بازدید گروسی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین

مدیر کل آژانس بین الملل انرژی اتمی امروز ( چهارشنبه) برای دومین بار از آغاز جنگ اوکراین از نیروگاه هسته ای زاپوریژیا بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، به نقل از روزنامه هندلزبلات آلمان، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به همراه هیاتی از کارشناسان این آژانس امروز چهارشنبه به منظور بررسی وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا وارد این منطقه شدند.

یکی از سخنگویان آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که گروسی می خواهد دیدی کلی از وضعیت در محل داشته باشد. گروسی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در شهر دنیپرو اوکراین گفت که همچنان در تلاش برای دستیابی به توافقی برای حفاظت از این بزرگترین تاسیسات هسته ای اروپا است. او در حال حاضر در حال تنظیم پیشنهادات برای دستیابی به موفقیت است. بر اساس ارزیابی وی وضعیت بسیار خطرناک و ناپایدار است.

این دومین بازدید گروسی از این نیروگاه پس از آغاز جنگ اوکراین است که با هدف جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه هسته‌ای انجام می‌شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اولین بار در سپتامبر 2022 از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا دیدار کرد.

این تاسیسات هسته ای تحت کنترل نیروهای روسی است. وقوع برخی درگیری ها در اطراف این نیروگاه نگرانی ها را در مورد احتمال وقوع یک فاجعه هسته ای افزایش داده است. مسکو و کی یف بارها یکدیگر را مسئول این حملات اعلام کرده اند. آژانس بین الملی انرژِی هسته ای از سال گذشته با ناظران خود در محل حضور داشته است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هم در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در خصوص نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفت وگو کرد.

گروسی در این دیدار هشدار داد که وضعیت خطرناک در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا بهتر نشده است زیرا جنگ بی‌امان در این منطقه همچنان ادامه دارد.

گروسی و زلنسکی در شهر زاپوریژیا، که تحت کنترل اوکراین است و در حدود 50 کیلومتری شمال شرقی نیروگاه هسته‌ای این شهر قرار دارد، با یکدیگر دیدار کردند.

مدیر کل آژانس در هفتمین سفر به اوکراین بر تعهد و حمایت از این کشور تاکید کرد.

در این نشست دیگر مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی و دولت اوکراین نیز حضور داشتند.

در اسفند ماه هم مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اصابت موشک به ژنراتورهای دیزلی نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» درباره خطر قطع مکرر برق سیستم خنک‌کننده آن هشدار داد.

گروسی از ماه‌ها پیش در حال مذاکره با اوکراین و روسیه برای ایجاد فضای امن در اطراف این نیروگاه در اوکراین است.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار