شرط اتحادیه اروپا برای ادامه حمایت از کی‌یف

عدم تمایل اروپا برای پایان درگیری در اوکراین، اذعان آمریکا و اروپا به نقش چین در حل مناقشه، سفر مخفی رئیس سیا به کی‌یف، اعتراف مقام آمریکایی به نتایج ضعیف ضد حمله و پیشنهاد استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری  اتحادیه اروپا آماده است تا نیازهای نظامی و دفاعی اوکراین را تا زمانی که مغایر با سیاست امنیتی کشورهای عضو این ائتلاف نباشد، برآورده کند. این مطلب در سند نهایی اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل که روز جمعه در وب سایت شورای اروپا منتشر شد، مورد تاکید قرار گرفته است.

در این سند آمده است: «شورای اروپا (بالاترین نهاد سیاسی اتحادیه اروپا) آمادگی خود برای ارائه حمایت مالی، سیاسی و نظامی پایدار از اوکراین را تا هر زمان که لازم باشد، به ویژه از طریق مأموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا و صندوق صلح اروپا تأیید می کند.»

شورای اروپا یادآور شد که اگر به سیاست امنیتی و دفاعی تک تک کشورهای عضو یا اتحادیه اروپا به طور کلی آسیبی نرساند، این حمایت همچنان ادامه خواهد داشت.

رهبران اتحادیه اروپا در اجلاس سران در بروکسل در مورد کمک های بلندمدت به اوکراین گفتگو کردند. 

رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست گفت که اتحادیه اروپا در حال حاضر 220 هزار گلوله توپ و بیش از 2 هزار موشک به عنوان بخشی از تعهد خویش به ارسال یک میلیون گلوله  ظرف 12 ماه، که در اواخر مارس تصویب شد، به کی‌یف تحویل داده است. وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا طی سه ماه گذشته 2 میلیارد یورو از صندوق صلح اروپا برای تولید و عرضه سریع مهمات به اوکراین اختصاص داده است، گفت: "ما در راه دستیابی به این هدف هستیم."

رئیس شورای اروپا، شارل میشل، نیز یادآور شد که اتحادیه اروپا به طور فعال در بحث ارائه تضمین های امنیتی به اوکراین در آستانه نشست سران ناتو در ویلنیوس شرکت خواهد کرد. وی گفت: ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین یک موضوع کلیدی است. و ما <…> در آستانه نشست ناتو در ویلنیوس سیگنال قوی از اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر کلیدی ارسال می کنیم.

چند روز قبل، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه نتوانستند بر سر تخصیص هشتمین قسط کمک نظامی به اوکراین از صندوق صلح اروپا به مبلغ 500 میلیون یورو به توافق برسند. با این حال، وی افزود که تنها نتیجه ای که اتحادیه اروپا از شورش مسلحانه اخیر در روسیه گرفته است، لزوم افزایش دو برابری تامین تسلیحاتی به کی‌یف است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و نود و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پیشنهاد نماینده کنگره آمریکا برای ممنوعیت کمک مالی به اوکراین تا پایان درگیری 

مارجوری تیلور گرین، عضو مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده، اصلاحیه ای را برای قانون بودجه دفاع ملی ارائه کرده است که به موجب آن هرگونه کمک مالی به اوکراین تا پایان درگیری نظامی در این کشور ممنوع می شود.

وی در این باره در توییتر خود نوشت: «به منظور دستیابی به صلح، من همچنین اصلاحیه ای را برای ممنوعیت هرگونه کمک مالی به اوکراین تا دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای مناقشه نظامی ارائه کرده ام.»

علاوه بر این، این نماینده کنگره عرضه جنگنده‌های F-16 و موشک‌های دوربرد به اوکراین باید ممنوع شود. او بر لزوم ترویج صلح و نه تامین مالی برای ادامه خشونت تاکید کرد.

تونی بلر: چین نقش مهمی در مذاکرات صلح اوکراین ایفا خواهد کرد

تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس در مصاحبه با روزنامه نیکی (Nikkei) که صبح امروز، شنبه منتشر شد، ابراز عقیده کرد که علیرغم رد طرح حل و فصل پیشنهادی پکن توسط کی‌یف، در نهایت نقش چین در مذاکرات صلح بر سر اوکراین مهم خواهد بود.

وی گفت: مسلما زمانی فرا می رسد که مشارکت چین [در تلاش برای پایان دادن به مناقشه] مفید خواهد بود. البته طرح صلح پیشنهادی چین به وضوح برای اوکراین غیرقابل قبول است. 

به عقیده بلر، که از سال 1997 تا 2007 به عنوان نخست وزیر بریتانیا خدمت کرد، در وضعیت پیرامون اوکراین، غرب باید چین را فعالانه درگیر کند و "این کشور را متقاعد سازد که به اندازه کافی قوی است که بتواند با هر چیزی کنار بیاید."

رئیس سیا در کی‌یف در مورد برنامه بازگرداندن مناطق و مذاکرات با روسیه گفتگو کرده است

روزنامه واشنگتن پست بامداد امروز، شنبه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در جریان سفر اعلام نشده خود به اوکراین در ماه ژوئن، در مورد برنامه‌های کی‌یف برای بازگرداندن سرزمین‌های از دست رفته  و دورنمای مذاکره با مسکو قبل از پایان سال 2023 بحث کرد.

به گفته این منابع، مقامات اوکراینی در جریان "سفر محرمانه" برنز به او درباره "استراتژی جاه طلبانه" خود برای بازگرداندن مناطق اشغالی و "شروع مذاکرات با مسکو برای آتش بس تا پایان سال" توضیح دادند.

رئیس سازمان سیا در سفر از پیش اعلام نشده خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و مقامات جامعه اطلاعاتی اوکراین دیدار کرد. یک منبع خبری افزوده است که هدف از این سفر تاکید مجدد بر تعهد دولت واشنگتن به اشتراک گذاری اطلاعات لازم برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود بود.

این نشریه یادآور شدند که مقامات اوکراینی به ویلیام برنز اطمینان دادند که " قویاً اعتقاد دارند که تا پاییز قصد دارند قلمرو قابل توجهی از خاک خود را باز خواهند گرفت، سیستم های توپخانه و موشکی را به خط مرزی کریمه تحت کنترل روسیه منتقل کرده، به سمت شرق اوکراین حرکت کنند و تنها پس از آن مذاکرات با مسکو را آغاز کنند." منابع واشنگتن پست افزودند که سفر رئیس سیا قبل از شورش مسلحانه در روسیه انجام شده بود.

همانطور که این روزنامه تاکید می کند، هنوز مشخص نیست که آیا اوکراین می تواند این طرح های ادعایی خود را در مدت زمان کوتاهی اجرا کند یا خیر. به نوشته واشنگتن پست، سازمان سیا از هر نوع اظهار نظر درباره این داده ها خودداری کرد. 

ادعای زلنسکی درباره نشان دادن نتایج ضد حمله قبل از نشست سران ناتو 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، جمعه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسپانیایی RTVE اعلام کرد که این کشور اوکراین می خواهد نتایج عملیات ضد حمله خود را حتی قبل از شروع نشست سران ناتو در تاریخ 11 جولای نشان دهد. 

 در عین حال، زلنسکی اعتراف کرد که برنامه‌های نیروهای مسلح اوکراین برای ضد حمله علیه روسیه در ماه‌های اخیر تا حدودی کند شده است. وی بارش شدید باران را یکی از دلایل آن عنوان کرد. علاوه بر این، وی بار دیگر تاکید کرد، ارتش اوکراین فاقد تسلیحات نظامی لازم است، بنابراین از شرکای اروپایی می خواهد که به حمایت از اوکراین با تجهیزات نظامی ادامه دهند.

زلنسکی توضیح داد: ما متوقف شده ایم، زیرا نتوانستیم پیشروی کنیم. حمله به معنای از دست دادن سربازان ما بود و ما هیچ توپخانه ای نداشتیم.  او مدعی شد که از نظر ضد حمله، آنها "بسیار دقیق" عمل می کنند.

ژنرال مارک میلی: ضد حمله اوکراین بسیار آهسته‌تر از حد انتظار است

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده شب گذشته، جمعه، در باشگاه ملی مطبوعات به این واقعیت اعتراف کرد که ضد حمله اوکراین بسیار کندتر از آن چیزی است که بسیاری انتظار آن را داشتند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پیشرفت ضدحمله اوکراین گفت: «آیا کندتر از پیش‌بینی محاسبات رایانه‌ای یا افراد مختلف اتفاق می‌افتد؟ بله همینطور است. من قبلاً هم به شما گفتم که این ضد حمله ممکن است شش تا ده هفته طول بکشد، بسیار سخت و بسیار طولانی و بسیار بسیار خونین خواهد بود. هیچ کس در این خصوص نباید توهمی داشته باشد.»

ژنرال میلی یادآور شد که او از سرعت آهسته پیشروی ارتش اوکراین شگفت زده نشد، زیرا وضعیت واقعی در منطقه درگیری با وضعیت به روی "کاغذی" متفاوت است.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان اذعان کرد که ارتش اوکراین در ضد حمله با مشکلاتی جدی مواجه شده است. وی تاکید کرد که نظامیان روسیه "طی ماه های اخیر به خوبی از لحاظ دفاعی سازماندهی شده بودند که همین امر مانع از پیشروی ارتش اوکراین می شود.

خشم فرمانده ارتش اوکراین به اظهارات در مورد عدم موفقیت عملیات ضد حمله 

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفت که از اظهارات درباره یک ضد حمله کند خشمگین شده است. او این مسئله را در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست که روز جمعه منتشر شد، بیان کرد.

این مقام نظامی گفت: «این ارزیابی مرا عصبانی می کند. جنگ یک نمایش نیست که همه دنیا تماشا کنند و روی آن شرط بندی کنند یا چیزی شبیه به این. برای هر روز ادامه آن و هر متر پیشروی خونها داده می شود.»

زالوژنی همچنین از نبود انواع تسلیحات نظامی ابراز تاسف کرد و یادآور شد: کشورهای غربی هرگز بدون برتری هوایی دست به حمله نخواهند زد. بدون عرضه کامل تسلیحات، این برنامه ها به طور کلی غیر واقعی هستند. اما در هر حال و با همین امکانات ضد حمله در حال اجرا است. بله، شاید به همان سرعتی که ناظران دوست دارند، اما این مشکلات آنهاست.

پیش از این، آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، با لوید آستین، رئیس پنتاگون، در مورد روند ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین گفتگوهای تلفنی انجام داد. همانطور که رزنیکوف تاکید کرد، موضوع تقویت پتانسیل رزمی ارتش مطرح شد و اقدامات بعدی برای تقویت نیروهای مسلح نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این رابطه، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید نیز گفت که ایالات متحده قصد ندارد به ارزیابی روند پیشرفت در ضد حمله ارتش اوکراین بپردازد و مقامات کی‌یف باید در این باره اظهار نظر کنند. 

ریابکوف: وضعیت اوکراین تأثیری بر عملکرد پیمان منع گسترش ندارد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد امضای پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای (NPT) اعلام کرد که وضعیت کنونی در اوکراین به طور مستقیم هیچ تاثیری بر عملکرد این توافقنامه نگذاشته است، البته تنش های خاصی را در این رابطه ایجاد کرده است.

معاون وزیر خارجه گفت: «در مورد وضعیت کنونی پیرامون اوکراین باید بگویم که اگرچه تنش خاصی در چارچوب چرخه بررسی تاسیسات طرفین ایجاد می‌کند، اما مستقیماً بر منع گسترش سلاح های هسته‌ای تأثیر نمی‌گذارد».

کوله‌با: اروپا اگر پس از درگیری اوکراین را به عضویت ناتو نبرد، خودکشی کرده است

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین معتقد است تا زمانی که اوکراین در ناتو پذیرفته نشود، همیشه خطر بروز درگیری نظامی وجود خواهد داشت. او این نظر را شب گذشته، جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ولت (Velt) بیان کرد.

او گفت: «این خودکشی است که اروپا پس از پایان جنگ اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرد. زیرا این بدان معناست که احتمال جنگ دائماً بالای سر شما خواهد بود.»

وزیر خارجه اوکراین گفت: ما باید در نهایت این فصل سوء تفاهم و تعصب را پشت سر بگذاریم.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود که عضویت اوکراین در این ائتلاف در طول درگیری نظامی در این کشور غیرممکن است، و کشورهای عضو و مقامات کی‌یف این واقعیت را درک می کنند.

کاخ سفید: آمریکا همچنان به تطبیق دامنه تسلیحات ارسالی به اوکراین ادامه می‌دهد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته، جمعه، در نشستی برای خبرنگاران در واکنش به احتمال انتقال سامانه های موشکی ATACMS به کی‌یف اعلام کرد که ایالات متحده به تطبیق دامنه تسلیحات ارائه شده به اوکراین ادامه خواهد داد.

وی یادآور شد که در حال حاضر ایالات متحده "چیزی برای اعلام هرگونه تجهیرات جدیدی که ممکن است به اوکراین منتقل شود یا نشود" ندارد.

کربی افزود که ایالات متحده دائما با طرف اوکراینی در تماس است و در حال تطبیق دامنه تسلیحات ارائه شده مطابق با درخواست است.

روز گذشته و پس از انتشار شایعاتی مبنی بر تصمیم آمریکا برای انتقال موشک های ATACMS به اوکراین، پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا این موضوع را تکذیب کرد. او در مورد گزارشی در وال استریت ژورنال در خصوص آمادگی دولت ایالات متحده برای تأیید عرضه سیستم های ATACMS به کی‌یف اظهار نظر کرد. این نشریه نوشته بود که در حال حاضر موضوع تدارکات در این زمینه در بالاترین سطح در مرحله هماهنگی است.

سازمان ملل خواستار جلوگیری از افزایش تنش در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد

سازمان ملل متحد از همه طرف‌های درگیریی در اوکراین می‌خواهد از اقداماتی که می‌تواند منجر به افزایش تنش‌ها در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شود، اجتناب کنند. بدین ترتیب، فرحان حق، معاون نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد، طی یک نشست خبری در روز جمعه  به نامه ارسالی از سوی واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه  به اعضای شورای امنیت این سازمان با درخواست برای جلوگیری از تلاش برای خرابکاری از سوی طرف اوکراینی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اظهار نظر کرد. 

وی گفت: «در مورد وضعیت زاپروژیا باید بگویم که، ما خودمان می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که همه طرف‌ها از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به افزایش تنش در اطراف این نیروگاه هسته‌ای شود، اجتناب کنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی در اینجا نقش رهبری را در چارچوب ساختارهای سازمان ملل ایفا می کند. آنها برای اطمینان از ایمنی این تاسیسات به کار خود ادامه می دهند.»

یک روز قبل، نبنزیا گزارش داد که روسیه نامه‌ای را بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد توزیع کرده است. این نامه بر لزوم اقدامی از سوی غرب برای ترغیب کی‌یف به عدم انجام خرابکاری در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تاکید دارد.

در این رابطه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه اعلام کرد که کی‌یف در حال آماده شدن برای انجام یک حمله تروریستی درنیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است.

زاخارووا به نقل از منابع خبری در کی‌یف گفت که دستگاه های اضافی در پایتخت اوکراین برای اندازه گیری تشعشعات رادیو اکتیو نصب شده است.

وی افزود: « اخیراً در تعدادی از مناطق اوکراین مانورهای آموزشی برای واکنش به بروز حادثه در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا آغاز شد. مقامات کی‌یف در حال آماده سازی شرایط برای انجام یک حمله تروریستی دیگر هستند!»

استرالیا بدون مجوز صادرات به اوکراین کمک نظامی ارسال کرده است

بخشی از کمک های نظامی به اوکراین از استرالیا قبل از دریافت مجوز رسمی صادرات از وزارت دفاع این کشور ارسال شده است. این مسئله روز جمعه در گزارشی از سوی اداره حسابرسی ملی استرالیا اعلام شد.

در این گزارش آمده است که تا دسامبر 2022، وزارت دفاع استرالیا تا حدودی از الزامات قانونی برای صدور کمک نظامی به کی‌یف پیروی کرده است. این آژانس افزود: "ولی برخی از اقلام قبل از انتقال به اوکراین مجوز صادرات وزارت دفاع استرالیا را نداشتند."

در این گزارش آمده است که حداکثر 13.5 درصد از کمک های نظامی ارسال شده توسط کانبرا به کی‌یف در سال 2022 ممکن است بدون رعایت تمام الزامات قانونی لازم صادر شده باشد.

پیشنهاد رئیس کمیسیون اروپا برای افزایش کمک‌ها به اوکراین 

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه تاکید کرد که برای حمایت بیشتر از اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید ارائه کمک های خود را افزایش دهند. 

وی گفت: «طی 16 ماه گذشته، ما تاکنون 30 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از اوکراین گرفته‌ایم، بدون اینکه به انواع دیگر کمک‌ها اشاره کنیم. این وجوه کنون تمام شده است، بنابراین سؤال سیاسی که باید به آن پاسخ دهیم این است: چگونه می‌خواهیم بیشتر از اوکراین حمایت کنیم؟ کمک‌های اضافی امروز مورد بحث قرار نگرفت، در آینده نزدیک با وزرای دارایی در این باره صحبت خواهیم کرد.»

پیش از این، شورای اتحادیه اروپا افزایش 3.5 میلیارد یورویی در حجم صندوق صلح اروپا را تصویب کرد که از آن بودجه برای تسلیحات برای کی‌یف تخصیص داده می شود. مجموع جریان مالی صندوق 12 میلیارد یورو است که هر چند ماه یکبار 500 میلیون یورو از آن برای ارسال تسلیحات به اوکراین اختصاص می یابد.

درخواست اتحادیه اروپا از چین برای اعمال فشار روسیه 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از چین انتظار دارند تا روسیه را برای حل و فصل دیپلماتیک مناقشه در اوکراین تحت فشار قرار دهد. این مسئله در بیانیه پایانی که در اجلاس سران اتحادیه اروپا در روز جمعه به تصویب رسید، بیان شده است.

در این سند آمده است: «اتحادیه اروپا از چین می خواهد که روسیه را برای پایان دادن به اقدامات تهاجمی، خروج فوری و کامل نیروها از اوکراین بدون پیش شرط، تحت فشار قرار دهد.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که چین در مقطعی می تواند نقش مثبت و سازنده ای در حل و فصل مناقشه در اوکراین ایفا کند. به عقیده وی، چین اکنون به دنبال راه هایی برای حمایت از روسیه است و در عین حال "ظاهر بی طرفی خود را حفظ کرده و تلاش می کند خود را به عنوان یک صلح طلب لوه دهد."

دانمارک موشک های دفاع هوایی به ارزش 190 میلیون دلار به کی‌یف اهدا کرد

دولت دانمارک بسته کمک نظامی دیگری به ارزش 1.3 میلیارد کرون کرون (190 میلیون دلار) برای تامین موشک های دفاع هوایی و هزینه لازم برای خرید مهمات توپخانه به اوکراین ارائه خواهد کرد. این مسئله روز جمعه از سوی وزارت دفاع دانمارک اعلام شد.

در این خصوص کابینه دانمارک با شورای سیاست خارجی این کشور رایزنی کرده است. ترولز لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک تاکید کرد که کمک به اوکراین بر اساس خواسته ها و نیازهای کی‌یف و همچنین گفتگو با شرکای بین المللی است.

 لهستان پس از انتقال سلاح‌های هسته‌ای روسیه به بلاروس خواستار میزبانی تسلیحات هسته‌ای آمریکا شد

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که این کشور در ارتباط با استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی توسط روسیه در خاک بلاروس، می‌خواهد در برنامه ناتو برای استفاده مشترک از سلاح‌های هسته‌ای (Nuclear Sharing) شرکت کند.

وی گفت: «از آنجا که روسیه قصد استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را دارد، ما از کل ناتو می‌خواهیم که ما را در برنامه اشتراک‌گذاری هسته‌ای مشارکت دهد».

موراویتسکی تاکید کرد که این مسئله به تصمیم طرف آمریکایی و شرکای ناتو بستگی دارد. رئیس دولت لهستان گفت: "ما نمی خواهیم بیکار بنشینیم و تمایل خود را برای اقدام سریع در این زمینه اعلام می کنیم."

مذاکرات تلفنی پوتین با مودی نخست وزیر هند

دفتر مطبوعاتی کرملین روز جمعه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با نارندرا مودی نخست وزیر هند گفتگوی تلفنی داشت. یادآوری شده که این گفتگو به ابتکار طرف هندی انجام شده است.

در بیانیه کرملین آمده است: «نارندرا مودی در ارتباط با حوادث 24 ژوئن (سوم تیر ماه) در روسیه، درک و حمایت خود را از اقدامات قاطع رئیس جمهوری پوتین برای حفظ نظم و قانون، تضمین ثبات در کشور و امنیت شهروندان آن اعلام کرد». 

علاوه بر این، در این گفتگو، رئیس جمهوری روسیه وضعیت امور در منطقه عملیاتی در اوکراین را ارزیابی کرد. پوتین یادآور شد که اوکراین قاطعانه از اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای حل این وضعیت امتناع می ورزد.

علاوه بر این، رهبران دوکشور بر موضوع تعامل در قالب گروه بریکس و همچنین از طریق سازمان همکاری شانگهای و گروه G20 که در حال حاضر دهلی نو ریاست آن را بر عهده دارد، صحبت کردند. کرملین افزود: رهبران روسیه و هند بر قصد متقابل خود برای تقویت شراکت استراتژیک ویژه بین دو کشور تاکید کردند و در خصوص ادامه تماس های دوجانبه توافق کردند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار