تحرکات جدید آمریکا در پرونده ترسیم مرزی و انرژی لبنان

مواضع میانجی جدید آمریکا در پرونده ترسیم مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی حاکی از تحرکات جدید واشنگتن و سرمایه گذاری‌های سیاسی آن در لبنان است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، روز گذشته «آموس هوکستاین» نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی و میانجی جدید واشنگتن در موضوع منازعه لبنان و اسرائیل بر سر مرز دریایی و اکتشاف گاز در شرق مدیترانه که وارد بیروت شده بود به مسئولان لبنانی اعلام کرد که وزارت خزانه داری آمریکا پیام اطمینان بخشی برای قاهره جهت تسهیل امضای توافق با اردن و سوریه جهت انتقال گاز به لبنان و معافیت آن از تحریم های «قانون سزار» ارسال کرده است.

این نماینده آمریکا که علاوه بر پرونده ترسیم مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی به مسئله انرژی لبنان نیز علاقه مند است اظهار داشت که تصمیم آمریکا شامل تسهیلات خاصی است که به لبنان و مصر اجازه می دهد به توافق سریع درباره انتقال گاز از طریق سوریه برسند.

روزنامه الاخبار لبنان درباره اظهارات و مواضع میانجی آمریکایی اعلام کرد، آنگونه که در اظهارات هوکستاین پیداست طرف آمریکایی در صدد آماده سازی برای سرمایه گذاری جدید سیاسی توسط متحدانش در لبنان است.

بر اساس گزارش الاخبار آمریکایی‌ها قصد دارند همکاری در زمینه انتقال گاز مصر به لبنان را در مراحل اجرایی محدود به این 2 کشور کرده و روابط با سوریه را به طرف‌های مصری و اردنی واگذار کنند؛ به شکلی که یک شرکت مصری مسئولیت تعمیر مشکلات در خط لوله لبنان را بر عهده بگیرد. این شرکت مصری همچنین به عنوان طرف ثالث مسئولیت بررسی میزان و حجم انتقال گاز به لبنان را بر اساس توافقنامه‌ای که میان بیروت و قاهره به امضا خواهد رسید بر عهده می‌گیرد.

 درباره پرونده واردات برق از اردن به لبنان قرار است جلسه ای در 28 اکتبر در «امان» پایتخت اردن با حضور وزرای انرژی اردن و سوریه و لبنان جهت تکمیل بحث درباره توافقی که موجب دستیابی لبنان به برق اردن می‌شود برگزار گردد. لازمه انتقال برق اردن به لبنان تعمیر شبکه انتقال برق از سوریه است که بخشی از آن در اقدامات خرابکارانه گروه های تروریستی آسیب دیده است.

منابع نزدیک به «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان گزارش دادند که او برای دیدار با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق آماده می شود و در این دیدار با همتای عراقی خود برای افزایش صادرات سوخت عراق به لبنان گفتگو خواهد کرد. به ویژه این که به نظر می رسد مذاکرات بیروت با قاهره برای دریافت سوخت مصر به دلیل درخواست این کشور برای پرداخت فوری هزینه آن با مشکلاتی مواجه شده است.

درحال حاضر امان و قاهره مشغول مذاکره با آمریکا هستند تا به موافقت رسمی مستثنی کردن توافقنامه انتقال گاز مصر و برق با اردن از قانون سزار دست یابند. کاخ سفید، شورای امنیت ملی و وزارت خارجه و خزانه داری با کنگره درحال بررسی امکان تهیه نامه ضمانت یا اطمینان به عنوان جایگزین مستثنی شدن از نظام تحریم‌ها هستند. به ویژه اینکه وزارت خزانه داری آمریکا همچنان با تعلیق نظام تحریم‌ها مخالف است. به نظر می‌رسد برداشتن موانع از سر راه پروژه انتقال گاز مصر یکی از مأموریت‌های هوکستاین است.

منابع آگاه تاکید می‌کنند که هوکستاین در اراضی اشغالی متولد شده و در ارتش اسرائیل خدمت کرده است. بنابراین معرفی وی به عنوان یک میانجی بی‌طرف بین لبنان و رژیم صهیونیستی توجیه قانونی ندارد؛ زیرا در هر صورت او از تابعیت اسرائیلی برخوردار است. وی همچنین صاحب ایده نادیده گرفتن خطوط و حرکت به سوی گفتگوی مستقیم در زمینه میادین مشترک دریایی و تقسیم سود از طریق شرکتی است که منطقه مورد مناقشه را اداره می‌کند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار