اصرار عربستان بر حملات هوایی به یمن و به شکست کشاندن تلاش‌های صلح

حملات هوایی به یمن به ویژه صنعا نشان داد که ریاض تمایلی به توقف جنگ ندارد و همچنان مانع به نتیجه رسیدن هرگونه تلاش سیاسی برای حل بحران یمن است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، الاخبار در گزارشی به روند سیاسی تحولات یمن پرداخته و آورده است: به موازات ادامه گفتگوهای ایران و عربستان، بحث از توقف حملات هوایی متقابل میان صنعا و عربستان وجود دارد؛ یعنی همان طرحی که انصارالله یمن ارائه داده بود و قبلا با مخالفت ریاض روبرو شده بود.

این به نظر منطقی به نظر می‌رسد زیرا روند تحولات میدانی در یمن به نفع سعودی نیست اما شواهدی مبنی بر جدیت تفاهمات وجود ندارد.

«عبدالملک العجری» عضو هیئت مذاکره کننده صنعا از طرح‌هایی سخن گفت اما امکان اجرایی شدن آنرا همراه با تردید دانست.

وی افزود: طبیعی است که دولت هتل‌ها (اشاره به دولت دست نشانده سعودی در یمن) و حزب الاصلاح با طرح‌های صلح مخالفت بورزد زیرا دیگران تصمیم گیرنده هستند یعنی کشورهای ائتلاف سعودی هستند که در این باره تصمیم می‌گیرند.

العجری گفت: طرح‌هایی از سوی طرف‌های بین المللی درباره کاهش حملات به ویژه حملات هوایی از سوی سعودی مطرح است و اینکه حملات هوایی ائتلاف ریاض در ازای توقف حملات پهپادی و موشکی انصارالله، متوقف شود.

الاخبار در ادامه گزارش داد: منابع آگاه از وجود رایزنی سعودی-عمانی-ایرانی درباره توقف حملات سعودی در ازای توقف حملات پهپادی خبر دادند و اجرایی شدن این تفاهمات را منوط به موافقت همه طرف‌هایی دانستند که به طور مستقیم دخیل هستند.

این منابع گفتند: از سرگیری حملات سعودی به صنعا در روز گذشته پس از توقف طولانی مدت با حرف و حدیث مطرح شده درباره این نوع توافقات در تضاد است.

منابع مذکور بیان کردند: بحث توقف حملات هوایی همزمان با نزدیک شدن نیروهای صنعا به مناطق نزدیک به تاسیسات نفتی در «صافر» در استان مأرب مطرح شد اما تا روز گذشته شواهدی عملی درباره صحت این شواهد، ثبت نشده است و حملات متقابل همچنان ادامه دارد.

الاخبار در ادامه می‌نویسد: طرحی که از احیای آن خبر داده می‌شود طرحی جدید نیست و صنعا در اواخر سال 2019 و چند هفته پس از عملیات «نصر من الله» در کتاف در استان صعده  مطرح شد که چهار گردان وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی با همه افراد و تسلیحات آن تحت سیطره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درآمدند.

با وجود اینکه ریاض در آن زمان از آن استقبال کرد و خطوط ارتباطی گشود اما به سرعت به دنبال فروپاشی نیروهای وابسته به خود در منطقه «نهم» در شمال صنعا در اوایل سال 2020، شورید تا نیرهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حملات موشکی علیه تاسیسات سعودی ادامه دهد.

در جریان دیدارهای غیرمستقیمی که از طریق میانجی گر عمانی با «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن در جریان دیدار ماه مارس گذشته انجام شد، هیئت صنعا پیشنهاد خود را به عنوان «کلید صلح» مطرح کرد که از سوی ریاض نادیده گرفته شد و سعودی‌ها به حملات روزانه خود به استان‌های یمن ادامه دادند.

با این حال انصارالله یمن عملیات توازن بازدارنده موشکی علیه اهداف نظامی و اقتصادی سعودی را از اواخر ژوئن تا اوایل سپتامبر سال جاری میلادی متوقف کرد تا به میانجی گر عمانی، امان فعالیت دهد.

با ادامه خط مشی سعودی و حملات آن، صنعا عملیات بازدارندگی هفتم را در چهارم سپتامبر انجام داد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار