گزیده اخبار اربعین ۲۱ شهریور؛

از لغو روادید بین ایران و عراق تا انفجار بمب

امروز ۲۱ شهریور اخباری درباره لغو ویزای ایران و عراق و رایگان شدن آن، اعزام موکب داران و احتمال معلق شدن سفر تعدادی از مسافران و انفجار ۳ بمب دست ساز در غرب کربلا منتشر شد.

 مهمترین خبر امروز مربوط می‌شد به دیدار و نشست خبری حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با نخست وزیر عراق که امروز انجام شد در این نشست حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه مناسبات بین ایران و کشور دوست و برادر عراق بسیار خوب است، گفت: مناسبات دو کشور در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند.


وی افزود: آنچه که مطرح شد، اراده دو کشور برای توسعه مناسبات بین دو کشور است، امروز ارتباط ما با عراق فقط یک ارتباط همسایگی نیست، بلکه ارتباط در باورها، قلب‌ها و ارتباط عمیق دو کشور و دو ملت و دو دولت با یکدیگر است.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه معتقدیم مناسبات دو کشور علی رغم دشمنی، دشمنان می‌تواند در حوزه‌های مختلف توسعه پیدا کند، اظهار داشت: توسعه این روابط بین دو کشور خلاصه نمی‌شود و نقش آفرینی دو کشور در منطقه و جهان و ارتباط بین المللی نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.


رئیسی تاکید کرد: آنچه در نشست‌های تخصصی بین وزرا مطرح شد و آنچه که بین بنده و نخست وزیر عراق مطرح شد، همه در جهت توسعه این مناسبات است و تصمیماتی گرفته شد که امیدواریم سریعاً اجرایی شود.


وی اعلام کرد: خبر خوب نخست وزیر عراق برای لغو روادید بین دو کشور خبر خوبی بود، اراده ایران و عراق برای توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره که با سرعت قرار است انجام بگیرد و با دستور او و پیگیری وزرای مربوطه دنبال شود.


رئیس‌جمهور همچنین همکاری‌های مالی بین دو کشور را از محور مذاکرات خود با نخست وزیر عراق دانست و اظهار داشت: نکته مهم دیگری که مورد بحث قرار گرفت اینکه در آستانه اربعین حسینی هستیم، وضعیت کرونایی نه تنها برای دو کشور بلکه برای جهان شرایطی بوجود آورده و حفظ و صیانت زائران مسئله بسیار مهمی است.


رئیسی تاکید کرد: شرایط کرونایی برای کشور عراق محدودیتی ایجاد کرده، اما در عین حال نخست وزیر عراق برای اینکه عزیزان عاشق ابا عبدالله الحسین بتوانند از زیارت امام حسین (ع) استفاده کنند، قول داد که تعداد زائران به میزانی که امکان دارد، افزایش یابد.


بازداشت ۳ کلاهبردار در مورد اعزام زائرین اربعین


در همین حال امروز رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، خبر داد: تاکنون ۶ سایت که اقدام به تبلیغات دروغین در مورد اعزام زائرین اربعین حسینی به عراق کرده و در صدد کلاهبرداری از مردم در این زمینه بودند، مسدود شده و سه نفر نیز بازداشت و به مراجع قضائی معرفی شدند.


معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، خبر داد: تاکنون ۶ سایت که اقدام به تبلیغات دروغین در مورد اعزام زائرین اربعین حسینی به عراق کرده و در صدد کلاهبرداری از مردم در این زمینه بودند، مسدود شده و سه نفر نیز بازداشت و به مراجع قضائی معرفی شدند.


رامین پاشایی اظهار کرد: علی‌رغم شرایطی که ستاد اربعین حسینی برای اعزام زائران اربعین حسینی اعلام کرده و در رسانه‌های رسمی کشور نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی شده است عده‌ای از افراد سودجو در فضای مجازی مشغول به فعالیت شده تا از مردم در این زمینه کلاهبرداری کنند.

این مقام مسئول در نیروی انتظامی با بیان اینکه این افراد بعضاً خود را وابسته به برخی از نهادهای خاص مثل «سازمان حج و زیارت» معرفی می‌کنند و این‌گونه تبلیغ می‌کنند که می‌توانند افراد را علی‌رغم شرایط خاص اعلام شده از سوی ستاد اربعین به عراق اعزام کنند و حتی در این مورد اقدام به جعل بلیط هواپیما و مهر آژانس‌های مسافرتی فعال در این زمینه کرده و حتی اقدام به اخذ پول از مردم کرده‌اند، افزود: از مردم می‌خواهیم مراقب این‌گونه تبلیغات در فضای مجازی باشند و صرفاً به اطلاع‌رسانی‌ها از رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی کشور توجه کنند.

پاشایی با بیان اینکه تاکنون ۶ سایت را که در این زمینه به‌صورت دروغین و در راستای کلاهبرداری از مردم مشغول به فعالیت بوده مسدود کرده‌ایم و سه نفر نیز دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: مردم اگر در فضای مجازی موارد مشکوکی را در این زمینه مشاهده کردند، حتماً به پلیس در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند ما نیز ۲۴ ساعته در حال رصد هستیم، کارگروه‌های ویژه‌ای در این زمینه تشکیل شده است و امیدواریم با هوشمندی مردم و رصدهایی که صورت می‌گیرد اتفاقی در این زمینه رخ ندهد.


ویزای زائران اربعین رایگان است


امروز خبر دیگری از حوزه اربعین رسید و آن هم این بود که محمدی فر گفت: احمد محمدی فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین با رد برخی شایعات درباره هزینه ویزای افراد حاضر در مراسم اربعین در کشور عراق بیان کرد: ویزای زائران مراسم اربعین در کشور عراق رایگان است و این که گفته می‌شود ۳۵ دلار بابت هر ویزا دریافت می‌شود، درست نیست.


دبیر ستاد مرکزی اربعین در واکنش به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش زائران مراسم اربعین در کشور عراق گفت: آماری به صورت رسمی منتشر نشده است و تغییرات به صورت رسمی اعلام می‌شود.


محمدی فر درباره قیمت بلیت هواپیماها برای شرکت کنندگان در این مراسم گفت: سازمان هواپیمایی کشوری بر نرخ‌ها نظارت دارد و قرار است تعیین نرخ‌ها به صورت معقول و در چارچوب مشخص انجام شود.


فقط موکب داران برای اربعین اعزام می‌شوند


محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت با اشاره به دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به اربعین اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی و مراسمی که در پیش است با توجه به اینکه در شرایط کرونایی قرار داریم، گزارش‌هایی نشان می‌دهد که عراق هم درگیر بیماری است و با آخرین تبادلاتی که بین مقامات بهداشتی ایران و عراق انجام شد، قرار بر این است که از ایران، داوطلبان آزاد به مراسم پیاده روی اربعین اعزام نشوند و فقط تعدادی از موکب داران و همراهان آن‌ها با ظرفیت حداکثری ۳۰ هزار نفر ارسال شوند.

فرهادی افزود: موکب دارانی که آنجا هستند علاوه بر رعایت بهداشت باید شیوه نامه‌های مراسم اربعین را که بین ما و سازمان حج و زیارت تعریف شده است، هم رعایت کنند.

او ادامه داد: طبق توافقات، رفت و آمد فقط هوایی انجام می‌شود و تمام مرزهای زمینی بسته خواهد بود؛ هیچ فردی نمی‌تواند با داشتن پاسپورت از مرزهای زمینی کشور به عنوان زائر در مراسم اربعین حاضر شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت بیان کرد: مراسم اربعین را مانند مراسم محرم را داخل کشور خواهیم داشت، ضمن اینکه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است که آمادگی کامل داشته باشند و تمام تدابیر برنامه ریزی شده به خصوص برای افرادی که به پایانه‌های مرزی نزدیک هستند، در نظر گرفته شده است.

او گفت: احتمالاً ۸ نفر از کارشناسان مجرب بازرس ما از سراسر کشور که سالانه سابقه فعالیت در مراسم این چنینی به ویژه اربعین حسینی دارند، برای سلامت زوار اعزام کنیم.


گول تبلیغات سفر اربعین بدون کارت واکسن را نخورید


همیشه دراین ایام شاهد تبلیغات کذایی هستیم ابه همین دلیل تبلیغاتی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که از ثبت نام سفر اربعین بدون داشتن کارت واکسن و از طریق مرزهای هوایی و زمینی خبر می‌دهد که چنین موضوعی در شرایط کرونایی ایران و خطر سفر قابل تأمل است.


بالاخره امسال برای سفر اربعین خبر رسید که ۳۰ هزار نفر از زوار ایرانی می‌توانند به زیارت بروند. در نهایت اعلام شد سفر به این راحتی‌ها نیست و باید هر نفر شرایطی که اعلام شده است را داشته باشد، این شرایط شامل داشتن تست منفی پی‌سی‌آر ۷۲ ساعت قبل از عزیمت، داشتن کارت واکسن، اعزام موکب داران سفر تنها از مرزهای هوایی، ثبت نام در سامانه‌ی سماح و… بود. سامانه سماح با اینکه روز و ساعت بازگشایی اش برای ثبت نام اعلام شد اما همچنان برای ثبت نام باز نشده است و از طرفی هم نخست وزیر عراق دستور افزایش دوبرابری تعداد زائران ایرانی را صادر کرده تا بدین ترتیب ۶۰ هزار زائر ایرانی امکان حضور در زیارت اربعین را پیدا کنند.


حالا در فضای مجازی تبلیغاتی دست به دست می‌شود که از ثبت نام سفر اربعین بدون داشتن کارت واکسن و از طریق مرزهای هوایی و زمینی خبر می‌دهد.


احمد محمدی فر دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: در چارچوب سفر اربعین باید حتماً افراد در سامانه سماح ثبت نام کنند.


او با بیان اینکه مرز زمینی عراق برای سفر اربعین تا به امروز قطعاً بسته است، افزود: کاروان‌هایی اقدام به تبلیغ سفر اربعین بدون داشتن کارت واکسن و از مرزهای زمینی می‌کنند؛ توسط پلیس مورد پیگیری قرار می‌گیرند.


احتمال معلق شدن برخی از سفرها


محمدی فر گفت: اینکه بدون واکسیناسیون کرونا افراد بتوانند به سفر اربعین روند، امکان ندارد و چون این امر مبنای درستی ندارد احتمال معلق شدن سفر چنین کاروان‌هایی وجود دارد.


دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: سفر اربعین درسال های ۹۰ و ۹۱ در شرایطی با کارت شناسایی نیز محقق می‌شد اما در سال‌های اخیر (۹۷ و ۹۸) چنین امری به هیچ عنوان وجود نداشت و در حال حاضر نیز زائرین سفر اربعین باید حتماً برای امسال در سامانه سماح ثبت نام کنند و با توجه به شرایط اعلامی، از مرز خارج شوند.


حتی علیرضا زالی فرمانده ستاد کرونا استان تهران گفت: رسیدگی به موضوع تبلیغات اعزام مسافران به اربعین بدون داشتن کارت واکسن، در شأن ستاد ملی مقابله با کرونا است.


زالی افزود: شیوه نامه‌های اعزام زائران باید براساس مصوبات کمیته انتظامی- اجتماعی ستاد ملی کرونا صورت گیرد.


محدودیتی جنسیتی برای اعزام زائران به عراق نداریم


مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی، با اشاره به جلسه اخیر این ستاد گفت: در این جلسه تاکید شد که زائران اربعین حسینی حتماً باید دو دوز واکسن کرونا را زده باشند و قبل از اعزام تست pcr انجام دهند.


امید کوثری فر، در مصاحبه با رادیو «اربعین» با بیان اینکه تا این لحظه هنوز تغییری در سهمیه ۳۰ هزارنفری ایران برای اعزام زائر راهپیمایی اربعین حسینی ایجاد نشده و احتمالاً در سفر امروز آقای الکاظمی نخست‌وزیر عراق به ایران مقامات دو کشور در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون رایزنی‌هایی را در مورد افزایش سهمیه زائران ایرانی، تسهیل سفر و کاهش هزینه‌های هوایی زائران با مقامات عراق انجام داده‌ایم و این امید وجود دارد که در جریان سفر امروز الکاظمی به ایران نتیجه این رایزنی‌ها مشخص شود.

وی در مورد جلسه اخیر ستاد اربعین نیز افزود: در این جلسه در مورد اهمیت تسریع در صدور ویزا و این‌که کسانی که اعزام می‌شوند باید حتماً الزامات و شرایط اعلام را داشته باشند از جمله اینکه دو دوز واکسن را زده باشند، کارت واکسیناسیون معتبر داشته و قبل از سفر تست pcr انجام داده باشند، تاکید شد.

کوثری فر همچنین با بیان اینکه کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای و خاص هستند برای انجام این سفر اقدام نکنند، تصریح کرد: در فرودگاه عراق تست pcr انجام می‌شود و کسانی که در داخل کشور این تست را انجام نداده باشند و یا آزمایش آنها معتبر تشخیص داده نشود، مجبور خواهند بود که با پرداخت ۴۰ دلار بار دیگر تست pcr انجام دهند که این موضوع هزینه زیادی را به آنها تحمیل خواهد کرد.

وی همچنین گفت: در تلاش هستیم که در هنگام بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور تست پی‌سی‌آر به‌صورت رایگان از آنها در شش فرودگاه مشخص شده، انجام شود.

کوثری فر در پاسخ به این سوال که آیا سهمیه مشخص شده برای اعزام زائران فقط مختص آقایان است یا خانم‌ها را نیز شامل می‌شود، گفت: محدودیت جنسیتی در این زمینه در نظر گرفته نشده است و خانم‌ها و آقایانی که در موکب‌ها حضور و فعالیت دارند، دارای شرایط اعلام شده هستند و توانمندی ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی دارند می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.


پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مازندران برگزار نمی‌شود


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران گفت که امسال آئین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از سوی موکب‌داران در مناطق شهری و روستایی استان با توجه به همه‌گیری کرونا ویروس برگزار نمی‌شود.


محمدحسن اصغری افزود: پارسال با توجه به شیوع کرونا و ممنوعیت سفر زائران به کشور عراق، برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با حضور موکب‌داران در مازندران برگزار شد که امسال این آئین معنوی به دلیل اوج گیری مجدد کرونا در استان برگزار نمی‌شود.


وی ادامه داد: به هیچ عنوان عزاداری را که منجر به شیوع کرونا ویروس شود نمی‌پذیریم و برگزار نخواهیم کرد و تابع مصوبات ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا ویروس هستیم.


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران بابیان اینکه امسال محدودیت‌های کرونایی در سفر به کشور عراق برای شرکت در آئین اربعین حسینی افزایش یافته است، گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای مازندران برای سفر به کشور عراق ۲۸۰ نفر و هشت موکب است که این افراد هم برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین به عراق سفر خواهند کرد.


وی اضافه کرد: زمان اعزام زائران اربعین حسینی در سه روز از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ شهریور به صورت هوایی انجام خواهد شد و جا به جایی کالا از فرودگاه‌های ایران و عراق از سوی زائران برای مدیریت مقابله با کرونا ممنوع است.


اصغری گفت: زائرانی که در آئین اربعین حسینی شرکت خواهند کرد در زمان رفت یا برگشت از فرودگاه، به هیچ عنوان نذورات به همراه نخواهند داشت.


وی با میانگین هزینه سفر یک زائر اربعین از مازندران به کشور عراق را بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال برآورد کرد و افزود: ویزای زائران اربعین به صورت گروهی نیست و زائران تا قبل از اعزام باید هر دو دُز واکسن را تزریق کرده و تست کرونا را انجام داده باشند.


مازندران از استان‌های پیشرو در اعزام زائر برای شرکت در اربعین حسینی طی سال‌های گذشته بود به گونه‌ای که سال ۹۸ دستکم ۱۵۰ هزار مازندرانی برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق نام‌نویسی و به همراه ۳۴۳ پزشک، پرستار و کارشناس بهداشت به عراق عزیمت کرده بودند.


پارسال هم به دلیل شیوع کرونا، اعزام زائران از مازندران و دیگر استان‌های کشور به عراق برای شرکت در آئین اربعین حسینی ممنوع بود و آئین جاماندگان اربعین در شهرستان‌های مازندران برگزار شد.


زائران اربعین از مرز شلمچه بازگردانده می‌شوند


معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: افرادی که به عنوان زائر اربعین از شهرهای همجوار راهی مرز شلمچه شوند بازگردانده می‌شوند.


محمدحیدری افزود: بنا به دستور ستاد ملی مدیریت کرونا و اعلام کشور عراق، تردد زائران از طریق مرز زمینی امکان‌پذیر نیست و هر دسته از زائران که به سمت مرز شلمچه حرکت کنند توسط نیروی انتظامی بازگردانده خواهند شد.


وی افزود: هیچ گونه امکان پذیرایی در مرز شلمچه وجود ندارد و مرز شلمچه برای عبور زائران اربعین حسینی بسته است.


حیدری با اشاره به فعالیت غیرقانونی تحت عنوان تورهای مسافری اربعین حسینی در فضای مجازی گفت: مردم به تبلیغات تورهای مسافری مبنی بر اعزام زمینی زائران کربلا اعتماد نکنند. فعالیت این تورها غیرقانونی است.


وی گفت: تنها گروه‌های هفتگانه از جمله بیماران اتباع خارجی، گروه دانشجویی، گروه خدمات فنی و مهندسی کشور عراق، تجار و بازرگانان و مقامات سیاسی مجاز به تردد از مرز شلمچه هستند.


فرماندار خرمشهر ادامه داد: با توجه به وضعیت شکننده کرونا در منطقه، نظارت بر ممنوعیت تردد زائران از سوی هر ۲ کشور ایران و عراق در گذرگاه مرزی شلمچه افزایش یافته است.


احتمال افزایش سهمیه ایران در اربعین و آغاز پیش ثبت‌نام متقاضیان از فردا


کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) با توجه به احتمال افزایش سهمیه ایران در اربعین امسال در خصوص پیش ثبت نام از متقاضیان اربعین ۱۴۰۰ اطلاعیه‌ای را صادر کرد. متن اطلاعیه کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی به شرح ذیل است:


بدین‌وسیله به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند علیرغم زمان بسیار کوتاه باقی مانده تا ایام اربعین حسینی (ع)، تا این لحظه هیچ مجوز رسمی از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی صادر نشده و دستورالعملی نیز برای صدور روادید ابلاغ نشده است. لذا با لحاظ فرصت اندک باقی مانده، کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین در نظر دارد از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه مورخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ به منظور آمادگی‌های لازم، از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir و به صورت غیر حضوری موقتاً مبادرت به پیش ثبت نام از آن دسته از متقاضیانی نماید که فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و براساس شرایط منتشره در رسانه‌ها به نقل از دولت عراق و همچنین مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و باتوجه به بسته بودن مرزهای زمینی صرفاً مجاز به تشرف از طریق هوایی خواهند بود. مضافاً اینکه داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش PCR برای مسافرت مورد نیاز می‌باشد.


بدیهی است ثبت‌نام قطعی براساس ظرفیت و شروطی که کشور عراق اعلام نماید انجام خواهد شد و در صورتی که تعداد افرادی که پیش ثبت‌نام کرده باشند، بیش از ظرفیت تعیین شده توسط کشور عراق باشد، در این صورت متناسب با ظرفیت اختصاص یافته تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.


هموطنان عزیز مستحضر باشند که استعلام‌های لازم برای اخذ تأیید تزریق دو دوز واکسن کرونا از طریق وزارت بهداشت انجام می‌گردد. تاکید می‌نماید انجام پیش ثبت‌نام به هیچ وجه به معنای قطعیت در تشرف متقاضیان نمی‌باشد و تصمیم گیری در این خصوص منوط به مجوز رسمی دولت عراق و ستاد مرکزی اربعین خواهد بود. همچنین از کلیه مشتاقان درخواست می‌شود با توجه به بسته بودن مرزها، به هیچ وجه به مرزهای کشور مراجعه نکنند.


کمیته اعزام ستاد اربعین هفته گذشته قبل از اعلام عراق درباره سهمیه ایران، قرار بود پیش ثبت‌نام از متقاضیان را انجام دهد. اما با اعمال محدودیت و سهمیه ۳۰ هزار نفری ایران، در نهایت سامانه سماح در زمان مقرر برای پیش ثبت‌نام باز نشد و سهمیه ایران به خادمان و موکب‌داران اختصاص یافت. اما اکنون با توجه به احتمال افزایش سهمیه ایران، به نظر می‌رسد کمیته اعزام نیز در حال آماده‌سازی برای اعزام زائران اربعین است که البته این امر باید ابتدا از سوی عراق تحقق یابد و بعد از آن سازوکار ان در ستاد اربعین تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی شود.


انفجار ۳ بمب دست ساز در غرب کربلا


این انفجارها در حالی رخ داده است که شهر کربلا برای برگزاری مراسم اربعین حسینی آماده می‌شود.


بنابر اعلام یک منبع امنیتی ۳ بمب دست ساز در منطقه خنافسه در شمال غرب کربلا منفجر شدند.


پایگاه اینترنتی الاعلام المقاوم از انفجار ۳ بمب دست ساز در منطقه خنافسه در شمال غرب کربلا نزدیک منطقه جرف النصر خبر داد.


یک منبع در مصاحبه‌ای با این پایگاه گفت: ۳ بمب دست ساز در منطقه تیپ سوم وابسته به پلیس کربلا در منطقه خنافسه در شمال غرب کربلا و هم مرز با منطقه جرف النصر منفجر شدند.


این منبع افزود: بمب نخست نزدیک یک گشتی پلیس تیپ سوم کربلا منفجر شد که هیچ یک از عناصر پلیس زخمی نشدند و بمب دوم در تراکتور کشاورزی یک غیر نظامی منفجر شد که به زخمی شدن وی منجر شد. بمب سوم هم در یک خیابان منفجر شد که هیچگونه خسارت و تلفاتی در پی نداشت.


شرایط سفر اربعین برای زوار


سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا گفت: تردد از مرزهای زمینی برای سفر اربعین ممنوع است. دو شرط برای سفر اربعین منظور شده است، تست منفی PCR و تزریق دو دوز واکسن کرونا. تزریق واکسن کرونا با همه برندها برای سفر اربعین معتبر است.


آغاز پیش ثبت‌نام اربعین از فردا


کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین که مسؤولیت آن با سازمان حج و زیارت است در تازه‌ترین اطلاعیه‌ای که منتشر کرده، اعلام کرده است:


«به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند با وجود زمان بسیار کوتاه باقی‌مانده تا ایام اربعین، تا این لحظه هیچ مجوز رسمی از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی صادر نشده و دستورالعملی نیز برای صدور روادید ابلاغ نشده است؛ لذا با لحاظ فرصت اندک باقی‌مانده، کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین در نظر دارد از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه به منظور آمادگی‌های لازم، از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir و به صورت غیرحضوری "موقتاً" مبادرت به پیش ثبت‌نام از آن دسته از متقاضیانی کند که فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و براساس شرایط منتشرشده در رسانه‌ها به نقل از دولت عراق و همچنین مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، هر دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و باتوجه به بسته بودن مرزهای زمینی صرفاً مجاز به تشرف از طریق هوایی خواهند بود. داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش پی سی آر (PCR) برای مسافرت مورد نیاز است.


ثبت‌نام قطعی براساس ظرفیت و شروطی که کشور عراق اعلام کند، انجام خواهد شد و در صورتی که تعداد افرادی که پیش ثبت‌نام کرده باشند بیش از ظرفیت تعیین‌شده توسط کشور عراق باشد، در این صورت متناسب با ظرفیت اختصاص‌یافته تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.


استعلام‌های لازم برای دریافت تأیید تزریق دو دُز واکسن کرونا از طریق وزارت بهداشت انجام می‌شود.


تاکید می‌شود انجام پیش ثبت‌نام به هیچ‌وجه به معنای قطعیت در تشرف متقاضیان نیست و تصمیم‌گیری در این خصوص به مجوز رسمی دولت عراق و ستاد مرکزی اربعین منوط خواهد بود.


از تمام مشتاقان درخواست می‌شود با توجه به بسته بودن مرزها، به هیچ‌وجه به مرزهای کشور مراجعه نکنند.»


سازمان حج و زیارت یا همان کمیته اعزام در ستاد اربعین، هفته گذشته برای پیش ثبت‌نام در اربعین نیز فراخوان داده بود، اما پس از آن‌که دولت عراق با اختصاص سهمیه محدود اربعین برای ایران موافقت کرد، پیش ثبت‌نام این سفر نیز متوقف شد.


دولت عراق درحالی که سال گذشته اربعین را بدون حضور زائران خارجی برگزار کرد، امسال با سفر ۳۰ هزار زائر ایرانی و ۱۰ هزار زائر از دیگر کشورها به مناسبت اربعین موافقت کرد. ستاد اربعین در ایران نیز تصمیم گرفت این سهمیه را به موکب‌داران و کمیته‌هایی که وظیفه‌ای داخل عراق دارند، اختصاص دهد و از بین این گروه، فقط افرادی اعزام شوند که دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده، بیماری زمینه‌ای نداشته و هنگام سفر نتیجه منفی تست کرونا را همراه داشته باشند.


ستاد اربعین و وزارت امور خارجه همچنین از تلاش برای افزایش این سهمیه خبر داده‌اند که این موضوع یکی از محورهای مورد مذاکره با نخست‌وزیر عراق در جریان سفر به ایران خواهد بود.


موکب داران توجه کنند


طبق اعلام سخنگوی گمرک، با اعلام دولت عراق، زوار بر اساس سهمیه اعلامی، صرفاً به صورت هوایی می‌توانند برای شرکت در مراسم اربعین حسینی حضور پیدا کنند و امکان تردد زمینی سید روح اله لطیفی در این رابطه تاکید کرد که به دلیل عدم پذیرش از سوی عراق در مرزهای زمینی، زوار به مرزها مراجعه نکنند.


وی افزود: بر اساس تصمیمات اخذ شده در استان‌های مرزی با عراق، هموطنانی که به مرزهای زمینی مراجعه می‌کنند، بازگردانده خواهد شد.


لطیفی در خصوص ارسال کالاهای مورد نیاز موکب ها توضیح داد: موکب داران قبل از اعزام محموله‌های غذایی، از قبیل برنج، چای، قند، شکر و سایر کالاها به مرزها، مجوز ستاد اربعین و سازمان صمت استان‌های خود را اخذ کنند که در صورت عدم اخذ این مجوزها امکان خروج کالاهای آنها از مرزهای زمینی وجود ندارد.


آغاز ثبت‌نام پیاده‌روی نیابتی اربعین


دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی از آغاز ثبت‌نام طرح «همقدم»، ویژه پیاده‌روی نیابتی اربعین خبر داد.


یوسف افضلی گفت: با توجه به این‌که امسال امکان حضور فراگیر علاقه‌مندان اهل بیت (ع) در پیاده‌روی عظیم اربعین وجود ندارد، با همکاری خادمان ستاد بازسازی عتبات در نجف و کربلا، طرح «همقدم» با هدف انجام پیاده‌روی نیابتی اربعین حسینی اجرا می‌شود.


او افزود: براساس این طرح، عوامل اجرایی پروژه‌های بازسازی و توسعه‌ای ستاد بازسازی عتبات حاضر در عراق به نیابت از ثبت‌نام کنندگان، پس از زیارت حرم مولای متقیان در شهر نجف اشرف وارد مسیر پیاده‌روی شده و در انتهای مسیر نایب‌الزیاره ثبت‌نام کنندگان در حرم حضرت ابوالفضل عباس (ع) و سالار شهیدان در روز اربعین بوده و زیارت‌نامه مخصوص را قرائت خواهند کرد.


دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی گفت: علاقه‌مندان می‌تواند برای ثبت‌نام به تارنمای ستاد بازسازی عتبات یا لینک https://atabat.org/fa/forms/۵۲ مراجعه کنند.


او افزود: تمام دوستدارن اهل بیت (ع) و مشتاقان زیارت اربعین در سراسر جهان می‌توانند برای دیدن تصاویر زنده و عکس‌های مربوط به پیاده‌روی نیابتی توسط خادمان در این مسیر سراسر نور، به صفحات اجتماعی (اینستاگرام) به آدرس atabat_org مراجعه کنند.


افضلی یادآور شد: طرح زیارت نیابتی عتبات مقدس نیز هر شب جمعه توسط خادمان ستاد بازسازی عتبات اجرا می‌شود، به‌طوری‌که از فروردین امسال تا کنون حدود ۸۰۰ هزار زیارت به نیابت انجام شده است.


ستاد اربعین در ایران پس از موافقت دولت عراق با سفر ۳۰ هزار زائر ایران به مناسبت اربعین، تصمیم گرفت این سهمیه را به موکب‌داران و عوامل کمیته‌های اجرای اختصاص دهد که با شرایط ایران و عراق اعزام خواهند شد. با این حال، وزارت امور خارجه و این ستاد تاکید کرده‌اند که پیگیر افزایش سهمیه اربعین هستند. این موضوع در محور مذاکرات با نخست وزیر عراق که روز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه وارد ایران شده است، قرار دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار