابومهدی مهندس در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان در ژانویه 2017 گفت که حشد الشعبی از حمایت حزب‌الله - از نظر تسلیحات، آموزش و برنامه‌ریزی - «به‌شدت سود برده است» که به گفته او در آمادگی نبرد این گروه در مقابله با داعش بسیار مهم است.

در یک سطح شخصی‌تر، ابومهدی گفته است که برای او افتخار است که «با سیدحسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان، یک دیدگاه مشترک دارد و البته وی را رهبر محور مقاومت، نامیده بود. همچنین عکسی از آنها به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. وی همچنین از دو فرمانده مشهور نظامی حزب‌الله به نام‌های عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین تمجید می کرد و آنها را «شهدای بزرگ» می‌خواند.

ابومهدی در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود: اهداف ایران، حزب‌الله لبنان و حزب الله عراق [جنبش النجباء] بر اساس حفظ خاک، پایان دادن به جنگ ها و بازگرداندن ثبات به منطقه است. با این حال، پیوند ابومهدی با ایران خاص‌ترین و تزلزل‌ناپذیرترین پیوند او بود که با اظهارات صمیمانه او در مصاحبه آزادانه آوریل 2017 با تلویزیون دولتی ایران منعکس شد. ابومهدی مهندس که به زبان فارسی روان صحبت می کرد، ابراز تمایل کرد که در آرامگاه بهشت زهرا در تهران که ده ها هزار شهید جنگ ایران و صدام و اخیراً جنگ با داعش را در خود جای داده است، به خاک سپرده شود.

وی در ابراز محبت و تحسین بی‌اندازه برای دو شهید بزرگوار ایرانی گفت: دوست دارد در کنار قبر شهیدان باهنر و بهشتی تدفین شود اما این آرزو برآورده نشد. ابومهدی مهندس همراه با همرزمان عراقی خود که در حمله امریکا ترور شدند، پس از وداع بسیار زیبا توسط میلیون‌ها نفر در ایران و عراق، در قبرستان وادی السلام در شهر مقدس نجف به خاک سپرده شد.

نویسنده سایت پرس‌تی‌وی در ادامه به شعر «توماس کمپبل»، شاعر اسکاتلندی قرن نوزدهم، اشاره می‌کند که نوشته بود: «زندگی در قلب هایی که پشت سر می‌گذاریم، مردن نیست» و نتیجه می‌گیرد که «اکنون هم ابومهدی از طریق میراثش به حیات خود ادامه می‌دهد همان هدفی که او و قهرمانش سردار سلیمانی برای آن زیستند، جنگیدند و جان دادند.»


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار