بهره‌گیری از تجربیات گذشته، مواد اولیه ساخت فیلم و سریال از شهید سلیمانی

اگرچه عطش تماشای زندگی پر فراز و نشیب شهید سلیمانی در قالب آثار نمایشی احساس می‌شود اما ساخت فیلم و سریال درباره ایشان باید براساس ساز و کارهای اصولی رقم بخورد.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، سال پیش خبر ساخت سریال «ترور» با موضوع روایت بخشی از زندگی حاج قاسم سلیمانی رسانه‌ای شد که واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت. عده‌ای عقیده دارند باید هر چه زودتر زندگی حاج قاسم به عنوان یک الگو، دستمایه فیلم و سریال‌های مختلف شود و عده‌ای دیگر مخالف هستند. مخالفت آنها به معنای نفی کامل این کار نیست بلکه ریشه در «نگرانی» دارد. آنها معتقدند برای روایت زندگی ایشان در قالب آثار نمایشی باید چند سال دیگر صبر کرد تا آن چه آماده می‌شود، مصون از هیجان و شتاب‌زدگی باشد.

کما این که چندی پیش زینب سلیمانی در مصاحبه با تسنیم گفته بود: «چنان‌که می‌دانید زندگی شهید سلیمانی از تولد تا شهادت فراز و فرود فراوانی داشت و نباید با شتاب‌زدگی و تعجیل به آن پرداخت، این سختی برای تولید فیلم‌های داستانی دوچندان است و چنانچه این مقدمات فراهم نباشد شاهد تولید آثار ضعیف و سطحی خواهیم بود. افزایش کمی آثار بدون رعایت ملاحظات کیفی کار خطا و نادرستی است.»

زاویه نگاه هر دو طیف واجد تأمل است؛ از یک سو عطش تماشای زندگی پر فراز و نشیب شهید سلیمانی در قالب آثار نمایشی احساس می‌شود و از سوی دیگر، ساخت فیلم و سریال درباره ایشان باید براساس ساز و کارهای اصولی رقم بخورد. 

در این میان نباید تجربیات گذشته را فراموش کرد. سینما و تلویزیون ایران بارها آثار موسوم به زندگی نامه‌ای درباره چهره‌های مطرح مثل شهدا و مشاهیر را در قالب فیلم و سریال به تصویر کشیده است. نمونه‌های موفق زیاد هستند اما موارد ناموفق هم کم نیستند. نگرانی اصلی درباره فیلم یا سریال شهید سلیمانی از همین نقطه سرچشمه می‌گیرد. خاصه آن که نام شخصیتی چند وجهی به نام حاج قاسم مطرح است.

این مسئله، ضلع سوم هم دارد و آن تجربه‌ای است که با اجرای نمایش میدانی «جان فدا» رقم خورده است. این نمایش از هشتم دی ماه در بوستان ولایت روی صحنه رفته است و هر شب دو هزار نفر به تماشای آن می نشینند. مثل هر اثر هنری، به نمایش «جان فدا» نقدهایی وارد است اما به نظر می‌رسد که این اثر توانسته رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد. بازدید افراد زیادی از این نمایش، همان ضلع سوم مسئله است که حکم چراغ راه دارد. این نمایش یادآوری می‌کند که می‌توان فیلم‌ها و سریال‌های متعددی با موضوع ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم و فرازهای گوناگون زندگی ایشان ساخت و نتیجه خوبی بدست آورد.

نمایش میدانی «جان فدا» نگاهی به زندگی ایشان دارد و نکات دراماتیک نیز در آن گنجانده شده است و این نکته را یادآور می‌شود که برای آثار سینمایی و تلویزیونی چه مواد اولیه‌ای بهتر از این؟ حاج قاسم سلیمانی چهره‌ای است که در بزنگاه‌های مختلف، نقش مؤثر خود را ایفا کرده است. از حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا فعالیت به عنوان فرمانده لشکر 41 ثارالله و فرماندهی در عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج. بعد از دفاع مقدس ، برگ مهم دیگری از زندگی او ورق می‌خورد؛ مبارزه با اشرار در مرزهای شرقی کشور و ایجاد امنیت در این خطه. زندگی ایشان با ظهور داعش وارد مرحله‌ای تازه می‌شود؛ جایی که حاج قاسم به عنوان فرمانده سپاه قدس در عراق و سوریه به مبارزه با گروهک تکفیری برمی‌خیزد.

مواجهه شهید سلیمانی با هموطنان، سبک زندگی، شیوه مدیریتی و تفکر خاص او را از یاد نبریم که خود فصلی غنی برای بهره‌مندی از آنها در یک فیلم یا سریال است. حتی شهادت ایشان و یارانش به همراه آن بدرقه تاریخی، دراماتیک است و جذابیت‌های اثر را به اوج می‌رساند.

نمایش میدانی «جان فدا» به وسع خود از این مواد اولیه، بهره‌ برده و به عنوان یک اثر نمایشی، آدرسی روشن برای فیلمسازان و سریال‌سازان است تا باور کنیم می‌توان آثار درخور و موفق متعددی با موضوع زندگی و شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ساخت.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار