انتقاد به ورود موتورهای کاربراتوری به پایتخت

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز بار دیگر به موضوع آلودگی هوا، موضوع استانداردسازی خودروها و کیفیت سوخت پرداختند.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران و پس از اظهارات مهدی اسلا‌م‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد؛ اعضای شورای شهر تهران نکاتی را مطرح کردند.

احمد صادقی در خصوص عوامل ایجاد آلودگی هوا گفت: در ابتدا از حضور آقای اسلام پناه تشکر می‌کنم که در زمان حضور ایشان در سازمان ملی استاندارد اقدامات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: اما این گزارش چند نکته داشت که توجه شما را به آن جلب می‌کنم؛ با توجه به این گزارش، آلودگی هوا نباید ناشی از سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها باشد چون که استانداردها همه رعایت شده است. این در حالی است که بیشتر کارشناسان اذعان دارند که آلودگی هوای تهران ناشی از آلاینده‌های متحرک نظیر موتورسیکلت‌ها و خودروها است، سوال اصلی که کدام گزارش صحیح است؟

صادقی افزود: آیا پالایشگاه‌ها توجهی به استانداردها ندارند یا اینکه نظارتی بر حوزه رعایت استانداردها صورت نمی‌گیرد یا اینکه سازمان استاندارد کاری که باید انجام دهد را انجام نمی‌دهند؟

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما توقع داریم از شما به عنوان یک مسئول دلسوز به ما بگویید که چرا با وجود انجام همه اقدامات هنوز آلودگی هوا داریم؟ مقصر کی هست؟

صادقی گفت: بیش از 40 سال است که می‌گوییم هنوز گازوییل، نفت و گاز و گاز طبیعی ما استاندارد اجباری ندارد و این در حالی است که یکی از عوامل اصلی ایجاد آلودگی هوا استفاد از این سوخت‌ها در شهرهای بزرگ مانند تهران است.

صادقی خاطر نشان کرد: چرا همیشه می‌آییم از اقدامات صد در صدی می‌گوییم ولی از مقصرین هیچ یادی نمی‌کنیم، از کارهای نکرده خودمان و دیگران نمی‌گوییم، نه فقط شهرداری تهران بلکه دستگاه‌های متولی چه کاری باید انجام می‌دادند و ندادند و امروز آلودگی هوا بلای جان شهروندان شده است.

صادقی افزود: سوال پایانی من از شما این است که آیا شما در شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها نقشی دارید یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از تسنیم، سوده نجفی؛ عضو شورای شهر تهران ضمن محکوم کردن اقدام سخیف اتحادیه اروپا علیه سپاه از موضع قاطع مهندس چمران نسبت به این امر قدردانی کرد.

وی پس از استماع گزارش رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص هوای پاک افزود: آنچه شهروندان و ما در سطح شهر با آن روبه‌رو هستیم، وضعیت نامناسب آلودگی هوا است که دستگاه‌های مختلفی از جمله شهرداری تهران و سازمان استاندارد در این امر دخیل هستند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به قوانینی که در خصوص قانون هوای پاک در مورد سازمان استاندارد مطرح شده است عنوان کرد: در ماده 4 قانون هوای پاک امده است سازمان استاندارد مکلف به اجرای وظایفی است که در این قانون آمده است.

نجفی با تاکید‌ بر اینکه رفع موضوع آلودگی هوا نیازمند یک عزم جدی است و مدیریت شهری فقط یکی از سازمان‌های مسئول در این مورد است، خاطرنشان کرد: اگر سازمان استاندارد در مورد موتورسیکلت و خودرو‌ که برایی شماره‌گذاری نیازمند تایید سازمان استاندار است حساسیت‌های بیشتری داشت در چنین وضعیتی قرار نداشتیم.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه آمار مرگ‌ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور تقریبا با آمار تلفات جاده‌ای برابری می‌کند، ادامه داد: این موضع بسیار نگران‌کننده است.

رئیس کمیته سلامت در خصوص چالش‌های مادی که آلودگی‌ هوا به همراه خواهد داشت، اذعان کرد: براساس گزارشات و بررسی‌ها خسارت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان در تهران 2 میلیارد دلار و در سطح کشور بالغ‌‌ بر 7 میلیارد دلار بوده‌ است.

نجفی یادآور شد: با توجه به آثار زیان‌بار آلودگی هوا در قانون بودجه 1401 کل اعتبار در نظر گرفته شده 320 میلیارد تومان بوده که تنها 288 میلیارد تومان آن محقق شده است لذا از نمایندگان مجلس باتوجه به بررسی لایحه بودجه 1402 می‌خواهم بودجه بیشتری به این امر اختصاص داده شود.

وی همچنین با اشاره به جایگاه نظارتی شورای شهر تهران پیشنهاد داد: کمیته مشترکی بین سازمان ملی استاندارد و کمیته سلامت شورای شهر تهران تشکیل شود تا بتوانیم در کمیته سلامت از بعد نظارتی پیگیر وظایف ‌و تکالیف سازمان استاندارد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از تسنیم، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا ضمن تشکر از اقدامات سازمان ملی استاندارد کشور اظهار کرد: در بررسی احکام مربوط به قانون هوای پاک دریافتیم از 11 حکمی که در مورد وظایف شهرداری در این قانون وجود دارد، 10 حکم ناقص و 1 حکم اجرا نشده است؛ مثلا حکم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها به میزان 50 درصد ناقص اجرا شده است.

اقراریان ادامه داد: در خصوص حکم مربوط به افزایش 5 درصدی سالانه ناوگان حمل و نقل عمومی، بخش مربوط به وزارت کشور عدم انجام و بخش مربوط به شهرداری ناقص اجرا شده است؛ به همین ترتیب طراحی تردد وسایل نقلیه و حمل و نقل ناقص اجرا شده و برخی موارد دیگر مانند ماده 2 قانون مربوط به سازمان ملی استاندارد می‌شود مبنی بر تدوین دستورالعمل اجرای بهره گیری کامل از خدمات آزمایشگاهی تخصصی عضو شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: موارد دیگری نیز وجود دارد که در مرکز استاندارد وجود دارد که بخشی از اینها به شهرداری برمی‌گردد مانند آلودگی صوتی که شهروندان را آزار می‌دهد، ما به عنوان نهاد ناظر بر تکالیف و وظایف شهرداری باید از این موارد مطلع شویم تا بتوانیم قوانینی را که به اجرای این وظایف کمک می‌کند تدوین کرده و ارائه دهیم.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از تسنیم، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با طرح این پرسش که نظارت سازمان استاندارد در فعالیت سازمان‌ها و دستگاه‌ها کجا تعریف شده است اظهار کرد: همه می‌دانیم که آلودگی هوا به خاطر ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است و این سوال مطرح می‌شود که سازمان ملی استاندارد چه نظارتی را بر دستگاه‌ها داشته و دارد؟

وی تصریح کرد: ما در گذشته مصوباتی را داشتیم که متاسفانه در اجرای آنها عقب‌نشینی شده است از جمله اسقاط خودروهای فرسوده که این مصوبه در ادامه مغفول مانده است.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری چند برای انژکتوری آلودگی دارد گفت: در سال 86، 87 مصوبه‌ای تصویب شد که موتورهای کاربراتوری دیگر شماره‌گذاری نشوند اما با گذشت چند سال از این مصوبه هنوز شاهدیم که موتورها وارد پایتخت می‌شوند و این سوال مطرح می‌شود مگر سازندگان چه تعداد موتور کاربراتوری تولید داشته‌اند؟

وی با بیان اینکه متاسفانه نظارت ضعیفی را در دستگاه‌ها شاهد هستیم گفت: کیفیت سوخت و گازوئیل یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و این موضوع را باید توسط دستگاه‌ها پیگیری کرد.

سید احمد علوی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در ارتباط با آلودگی هوا گفت: در حالی ما این روزها با شدت آلودگی هوا روبرو هستیم که وارد سومین هفته تعطیلی مدارس شده‌ایم.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: سئوال این است که آیا نفت کوره، گازوئیل و گاز طبیعی استاندارد دارند یا خیر؟

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص آلودگی هوا گفت: یک موتور فرسوده 26 برابر موتور نو و یک خودرو فرسوده 12 برابر خودرو نو آلودگی دارد.

وی با اشاره به حضور رئیس سازمان ملی استاندارد در جلسه امروز گفت: انتظار می‌رفت قبل از حضور آقای اسلام‌پناه دستگاه‌ها و مجموعه‌های دیگر در شورا حاضر شوند و در زمینه اقدامات خود توضیحاتی را مطرح کنند.

پرویز سروری؛ نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز به موضوع عدم استاندارد بودن آسانسورهای مترو اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان استاندارد اعلام کرده است که این آسانسورها استاندارد ندارد و با توجه به اینکه استاندارد ظاهری آسانسورها در ساختمان‌ها با استانداردهای زیرزمینی در مترو متفاوت است، توقع داریم که این موضوع پیگیری و راه حلی از سوی سازمان ملی استاندارد پیدا شود تا مردم در این بخش صدمه کمتری ببینند.

 

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از تسنیم، مهدی چمران در آغاز یکصدو بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت ولادت امام محمد باقر (ع)، نیز اظهار کرد: مهمترین حادثه این روزها در کشور بحث تصمیمی است که پارلمان اروپا در ارتباط با تروریست خواندن و تحریم سپاه گرفته است، به طوری که سپاه یکی از ارکان مهم نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران است و این تصمیم بسیار تعجب‌برانگیز است. البته باید به این موضوع اشاره شود که از این افراد نباید انتظاری داشت!

وی تصریح کرد: افرادی که مقابل داعش ایستادند و با آنها مبارزه کردند و آنها را برچیدند حالا از سوی پارلمان اروپا به عنوان تروریست قلمداد می‌شوند و اگر سپاه و نیروی قدس نبودند، حکومت داعش در عراق و سوریه همچنان برقرار بود و شاهد جنایت آنها بودیم.

رئیس شورای شهر تهران ضمن قدردانی از تلاش‌های سپاه و نیروی قدس و سردارانی چون حاج قاسم و همدانی در مقابله با داعش گفت: اگر این مجاهدت‌ها و تلاش‌های نیروهای سپاه و سرداران نبود همین امروز هم داعش در اروپا با عملیات خودش خواب را از همه خفتگان می‌ربود.

چمران با طرح این پرسش که داعش را چه کسی به وجود آورد، ادامه داد: در این زمینه اعترافات صریح و روشن روسای جمهور آمریکا از جمله ترامپ و اروپا وجود دارد که اعلام کردند که آنها داعش را بوجود آوردند و سرانجام داعش توسط نیروی سپاه و با مجاهدت سرداران از بین رفت.

وی با بیان اینکه آمریکا و همراهانش خودشان حامی تروریسم هستند، گفت: جالب است که حالا اتحادیه اروپا نیروی سپاه را تروریسم اعلام و تحریم می‌کند و قطعا بدانند که پاسخ ما سخت و دشوار خواهد بود و به همین جا ختم نخواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اتحادیه اروپا بداند که این تصمیمات ملت ما را پایدارتر می‌کند، گفت: در این زمینه عکس‌العمل شدیدی خواهیم داشت.

چمران همچنین با اشاره به آتش‌زدن قرآن در برخی از کشورها، تصریح کرد: این کشورها که خود را مدافع حقوق بشر می‌دانند چنین اقداماتی انجام می‌دهند البته از این کشورها چنین اقداماتی بعید نیست.

وی با اشاره به شهادت حاج قاسم در کشور عراق گفت: حاج قاسم زمانی که به عنوان مهمان به کشور عراق سفر می‌کند توسط آمریکایی‌ها با آخرین امکانات و تجهیزات مورد حمله قرار می‌گیرد و در نهایت حاج قاسم به همراه همراهانش به شهادت می‌رسد که در آن مقطع اعلام شد که چنین حملاتی و شهادت حاج قاسم و همراهانش با دستور ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوده است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: باز هم تکرار می‌کنیم که در مقابل تصمیم بچگانه پارلمان اروپا عکس‌العمل سختی خواهیم داشت  و از کنار این حادثه به راحتی نخواهیم گذاشت.

چمران در ادامه با اشاره به موضع شورای شهر در مقابل تصمیم پارلمان اروپا و تصمیم تعجب‌برانگیز این مجموعه در خصوص تروریست خواندن سپاه و اعلام کردن این موضوع گفت: ما اعلام می‌کنیم که شورای شهر تهران این اقدام خطرناک و غیرقابل توجیه را محکوم می‌کند و انتظار داریم که عاقلان این مجلس به خود بیایند و بینند چه غلطی می‌کنند!

وی گفت: انتظار ما از دولت، مجلس و نیروهای مسلح این است که در صورت عدم تغییر تصمیم پارلمان اروپا، عکس‌العمل سخت، جدی و پشیمان‌کننده برای این پارلمان داشته باشند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حضور رئیس سازمان استاندارد در جلسه امروز شورا، اظهار کرد: مردم ما از آلودگی هوا در تهران رنج می‌برند و شورا و شهرداری هم تلاش‌های خود را کرده است و خود را به آب و آتش زده تا بتوانیم تعدادی اتوبوس و ... را وارد کنیم تا از میزان آلودگی هوا بکاهیم.

چمران گفت: علاوه بر همه تلاش‌های صورت گرفته توسط شورا و شهرداری، هنوز کار مهمی در مقابل آلودگی هوا انجام نداده‌ایم و ان‌شاءالله با تلاش‌های صورت گرفته اقدامات موثری در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به استاندارد بودن سوخت خودروها خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز ما به عنوان پارلمان شهری و شهرداری آمادگی هر نوع همکاری را با مجموعه استاندارد داریم.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار