بیش فعالی بخش مالیات در مقابل کم کاری بخش بخش اقتصاد/ چه اتفاقی اقتصادی رخ داد که مالیات ها چند برابر شد؟

شاهد هستیم که سازمان مالیاتی طی دو سال اخیر بسیار فعال شده و در سال جاری محدودیت افزایش 5 برابری را برای مودیان در نظر گرفته اما به نظر نمی رسد که بخش اقتصادی نیز به همین اندازه فعال شده باشد و این موضوع با انتقاد رئیس اتاق اصناف مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، از اواخر سال 1400 بود که کارتخوان ها به پرونده های مالیاتی مودیان و صاحبان مشاغل متصل شد. به این ترتیب اطلاعات فروش صاحبان مشاغل به طور کامل در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

در این بین و با توجه به این اینکه این اطلاعات که بعضا تنها شامل فروش صاحبان مشاغل نبود و اقدامات غیرتجاری را نیز در بر میگرفت، شاهد بودیم که مالیات های سنگینی برای برخی از مودیان تعیین شد. البته بخشی از این افزایش مالیات ها نیز مربوط به فرارهای مالیاتی بود که تا پیش از آن انجام می گرفت.

  

با این وجود افزایش شدید مالیات ها سبب بروز مشکل برای مودیان شده بود و همین موضوع سبب شد تا سازمان امور مالیاتی برای افزایش مالیات ها سقف تعیین کند و اینتاکدها را نیز تعدیل کند.

با این وجود در سال جاری و در ابتدای ارائه فرم مالیات تبصره 100 به مودیان ه از جانب خود سازمان امور مالیاتی محاسبه شده بود، دیگر محدودیت ها و تعدیل اینتاکدهای سال قبل لحاظ نشده بود. همین مسئله به همراه تورم قیمتی که طی سال 1401 شاهد آن بودیم سبب شد تا برخی صاحبان مشاغل به مانند سال گذشته با مالیات های چند برابری مواجه شوند.

البته با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی بخش قابل توجهی از مودیان مشمول مالیات صفر و یا مالیات با ارقام پایین شده اند. با این وجود همچنان برخی از مودیان مشمول مالیات های چندین برابری به به نسبت سال 1400 شده اند که می تواند سبب بروز مشکلاتی مانند آنچه در خصوص مالیات عملکرد سال 1400 رخ داد شود.

بخش اقتصادی وزارت اقتصاد تعطی و بخش دارایی دچار بیش فعالی شده است

علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص جهش مالیات برخی صاحبان مشاغل گفت: به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی گفتیم که حتی اگر مالیاتی که گرفته می شود به حق باشد، شرایطی طی یک سال اخیر وجود ندارد که مالیات افراد 4 یا 5 برابر شود. ما با حجم افزایشی بسیاری در حوزه مالیات مواجه شدیم.

وی افزود: من یک سوال از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی دارم. ما یک وزارتخانه به نام وزارت اقتصاد و دارایی داریم به این معنا که این وزارتخانه باید شرایط را برای رونق و توسعه اقتصادی فراهم کند و بخش دارایی آن نیز باید مالیات وصول کند.

رئیس اتاق اصناف تاکید کرد: ما با بخش تعطیل وزارت اقتصاد مواجه هستیم و با فعالیت بیش از اندازه بخش دارایی. از یک سو بخش غیر فعال است و از سوی دیگر بخش دارایی دچار بیش فعالی شده است.

چه اتفاقی در حوزه اقتصاد کلان رخ داده که به دنبال مالیات 5 برابری هستید؟

توسطی تاکید کرد: در بخش مالیات این سوال را داریم که چه اتفاقی از سال 1400 رخ داده است؟ چه اثر موثری در شاخص های کلان اقتصادی مانند رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و رونق اشتغال رخ داده است؟ به ما نیز بگویند تا متوجه شویم چرا این محدودیت 5 برابری را برای افزایش مالیات ها قرار داده اند.

وی با در خصوص تعیین سقف 5 برابری برای افزایش مالیات ها گفت: حداقل یک ایستگاه قرار دادند تا بیش از این افزایش مالیات نداشته باشیم کما اینکه مواردی را نیز در این خصص داشتیم. اما در سال جاری چه اتفاقی در حوزه اقتصاد کلان رخ داده که امروز به دنبال افزایش مالیات تا 5 برابر هستیم.

لازم به ذکر است، باید دید که با توجه به مشکلاتی که صاحبان مشاغلی که با مالیات های چند برابری با آن مواجه شده اند آیا سازمان امور مالیاتی به مانند سال گذشته تسهیلات دیگری را علاوه تقسیط مالیات ها و لحاظ محدودیت افزایش مالیات ها در نظر خواهد گرفت؟ ضمن اینکه به نظر می رسد که با توجه به اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران سقف افزایش 5 برابری مالیات چندان قابل قبول نیست.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار