27 درصد ورودی بیمارستان‌های شیراز از سایر استانها است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه 27 درصد ورودی بیمارستان‌های شیراز در بخش‌های بستری از سایر استان‌ها است گفت: این موضوع مشکلات بسیاری از جمله تامین برخی سرانه دارو‌ها و خدمات فوق تخصصی را برای حوزه درمان به دنبال داشته است.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، مهرداد شریفی در نشست خبری ظهر امروز با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با 68 بیمارستان، 8 هزار 649 تخت مصوب و یک‌هزار و 143 تخت ویژه مراقب از جهت تعداد بیمارستان رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: استان فارس و کلانشهر شیراز به دلیل وجود تخت‌های ویژه  و وجود پرستاران زبده در بخش‌های مختلف در ایام کرونا کمترین میزان مرگ و میر را داشته است.

وی افزود: این حجم از تخت‌های مراقبت‌های ویژه در استان باعث شده تا 27 درصد ورودی بیمارستان‌ها در بخش‌های بستری از سایر استان‌ها باشد؛ لذا مشکلات بسیاری از جمله تامین برخی سرانه دارو‌ها و خدمات فوق تخصصی را برای حوزه درمان به دنبال داشته است.

شریفی با بیان اینکه مراجعات بیماران از استان‌های مجاور و حتی خوزستان و سیستان و بلوچستان را داریم بار‌ها خواسته ایم سرانه را بر اساس 27 درصد بدهند و آمار مربوط تنها به بستری‌هاست و خصوصی‌ها را شامل نمی‌شود، افزود: متاسفانه دارو‌ها را بر اساس سرانه جمعیتی توزیع می‌کنند و این درصد را جزو سهمیه ما نمی‌دانند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تصریح بر اینکه آمار بیماران کووید 19 در حال کاهش است و نوید خوبی است که این آمار به 173 نفر بستری در مراکز درمانی رسیده است، ادامه داد:  علی‌رغم کاهش بیماران کرونایی، اما جامعه پزشکی و پرستاران همچنان در سنگر خدمات‌رسانی هستند.

وی با بیان اینکه در هفت ماهه امسال 848 هزارنفر  نسبت به پارسال 670 هزار نفر، تعداد مراجعه کنندگان اورژانس متوسط 27 درصد افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: همچنین در بخش سرپایی امسال نسبت به پارسال 19 درصد مراجعات افزایش پیدا کرده است.

شریفی تصریح کرد: با توسعه اتاق عمل‌های مراکز درمانی، در بخش اعمال جراحی اورژانس 52 هزار و 389 عمل جراحی عادی، 14 هزار و 876 عمل جراحی اورژانسی و در بخش خدمات پاراکلینیکی، 4 میلیون و 506 هزار خدمت در بیمارستان‌ها به بیماران ارائه شده است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده مردم، تعرفه خدمات بخش خصوصی است و این باعث می‌شود بیماران به مراکز دولتی دانشگاهی مراجعه می‌کنند و با اشاره به فعالیت 24 ساعته مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: از ابتدای امسال به 1941 شکایت از مرکز  ام سی ام سی رسیدگی و پیگیری شده که 756 مورد شکایت حرفه‌ای بوده و شهروندان از خدمات درمانی شاکی بوده‌اند.

وی با اشاره به جا به جایی بیماران در سطح مراکز درمانی استان، خاطرنشان کرد: با مدیریت و فرآیند مرکز ام سی ام سی این مهم انجام می‌شود که از ابتدای امسال 22 هزار و 138 مورد پذیرش شده است.

شریفی با تاکید بر اینکه اگر شخصی شکایت حقوقی از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز داشته باشد و با عدم پاسخگویی مواجه شد می‌تواند از مراجع قضایی دادگاه پیگیری کند، افزود: نظارت و رسیدگی بر تعرفه‌های پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی استان فارس انجام می‌شود که امسال 2 میلیارد و 700 میلیون تومان وجه اضافی دریافت و به مراجعه کنندگان بیمار برگردانده شده است.

وی در ادامه به ارائه خدمات درمانی مرکز ام سی ام سی به مادران باردار پرخطر خبر داد و بیان کرد:  با توجه به مباحث جوانی جمعیت و رسیدگی به وضعیت مادران باردار پرخطر و راه‌اندازی "مرکز نفس" میزان مرگ و مادران پرخطر از 19 مورد در سال به زیر 10 مورد کاهش یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سقط جنین در مراکز درمانی دولتی، خصوصی به صورت غیرقانونی تخلف محسوب می‌شود، گفت: برای جلوگیری از این کار پارسال سازمان بسیج جامعه پزشکی ورود و تیم درمانی برای تقاضای سقط در مراکز درمانی وجود دارد و در همین راستا طرح نفس در دستور کار قرار گرفت و کسی که بخواهد سقط انجام دهد، بلافاصله مشاوره انجام و تلاش می‌شود که سقط انجام نشود.  از تیرماه امسال که این طرح اجرایی شده، 20 خانواده در فارس از سقط منصرف شده‌اند.

 شریفی با بیان اینکه 5 مرکز درمان ناباروی در فارس داریم که در گذشته بیمه قبول نمی‌کردند و اکنون عقد قرارداد شده‌اند، گفت: در شهرستان‌ها مراکز درمان ناباروی نداشتیم، اما در حال حاضر مراکز سطح یک تا سه راه‌اندازی شده است. هم‌اینک شش مرکز IUI در شهرستان‌ها راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه تعداد انتقال جنین نشان از موفقیت در این حوزه است، عنوان کرد: در نیمه اول امسال نزدیک به سه هزار و 800 جنین انتقال داده شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 2500 مورد انتقال جنین انجام شده بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بحث ناباروری به ویژه رحم اجاره‌ای و دادن تخمک مشکل شرعی آن توسط علماء حل شده و مجلس باید در این خصوص قوانین را مصوب کند.

شریفی با بیان اینکه اجاره رحم بی حساب و کتاب و بدون اطلاع بخش درمان انجام می‌شد، گفت: طی هفته‌های آتی مرکز مشاوره‌ای در بیمارستان شوشتری شیراز راه‌اندازی و خدمات مشاوره‌ای به افراد متقاضی رحم اجاره‌ای ارائه خواهد شد.

معاون علوم پزشکی شیراز با تصریح اینکه گرفتن هر نوع وجهی توسط افراد واسط در این باره غیرقانونی است، بیان کرد: در شش ماهه اول امسال یکهزار و 793 پرونده تخلف به بخش تعزیرات وارد شده و 20مرکز غیرمجاز پلمب شده‌اند.

شریفی همچنین با تائید اینکه سیستم نوبت دهی در مراکز و مطب‌های خصوصی و بعضی مراکز دولتی با اشکال مواجه است، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی در طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع الکترونیکی بوده که بستر آن در مراکز دولتی آماده شده است.همچنین در مطب‌های خصوصی یک نابسامانی وجود دارد که سازمان نظام پزشکی باید آن را در دستور کار قرار دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از خریداری یک دستگاه سایبر با اعتباری بالغ بر 250  میلیارد تومان و انعقاد قرارداد در این خصوص خبر داد و گفت: برای نخستین بار در ایران و آن هم در شهر شیراز این دستگاه در بیمارستان نمازی شیراز ظرف چندماه آینده برای درمان و تشخیص بیماران سرطانی نصب و راه اندازی خواهد شد که 8 استان را ساپورت می‌کند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار