350 میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی استان کردستان از دست رفت

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان گفت: سال گذشته با اجرای قانون معافیت‌های جدید مالیاتی طلا و معدن،

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، مصطفی فعله‌گری ظهر امروز در نشست تبیین بازرسی‌های برنامه‌ای بازرسی کل استان کردستان "فرار مالیاتی" را مهم‌ترین چالش پیش‌روی استان و نظام مالیاتی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته اداره‌کل مالیاتی سخت‌ترین سال را در طول تاریخ پشت سر گذاشت، چرا که با تغییر قانون ارزش افزوده مواجه بودیم و یک‌سری درآمدها را در استان از دست داده و معافیت‌های جدید اعمال شد.

وی با اشاره به معافیت‌های جدید مالیاتی طلا و معدن گفت: با اجرای این قانون سال گذشته بخشی زیادی از درآمدها به ارزش حدود 350 میلیارد تومان را از دست دادیم که اگر این مبلغ را از سابقه حذف و یا در عملکرد 1401 قرار دهیم، میزان تحقق درآمدهای مالیاتی 170 درصد رشد داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان با اذعان به اینکه سال گذشته تعهد تحقق درآمد مالیاتی بسیار بالایی در نظر گرفته شده بود که با پیگیری مسئولان کاهش، معقولانه‌تر و امسال  فشار مالیاتی کمتری وارد می‌شود، افزود: در سال 1401 درآمدهای مالیاتی 108 درصد تحقق یافته که بیشتر از تعهد این اداره‌کل بود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از درآمدهای استانی را از طریق فرار مالیاتی به دست آورده و فشار زیادی به واحدها و مودیان وارد نکردیم، خاطر نشان کرد: در سال گذشته نرخ‌های مالیاتی ویژه واحدهای تولیدی استان 7 درصد کاهش یافت که این حرکتی در راستای تحقق شعار سال هم بود. امسال نیز تمرکزمان بیشتر روی کشف و شناسایی فرار مالیاتی است. 

فعله‌گری با ذکر اینکه به دلیل مرزی بودن کردستان، بحث فرار مالیاتی را نسبت به سایر استان‌ها، با شدت بیشتری دنبال می‌کنیم، توضیح داد: در این بخش، مودیان استانی نیستند بلکه سوءاستفاده‌شدگان کردستانی هستند به طوری‌که کارت بازرگانی و حساب‌های این افراد به اجاره رفته و درآمد آن جیب افرادهای غیربومی می‌رود.

وی شناسایی فرارهای مالیاتی را نیازمند هم‌افزایی و همکاری مجموعه‌های متولی و دستگاه‌های نظارتی در این حوزه در استان دانست و اذعان کرد: اگر چه هدفمان کسب درآمد از خرده فرار مالیات‌ها نیست اما در این بخش برخی از مودیان مالیاتی خرد اقدام به فرار مالیاتی کرده که متأسفانه سردسته آنان پزشکان هستند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان ابراز داشت: اگر چه شاید فرار مالیاتی پزشکان اثر درآمدی آن چنانی برای ما نداشته باشد، اما اثر منفی و تبعات اجتماعی آن برای دولت زیاد دارد. ضمن قدردانی از پیگیری و نظارت‌های سازمان بازرسی، از دانشگاه علوم پزشکی انتظار می‌رود که در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان همکاری لازم داشته باشد تا باری از دوش بیماران برداشته شود و اجازه ندهیم افرادی سوءاستفاده کنند.

وی استردادهای مالیاتی را بزرگ‌ترین چالش حوزه مالیاتی در کردستان عنوان کرد و افزود: شرکت‌های بزرگ بیشترین استرداد را دارند به طوری‌که در هر دوره به موجب قانون 300 میلیارد تومان به شرکت‌ها استرداد می‌دهیم. 1200 میلیارد تومان استرداد برای استان در طول یک سال یک چالش بزرگ است.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان اذعان کرد: سالانه 3 هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی استان معافیت مالیاتی می‌دهیم که کمتر از 10 درصد از حساب‌ها، درآمد و نفع آنان برای کردستان است که امیدواریم حساب آنان به استان بازگشت و کارایی لازم را داشته باشند. سازمان مالیاتی به تنهایی نمی‌تواند اهداف و سیاست‌های خود را پیش ببرد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار