آغاز به کار نشست سران عرب در جده؛

استقبال گرم بن سلمان از بشار اسد

ولیعهد سعودی در سخنانی در اجلاس سران عرب اعلام کرد که درگیری دیگر کافی است و باید مسیر همگرایی در پیش گرفته شود.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، الجزیره گزارش داد که سی و دومین اجلاس سران عرب در جده آغاز به کار کرد.


از سوی دیگر سانا اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از بشار اسد هنگام ورود به محل سالن برگزاری اجلاس استقبال کرد.



خبرنگار سانا همچنین اعلام کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی قبل از ورود به سالن محل برگزاری دست داده است.


نخست وزیر الجزایر: از بازگشت سوریه خرسندیم


ایمن عبدالرحمن نخست وزیر الجزایر گفت: از بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب خرسندیم. جامعه جهانی باید حامی ملت فلسطین و مقدسات باشد. از جامعه جهانی می خواهیم که شهرک سازی اسرائیل را متوقف کند.


وی افزود: از برادران در سودان می خواهیم که عقل و گفتگو را ترجیح دهند. اقدامات جنایتکارانه اشغالگران در حمله به غزه را محکوم می کنیم.


ایمن عبدالرحمن نخست وزیر الجزایر ریاست نشست را به محمد بن سلمان سپرد.


محمد بن سلمان: حضور جناب رئیس جمهور در این نشست مایه مسرت است


محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ابتدای سخنان خود گفت: حضور جناب بشار اسد در این اجلاس مایه مسرت است. امیدواریم که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حمایت و امنیت سوریه موثر باشد.


وی افزود: موضوع فلسطین موضوع مهمی است. اجازه نمی دهیم که منطقه ما به کانون درگیری تبدیل شود. سالها درگیری که ملتهای ما از آن رنج برده اند، کافی است. ما در راستای تلاش برای حل بحران یمن حرکت می کنیم.


ولیعهد سعودی گفت: ما حامی تلاشهای بین المللی برای حل بحران اوکراین هستیم و آماده میانجی گری میان روسیه و اوکراین هستیم. 


بن سلمان درباره سودان هم اعلام کرد: ما از امضای توافق میان طرفهای درگیر در سودان خرسندیم و امیدواریم که به آتش بس منجر شد.


زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هم در این اجلاس حضور یافته است از عربستان به خاطر نقش میانجی گری به منظور آزادی اسیران اوکراینی تشکر کرد و از ادامه نبرد برای بازپس گیری اراضی اوکراین سخن گفت.


عبدالله دوم: فلسطین موضوع اصلی است


عبدالله دوم شاه اردن در سخنانی در اجلاس سران عرب گفت: موضوع اصلی مرکزی و اصلی ما فلسطین است. راهکار دو دولتی تنها فرصت است و جایگزین آن ادامه کشمکش و درگیری است.


وی افزود: ما تلاشهای‌مان را برای حمایت از قدس و مقدسات به کار می بندیم و در راستای اقدام عربی مشترک گام بر می داریم. ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خرسندیم و این گام مهمی برای راه حل سیاسی بحران این کشور است. صلح در خاورمیانه با ادامه شهرک سازی و آوارگی فلسطینیان محقق نخواهد شد.


السیسی: منطقه شرایط سختی دارد


عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر گفت: منطقه در شرایطی سختی به سر می برد و نیازمند راهکار قوی است و این همکاری عربی مشترک را طلب می کند. ما درباره ادامه نزاع میان اسرائیلی ها و فلسطینیان هشدار می دهیم و این به انفجار اوضاع منجر خواهد شد. ما بر اصل عربی به عنوان راه حل موضوع فلسطین تاکید داریم و در راستای تثبیت آتش بس در غزه حرکت می کنیم.


وی افزود: بحران سودان گواهی دهنده درگیری طولانی است اگر اقدام عربی برای مهار آن انجام نشود.


تاکید پادشاه بحرین بر همبستگی عربی


حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین هم گفت: ما بر اقدام عربی مشترک با روحیه همبستگی جمعی مخلصانه که ضامن ثابت و رفاه ملتهایمان باشد، تاکید داریم.


وی افزود: ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خرسندیم.




 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار