اسلامی: هدفمان بومی کردن صنعت نیروگاهی است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: افزون بر اینکه امروز ظرفیت‌سازی برای طراحی و ساخت رآکتور‌ها را با یک نگاه متفاوت در مقیاس‌های مختلف آغاز کردیم، بومی کردن صنعت نیروگاهی را هم هدف قرار دادیم تا صنعت برق هسته‌ای کشور را در صنعت کشور تولید کنیم.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، محمد اسلامی امشب در نشست هم‌اندیشی بررسی فرآیند پرتودهی در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت، اظهار داشت: استان فارس تنوعی در تولیدات باغی کشاورزی دارد. متاسفانه تمام باغات به ویژه باغ‌های مرکبات، انار و پسته گرفتار آفت‌هایی هستند و تا تهاجمی نشده باید برای آن چاره‌اندیشی شود. نتایج تحقیقاتی در این زمینه تبدیل به سیستم و سامانه شده است و این پیشرفت بزرگ در صنعت و کشاورزی که با پشتوانه علمی و تحقیقاتی است به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

اسلامی افزود: با اراده و عزم که وجود دارد درصدد هستیم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم، این اتهامی که به ما می‌زنند به دلیل این است که مانع پیشرفت ما در هسته‌ای شوند. 

وی با اعتقاد به اینکه آینده در آیو تکنولوژی است، گفت: آیو تکنولوژی، آی‌تی، هسته‌ای و هوافضا قدرت است و ایجاد قدرت اقتدار می‌آورد، این موارد را نباید نادیده بگیریم، چرا که دشمنان با حضور ما در راس هرم که قدرت و قدرت ساز است و جاذب مغز‌ها و استعداد‌ها است مخالف هستند و ما نباید بگذاریم که این مغز تهی شود و آن‌ها از مغز‌های ما را جذب کنند و با بهره‌گیری از استعداد‌های ما شغل ایجاد کنند.

اسلامی در ادامه بیان کرد: سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق بیست ساله در 20 فروردین امسال توسط رئیس جمهور رونمایی شد و ما با در دست داشتن این سند و با نگاه به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های داخلی، حرکت در جهت تحقق این سند را آغاز کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در این سند چهار محور اصلی پیش‌بینی شده است که توسعه استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق یکی از محور‌های مهم این سند به شمار می‌رود، افزود: امروز به موجب تکالیف فردی و ملی خودمان وظیفه داریم که گام‌های اساسی برای کاهش تولید کربن و آلاینده‌ها را که موجب این شرایط و تغییر اقلیم شده است برداریم. در واقع باید به سمت صفر کردن کربن حرکت کنیم.

اسلامی با اعتقاد به اینکه انرژی و برق هسته‌ای پاک‌ترین و پایدارترین نوع انرژی است، گفت: یکی از اهداف این سند شروع سرمایه‌گذاری و احداث 10 هزار مگاوات برق جدید است، در حال حاضر هزار مگاوات در دست بهره‌برداری داریم و 2 هزار مگاوات در دست احداث داریم.

تفاهم‌نامه دانشگاه شیراز و سازمان انرژی اتمی به امضاء رسیدمعاون سازمان انرژی اتمی: شیراز به قطب صنعت پرتودهی ‌منطقه تبدیل خواهد شدرئیس سازمان انرژی اتمی: سایت جامع هسته‌ای در استان فارس راه‌اندازی می‌شود

وی خاطرنشان کرد: افزون بر اینکه امروز ظرفیت‌سازی برای طراحی و ساخت رآکتور‌ها را با یک نگاه متفاوت در مقیاس‌های مختلف آغاز کردیم، بومی کردن صنعت نیروگاهی را هم هدف قرار دادیم و با گسترش خودمان در سطح و عمق درصدد هستیم تا صنعت برق هسته‌ای کشور را در صنعت کشور تولید کنیم و به یک قطب سازنده نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا تبدیل شویم. قطعا این کار را با ساز و کار‌هایی که برای تأمین مالی تعریف کردیم و با بازدهی خیلی خوبی که نیروگاه‌های هسته‌ای دارد انجام خواهیم داد.

وی اظهار داشت: محور دوم، بحث کاربرد پرتو‌ها است که در حوزه پرتو‌ها دامنه وسیعی از مطالب را داریم که آنچه در سند در دستورکار ما قرار گرفته این است که با استفاده از نتایج مطالعات طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع لجستیک کشور توسعه کانون‌های تولید را بشناسیم و برنامه‌ریزی کنیم تا استان فارس را در این زمینه در قالب رتبه‌های دوازده‌گانه که از مطالعات استخراج شد به عنوان یک اولویت انتخاب کردیم و این کار را با اراده‌ای که استاندار و اداره کل اوقاف داشتند، آغاز کردیم.

اسلامی یادآور شد: نکته حائز اهمیت این است که سرمایه‌گذاری و صرف هزینه در این زمینه فایده است. اگر نتوانیم از نفوذ این آفت‌ها در خاک، آب و بدن انسان‌ها جلوگیری کنیم هزینه‌ای که ایجاد می‌شود بیشتر از میزان هزینه این سرمایه‌گذاری است. 

وی با بیان اینکه کشور باید در ارتباط با دستیابی به تجهیزات باید خودکفا شود گفت: هر چند خرید این اقلام و تجهیزات به دلیل مزاحمت‌های شدیدی که سر راه هسته‌ای شدن کشور وجود داشته میسر نیست، اما ما نباید خود را در مسیر لجستیکی قرار دهیم، بلکه انتخاب ما باید بهره‌گیری از ظرفیت داخلی و طراحی مهندسی باشد و باید شرایطی فراهم کنیم تا تولیدات در داخل کشور انجام شود.

اسلامی با اعتقاد به اینکه این کار یک کار دانش‌بنیان است، گفت: با شناختی که از الزامات ایمنی و مقررات داریم باید تولیدات را در داخل کشور انجام دهیم. 

وی بیان کرد: یک نگاه مهندسی پیشرو لازم است که همواره بتواند در مسیر رفتاری علمی و خدمت اقدام کند و این رویکرد این صنعت و فرآیند را به صورت دانش‌بنیانی حفظ می‌کند.

اسلامی عنوان کرد: ما از فرآیند تولید و زنجیره تأمینی که آن اقلام را در ساخت تولیدی یاری می‌رساند و همچنین از مشارکتی که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود استقبال خواهیم کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار