رد شایعه سزارین ایران بدون دستکش+عکس

«چرا ایران پسرانش را نمی‌پذیرد؟»، این پرسشی مهم است که در روزهای اخیر با اظهارنظرهای گوناگونی در رسانه‌های داخلی و خارجی همراه شده؛ نظراتی که عمدتاً پشتوانه و مستند علمی نداشته و اینک با انتشار مستنداتی، اساس آنها رد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، در حالی که برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر علت عدم پذیرش توله یوزپلنگ‌های «ایران» توسط مادرشان را «لمس توله‌ها بدون دستکش در زمان سزارین» عنوان کرده بودند و این خبر در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب زیادی داشت، دامپزشک تیم سزارین با مستنداتی این شایعه را رد می‌کند.

ایمان معماریان، مشاور دامپزشکی سازمان نجات حیوانات پیش‌تر در سخنانی اثبات‌نشده، گفته بود: «توله‌ها در زمان سزارین، بدون دستکش لمس‌شده و بوی انسان گرفته‌اند؛ به همین علت ایران فرزندانش را نمی‌پذیرد»؛ البته این خبر در رسانه‌های معاند به‌سرعت بازتاب داده شد تا توان علمی متخصصان ایرانی را در اجرای این طرح مهم زیر سؤال ببرد.

این مطالب در حالی گفته می‌شد که به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، وزن‌گیری توله‌های یوزها مناسب بوده و هم‌اکنون بیش از ۶۲۰ گرم وزن دارند.
 

موج‌سواری رسانه سعودی روی مصاحبه یک دامپزشک!


اما بهرنگ اکرامی دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به برخی اظهارنظرهای انجام‌شده در روزهای اخیر درباره روند تولد توله یوزپلنگ‌های «ایران»، یوزپلنگ ماده که در طرح تکثیر یوزپلنگ ایرانی در اسارت حضور دارد، این سخنان را «توهمات و شایعه‌پراکنی‌های یک دامپزشک» توصیف می‌کند.

این دامپزشک با انتشار تصاویری می‌گوید: بیان سزارین بدون دستکش، نپذیرفتن توله‌ها توسط مادر به علت لمس توله‌ها، ندیدن یوز و توله یوز توسط کادر تیمارگر تابه‌حال، اسپیراسیون شیر در اشتباه شیردهی، عفونت و احتمال پرتونیت و چسبندگی محوطه بطنی و مرگ یوزپلنگ ایران جزو این شایعه‌پراکنی‌هاست.

وی تصریح کرد: «ایران» سالم و سرحال است و دو هفته دیگر سونوگرافی تشخیصی خود را برای ارزیابی کارکرد رحمی انجام می‌دهد و بخیه‌های آن برداشته می‌شود.

دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: توله‌های «ایران» نیز چشم باز کرده‌اند و سرحال هستند. کادر یوزپلنگ‌ندیده از فرزندان همین کشورند و با افتخار وقت خود را برای این توله‌ها می‌گذارند.
 

تصویری از زمان سزارین «ایران» که در آن پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است

اکرامی درباره عدم درستی درمان‌های پس از سزارین در یوزپلنگ ایران و سزارین زودرس و ناقص بودن توله‌ها در اثر آن هم می‌گوید: جای بسی تأسف است که یک ایرانی در رسانه‌های خارجی، آن هم بدون آگاهی کامل و عدم حضور در زمان عملیات، به‌راحتی با حیثیت و دستاوردهای علمی کشور خود بازی می‌کند.

وی تصریح کرد: بسیار متأسفم برای شخصی که خود طی چندین سال در این کار با بهترین متخصصان دنیا موفقیتی جز ایجاد ناکارآمدی دو یوزپلنگ نر و ماده نداشته و امروز در حال تخریب حیثیت ملی این کار بزرگ بدون هیچ‌گونه مستندات علمی است.

دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به دستورات ابلاغ‌شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای اطلاع‌رسانی از کانال این سازمان و تهیه مستندی تلویزیونی که با زحمت فراوان صداوسیما انجام پذیرفته، به‌زودی شرح بهتری از ماجرا برای عموم مردم نمایش داده خواهد شد.
 

تصویر دیگری از زمان سزارین «ایران» که در آن پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است

اکرامی بیان کرد: صلاح در این دیده شده که اندکی در انتشار مطالب فنی و دستاوردهای این کار علمی باارزش تأمل شود تا همه بتوانند با مشاهده این مستند، پاسخ سؤالات و ابهامات خود را به‌صورت نمایش این فیلم مستند دیده و لذت ببرند.

وی گفت: امیدوارم این فرد یا افراد در لحظاتی که در آینده نزدیک شاهد آن خواهند بود و امروز با افکار عمومی بازی می‌کنند، پاسخگوی شرافت ملی و اخلاق علمی خود باشند؛ هر چند که ارزش این کار بزرگ با مهملات این افراد در این کشور خدشه‌دار نخواهد شد.

انتهای پیام/258741

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار