تاکید «گریفیتس» بر لزوم تمدید سازوکار ارسال کمک بشردوستانه به سوریه

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه بر لزوم تداوم ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، «مارتین گریفیتس»، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، بر لزوم تمدید سازوکار ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد.

این موضوع در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات سیاسی و انسانی مرتبط با موضوع سوریه مطرح شد.

گریفیتس در این جلسه گفت: تمدید سازوکار کمک های بشردوستانه فرامرزی برای 12 ماه دیگر به منظور بهبود وضعیت انسانی در سوریه، امری حیاتی است. ماموریت سازمان ملل برای ارائه کمک های بشردوستانه فرامرزی به سوریه در 10 ژوئیه به پایان می رسد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که اوضاع سوریه نیازمند تمدید سازوکار ارسال کمک های بشردوستانه به مدت 12 ماه دیگر است.

صباغ: بهبود وضع انسانی مردم سوریه مسلتزم راهکار پایدار است

«بسام صباغ»، سفیر سوریه در سازمان ملل، این موضوع را تاکید کرد که بهبود وضعیت انسانی در سوریه مستلزم ارائه راه حل های پایدار برای حمایت از مردم سوریه به ویژه پس از زلزله است که وابستگی به کمک‌های مردمی را کاهش می‌‌دهد .

صباغ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره امور سیاسی و بشردوستانه در سوریه بر لزوم سیاسی نشدن موضوع بازگشت آوارگان یا جلوگیری از بازگشت آنها که مستلزم بازسازی زیرساخت های لازم برای بازگشت آبرومندانه آنها است، تاکید کرد.

وی گفت: شورای امنیت هفته گذشته در جلسه گفت‌وگوی غیررسمی تعاملی، جنبه‌های اجرای قطعنامه 2672، ارزیابی پیشرفت در روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوری‌ها و ارائه خدمات اولیه به آنها از طریق پروژه‌های بازیابی زودهنگام را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این گفتگو، هیئت سوری اشاره کرد که نیازهای بشردوستانه در حال افزایش است و دسترسی به خدمات اولیه محدودتر شده است، علاوه بر بحران شدید آب، که باعث رنج و درد نزدیک به یک میلیون سوری در استان حسکه و اطراف آن شده است. و به دنبال آن شیوع وبا، علاوه بر کمبود شدید برق، که رنج مردم سوریه را در تمام جنبه های زندگی آنها تشدید می کند.

صباغ افزود: هیئت سوری همچنین به اقدامات استثنایی و فوری دولت سوریه پس از زلزله فوریه گذشته و تسهیلات جامعی که به سازمان ملل اعطا کرد، از جمله تصمیم حاکمیتی این کشور برای باز کردن دو گذرگاه مرزی دیگر، اشاره کرد.

او گفت: هیئت سوری همچنین تاکید کردند که افزایش محدود تعداد پروژه‌های بازیابی زودهنگام و افزایش اندک بودجه باعث شده است که حداقل‌های مورد نیاز آنها را برآورده نکنند و نمی‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیری در تامین نیازهای انسانی عظیم در سوریه باشد.

نماینده سوریه در سازمان ملل به تأثیر اقدامات قهری یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا بر بخش‌های مختلف بشردوستانه در سوریه اشاره کرد.

 وی افزود: تمامی موارد به اصطلاح استثنایی اعلام شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در دوران پس از زلزله هیچ تاثیری میدانی نداشته است. برخی از مقامات اتحادیه اروپا به مواضع خصمانه خود در قبال سوریه، سیاسی کردن موضوع بشردوستانه در این کشور و سوء استفاده از رنج مردم سوریه با ادامه اقدامات قهری غیرانسانی و غیراخلاقی و عدم حضور دولت سوریه از کنفرانس های کمک کننده بروکسل مربوط به سوریه ادامه می‌دهند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اعلام کرد: تعهدات اعلام شده در کنفرانس اخیر بروکسل، آزمون جدیدی برای اراده کشورهای کمک کننده و جدیت آنها در اجرای تعهداتشان است.

وی تاکید کرد که کنفرانس‌ های کمک‌ کننده نمی‌ توانند آنچه را که نیروهای اشغالگر خارجی در طول سال‌ های بحران از ثروت مردم سوریه ربوده‌اند، جبران کنند.

صباغ تاکید کرد: وخامت اوضاع امنیتی و انسانی در اردوگاه‌های مستقر در مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکایی که به‌طور غیرقانونی در خاک سوریه حضور دارند، مانند اردوگاه‌های «الرکبان و الهول»، مسئولیت آن بر عهده آمریکاست ، زیرا سیاست مخرب آمریکا در قبال سوریه همان چیزی است که میلیون ها سوری را به وضعیت ناامنی و بی ثباتی رسانده است.

 صباغ تاکید کرد که تنها راه حل برای پایان دادن به وضعیت رو به وخامت در اردوگاه های الرکبان و الهول، تعطیلی دائمی آنهاست و از کشورهای عضو خواست تا مسئولیت خود را برای بازگرداندن اتباع خود از دست تروریست های خارجی در الهول برای محاکمه بر عهده بگیرند.

صباغ گفت: حملات وحشیانه و اقدامات جنایتکارانه نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه سوریه از جمله جولان اشغالی سوریه اخیرا تشدید شده است. در حالی که در بیستم ماه جاری، نیروهای کمکی بزرگ نیروهای اشغالگر با همراهی بولدوزرها با هدف ایجاد توربین های بادی به منطقه «الحفایر» در شرق روستای «مسعده» در جولان اشغالی یورش بردند.

صباغ ادامه داد: مردم ما در جولان اشغالی سوریه روز بعد را روز خشم و اعتصاب عمومی اعلام کردند و اقدامات و اقدامات جنایتکارانه اشغالگران علیه خود و سرزمینشان را رد کردند. واین اعتصاب که به عنوان بخشی از حملات عمومی و همه جانبه ای است که آنها از سال 2019 برای خنثی کردن طرح شهرک سازی اسرائیل که جولان اشغالی سوریه هدف قرار داده است.

بسام صباغ، ادامه داد: سوریه جنایات، حملات و اقدامات غیر قانونی رژیم اشغالگر اسرائیل در جولان اشغالی سوریه را محکوم می کند و از شورای امنیت می‌خواهد سکوت خود را بشکند، مسئولیت‌ های خود را بر عهده بگیرد، پایان دادن به سیاست های اشغالگرانه و تجاوزکارانه و عاملان آن را بازخواست کند.

محکومیت قرآن سوزی از سوی اتحادیه علمای شام

خبر دیگر از سوریه اینکه اتحادیه علمای شام اقدام ننگین توهین به قرآن کریم از سوی یکی از افراد افراطی در اولین روزهای عید قربان و تلاش برای سوزاندن نسخه ای از آن با مجوز و موافقت دولت سوئد را محکوم کرد.

اتحادیه علمای شام در بیانیه خود آورده است که تکرار هتک حرمت به قرآن کریم در صبح مقدس ترین روز مسلمان، نقض آشکار هنجارها و سنت های بین المللی نقض آشکار هنجارها و سنت های بین المللی و قصد آشکار برای تحریک احساسات مسلمانان جهان است.

در این بیانیه تاکید شده است که اقدامات غرب در تضاد با تلاش‌های بین المللی با هدف گسترش فرهنگ تساهل در میان مردم است.

اتحادیه علمای شام، دولت‌ های غربی را مسئول عواقب چنین رفتارهای دانست که خواستار دامن زدن به نزاع و گسترش افراط‌گرایی در جهان است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار