۱۸ میلیارد دلار صادرات محصولات پایین دست نفتی در سال جاری

رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در ۸ ماه گذشته میزان صادرات محصولات پایین دستی نفت ۱۸ میلیارد دلار بوده که این میزان از مجموع ۳۱ میلیارد دلار کل صادرات کشور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از ایسنا، سیدحمید حسینی امروز در نشستی خبری با اشاره به احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و تاثیر مثبت آن در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: بخش خصوصی  از دولت انتظار حکمرانی خوب دارد، به گونه‌ای که همه منتفع شوند و مشارکت مردم نیز در تصمیمات مورد پذیرش قرار بگیرد.

وی افزود: این همان چیزی است که در ماده ۲ قانون بهبود مستمر به سازمان‌ها و تشکل‌ها ابلاغ شده است. در حال حاضر فروش اتحادیه در قالب ستاد مبارزه با قاچاق کنترل می‌شود اما زمانی که دستورالعمل این رویه بازنگری می‌شود، اتحادیه به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی در حوزه فرآوردهای نفتی حضور ندارد.

او ضمن گلایه از این مساله گفت: بارها برای حل این موضوع نامه‌نگاری کردیم اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است. موضوع دیگر قانون و شفافیت است. با توجه به این که تعارض منافع مانع شفافیت می‌شود باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود همچنین نهادها باید پاسخگو باشند که با تغییر و تحولات اخیر و تغییرات ساختاری شاهداین مساله نیستیم.

وی ادامه داد: در ساختار جدید وزارت صمت هیچ چارتی برای صنایع پایین دست نفت و گاز پیش بینی نشده است؛ به طور مثال در اتفاقات اخیر آتش‌سوزی همه اعضاء اتحادیه را نگران کرد. در یک سال گذشته اجازه صادرات داده نشده و ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت صمت هیچ کدام پاسخگوی این مساله نیستند.

حسینی با بیان این که این در حالی است که جان و اموال تولیدکنندگان در خطر است گفت: این مساله موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و مسئولان باید نسبت به این موضوع تعهد بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به آمار صادرات گفت: امسال تاکنون ۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات محصولات پایین دستی در سال آینده به ۴۶ میلیارد دلار برسد و حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

او با بیان این که در بین محصولات صادراتی افزایش صادرات قیر کمتر از ۱۰۰ هزار تن بوده اما ارزش صادرات دو برابر شده و آن هم همانند نفت به دلیل افزایش قیمت جهانی بوده است تاکید کرد: بیشترین حجم صادرات مربوط به پلیمرها بوده که عدد ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است همچنین ۲ میلیارد دلار متانول، یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار اوره و کمتر از ۶۵۵ میلیون دلار حجم صادرات آروماتیک بوده است.

رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: در رده بعدی گاز بوتان، ال پی جی و گازهای مایع با رقم ۵ میلیون تن در سال جاری صادر شده‌اند. هیدروکربن ها و قیر نیز در رده‌های آخر محصولات صادراتی قرار گرفته اند.

حسینی با اشاره به برنامه مجلس برای تغییر قیمت خوراک، سوخت و مالیات پتروشیمی‌ها خاطر نشان کرد: دولت برای تامین هزینه‌های خود در بودجه سال آینده پتروشیمی کشور را با افزایش قیمت خوراک و حذف معافیت مالیاتی و مالیات اضافه پتروشیمی‌ها دچار آسیب کرده است؛ به طوری که بر اساس آمار تنها پتروشیمی‌هایی که بالاترین مصرف گاز را دارند، حاشیه سود آنها ۵۰ درصد بوده و برای پتروشیمی‌هایی که مصرف گاز آنها کاهش یافته، حاشیه سود نیز با کاهش شدیدی رو به رو شده است همچنین برای پتروشیمی‌های پلیمری نیز تنها ۱۰ درصد حاشیه سود وجود دارد.

وی با بیان این که به دلیل این که دولت و مجلس گمان می‌کنند که پتروشیمی‌ها درآمدهای نجومی دارند قیمت خوراک و سوخت و مالیات را افزایش داده و این در شرایطی است که در این وضعیت نه تنها پتروشیمی‌ها ضرر می‌کنند بلکه بستری نیز برای فرار سرمایه ایجاد می شود.

رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به فشار دولت در پتروشیمی ها گفت: دولت برای مالیات و قیمت خوراک بد عهدی کرده به طوری که به تولید کنندگان وعده داد که از دادن مالیات بر صادرات معاف می شوند اما در بودجه جدید نه تنها میزان مالیات افزایش پیدا کرد بلکه معافیت مالیاتی قیر پلی اتیلن و متانون برداشته شد که با این شرایط به سوی تعطیلی واحدهای پتروشیمی پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار