آموزش 60 هزار نظامی اوکراینی در غرب برای اجرای ضد حمله

عدم اعتقاد زلنسکی به توانایی ترامپ در توقف مناقشه، تسلیحات غربی عامل تضعیف بیشتر نظامیان اوکراین، حمایت گوترش از ابتکار صلح رهبران آفریقا، تحویل 900 میلیون مهمات از اروپا به اوکراین و بسته جدید کمک کانادا به کی‌یف، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری،  ژنرال "مارک میلی"، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، شب گذشته پنجشنبه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل پس از نشست کشورهای تامین کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین، اعلام کرد که کشورهای غربی تقریباً 60 هزار سرباز اوکراینی را برای شرکت در عملیات ضد حمله آماده کرده‌اند. 

ژنرال میلی گفت: «در حال حاضر تقریبا 60 هزار نیروی نظامی اوکراینی در سایه تلاش‌های بین المللی برای شرکت در عملیات ضد تهاجمی فعلی آموزش دیده‌اند.»

وی با بیان اینکه  ایالات متحده از آغاز درگیری تاکنون حدود 11 هزار سرباز اوکراینی را آموزش نظامی داده، افزود: در حال حاضر بیش از 6 هزار اوکراینی در 40 پایگاه آموزشی در 33 کشور و در سه قاره جهان در حال آموزش نظامی هستند.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در عین حال یادآور شد که هنوز برای صحبت در مورد تاریخ مشخصی برای تحویل جت‌های جنگنده F-16 به کی‌یف زود است. مارک میلی در این مورد به خبرنگاران گفت: «هنوز بسیار این زودهنگام است که تاریخ مشخصی برای حضور F-16 یا هر نوع هواپیمای مدرن دیگری در نبردهای اوکراین صحبت کنیم. هنوز کارهای زیادی در پیش است که باید قبل از آن انجام شود.» 

پیش از این، روز چهارشنبه گزارش شده بود که روسای وزارت دفاع کشورهای عضو ناتو قصد دارند در مورد آموزش خلبانان اوکراینی برای خلبانی جنگنده‌های F-16 گفتگو کنند. پس از آن وزیر دفاع هلند یادآور شد که آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده های F-16 آمریکایی ممکن است در اواخر تابستان آغاز شود و این دوره شش ماه طول بکشد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و هفتاد و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

نیویورک تایمز: اوکراین ممکن است نیروهای زیادی را از دست بدهد

روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای پیش بینی کرده است که نیروهای نظامی اوکراینی به دلیل ویژگی تاکتیک‌های ارتش روسیه در معرض خطر از دست دادن مقادیر زیادی تجهیزات و تلفات سنگین بین نیروهای خود هستند. 

در این مطلب آمده است: «روس‌ها در تلاش هستند تا حد امکان طرف اوکراینی را دچار تلفات سنگین کرده و بیشترین تجهیزات را در منطقه جنگی و  در مقابل خطوط دفاعی اصلی از بین ببرند و نیروهای اوکراینی را قبل از نزدیک شدن به آنها [در خطوط دفاعی] خسته کرده و از پا درآورند. این تاکتیک در واقع خط دفاعی را به یک منطقه تخریب جدی تبدیل می کند.»

این مقاله همچنین به دیدگاه رابرت لی، کارشناس مؤسسه مطالعات سیاست خارجی آمریکا استناد می کند که معتقد است استراتژی روسیه «کاهش تا جای ممکن نیروهای اوکراینی و عقب نشینی با تلفات کم» است. این کارشناس یادآور شده، در این صورت حتی اگر نیروهای اوکراینی به خط دفاعی روس‌ها برسند، آنها دیگر برای رسیدن به اهداف خود، یعنی عبور از این خطوط و مقابله با نظامیان روسی بسیار خسته خواهند بود.

به نوشته این روزنامه، بدین ترتیب نیروهای مسلح اوکراین ممکن است شمار زیادی از نیروهای آموزش دیده و تجهیزات مدرن غربی را در تلاش برای شکستن خطوط دفاعی ارتش روسیه از دست بدهند.

زلنسکی توانایی ترامپ برای توقف درگیری اوکراین در 24 ساعت را زیر سئوال برد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به توانایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا برای توقف درگیری نظامی در اوکراین ظرف 24 ساعت اعتقادی ندارد. وی این موضوع را بامداد امروز، جمعه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NBC News بیان کرد. به نظر او، در حال حاضر هیچ فردی در جهان وجود ندارد که بتواند به این راحتی به درگیری کنونی در اوکراین پایان دهد.

علاوه بر این، زلنسکی در مورد سخنان "ران دیسانتیس"، فرماندار فلوریدا، که اهمیت آنچه که در حال رخ دادن است برای یک "مناقشه ارضی" را کم اهمیت میداند، اظهار نظر کرد. رئیس‌جمهور اوکراین معتقد است  که اگر روسیه پیروز شود، آمریکا مستقیماً وارد «درگیری گسترده تری» خواهد شد.

زلنسکی همچنین اذعان کرد که تلاش برخی سیاستگذاران آمریکایی برای کاهش کمک های نظامی به اوکراین می تواند یک "خطر بزرگ" برای دولت باشد، اما ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی رخ ندهد.

پیش از این، در اواخر ماه آوریل، دونالد ترامپ وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات 2024، قبل از مراسم تحلیف خود برای حل مناقشه در اوکراین وقت خواهد داشت. رئیس جمهور سابق آمریکا در ماه مارس نیز تاکید کرده بود که بحران ژئوپلیتیک اوکراین باید "هم اکنون" حل شود. وی تاکید کرد که آماده است تنها در 24 ساعت در این باره به توافق برسد، اما جزئیات برنامه خود را فاش نکرد.

پولیتیکو از مرگ یک خلبان اوکراینی که در ایالات متحده آموزش دیده خبر داد

همانطور که روزنامه  آمریکایی "پولیتیکو" بامداد امروز، جمعه گزارش داد که ولادیسلاو ساولی‌یف، خلبان جنگنده MiG-29 اوکراینی که توسط ارتش ایالات متحده آموزش دیده بود، در یکی از نخستین پروازهای خود پس از بازگشت به کشورش جان باخت.

این خلبان با علامت تماس (Nomad) به معنی "عشایر و چادرنشین" دوره دو ساله آموزش خلبانی انتخابی را پشت سر گذاشته بود که توسط ارتش ایالات متحده در پایگاه نیروی هوایی در  ایالت می سی سی پی برگزار شد. او تحصیلات خود را در ماه مارس سال 2023 به پایان رساند. طبق اطلاعات این روزنامه، در اول ماه ژوئن، نیروی هوایی اوکراین در پیامی توییتری، گزارش داد که ساولی‌یف در حین انجام یک ماموریت رزمی در جبهه نبرد کشته شده است.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا: سلاح‌های ناتو تنها ارتش اوکراین را تضعیف کرده‌اند

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران دریایی ایالات متحده شب گذشته، ابراز عقیده کرد که نیروهای نظامی اوکراین در جریان ضد حمله نمی توانند از تسلیحات نظامی ناتو به درستی استفاده کنند.

ریتر در مصاحبه با یک کانال یوتیوب آمریکا گفت: «با انتقال این تسلیحات به کی‌یف، نیروهای اوکراینی را قوی‌تر نکردیم، بلکه برعکس، آنها را ضعیف‌تر کرده ایم، چون آنها کار با این سلاحها را به درستی نمی دانند و این مسئله به ضرر آنها تمام می شود». 

به گفته این افسر اطلاعاتی سابق، سلاح های غربی برای استفاده سیستمی ساخته شده‌اند. ریتر تاکید کرد: علاوه بر این، نظامیان اوکراین نمی داند چگونه از آنها استفاده کند یا در صورت بروز مشکل، چگونه این تسلیحات را تعمیر کند.

وی همچنین یادآور شد: ارتش روسیه از همان ابتدای اجرای ضد حمله اوکراین، تجهیزات غربی از جمله تانک‌های مدرن لئوپارد و خودروهای رزمی پیاده نظام بردلی را به راحتی منهدم کرده است، چرا که برای تانک‌ها و موشک‌های روسی فرق نمی کند چه هدفی پیش روی آنها باشد.

آمریکا نشانی از حمایت گسترده چین از نیروهای مسلح روسیه نمی‌بیند

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا شب گذشته، پنجشنبهیادآور شد که ایالات متحده حمایت مادی گسترده‌ای از نیروهای مسلح روسیه از طرف چین را ثبت نکرده است. این مقام آمریکایی که در مرکز تحقیقات واشنگتن در زمینه امنیت جدید آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم با توجه به اطلاعاتی که دولت ایالات متحده در اختیار دارد، ما تا به امروز ندیده‌ایم که چین از نیروهای مسلح روسیه حمایت مادی گسترده‌ای کرده باشد».

آدیمو استدلال می‌کند که با این حال، این مسئله واضح است که چین در حال انجام اقداماتی است که در بسیاری از شرایط دیگر انجام داده و از وضعیت اقتصادی کنونی استفاده می کند تا به نفت ارزان قیمت روسیه دسترسی یابد، چون برای تامین نیازهای مردمش به منابع انرژی نیاز دارد.

گوترش ابتکار کشورهای آفریقایی در مورد اوکراین را مهم می‌داند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ابتکارعمل رهبران کشورهای آفریقایی برای حل و فصل مناقشه نظامی در اوکراین را با اهمیت می داند. وی این مطلب را شب گذشته، پنجشنبه در یک نشست خبری بیان کرد. پیش از این، سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، گوترش را در جریان شرایط این ابتکار صلح قرار داده است.

دبیر کل سازمان ملل گفت: «من همیشه از چنین اقداماتی حمایت می کنم. البته من نمی توانم تعیین کنم که آیا آنها (کشورهای آفریقایی) به چه چیزی دست خواهند یافت. در مجموع من این ابتکار را بر اساس دیدگاه تعدادی از کشورها مهم می دانم.»

شش کشور آفریقایی آماده مشارکت فعال در میانجیگری بین روسیه و اوکراین هستند. نازیه ناگاری، سفیر مصر در مسکو، یادآور شد که درگیری‌های نونی در اوکراین بر ثبات نه تنها اروپا، بلکه آفریقا نیز تأثیر منفی می گذارد. و در اواسط ماه مه، رامافوزا اعلام کرد که مسکو و کی‌یف با پذیرش مأموریت رهبران آفریقایی موافقت کرده‌اند.

سازمان ملل: 70 مورد انحراف کشتی‌ها از مسیر توافق غلات ثبت شده است

دفتر هماهنگ کننده سازمان ملل روز پنج شنبه گزارش داد که مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در استانبول حدود 70 مورد تخلف را ثبت کرده است که کشتی های تحت قرارداد صادرات غلات از کریدور امن در دریای سیاه از مسیر مشخص شده منحرف شده‌اند.

در این بیانیه یادآوری شده که نظارت از راه دور با استفاده از یک سیستم شناسایی خودکار که موقعیت کشتی ها را در زمان واقعی مشخص می کند، امکان پذیر است.

روز چهارشنبه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که بخش اوکراینی از توافق غلات به یک پروژه تجاری تبدیل شده است. لاوروف همچنین تاکید کرد که اگر کل بسته توافقات قبل از تاریخ 17 جولای بطور کارآمد اجرا نشود، این توافقنامه دیگر تمدید نخواهد شد.

پیش از این هم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امکان خارج شدن کشورش از توافق غلات را ممکن دانست. وی گفت: منافع روسیه در این توافق در نظر گرفته نمی شود، و در خصوص رفع مشکلات در مسیر صادرات غلات و محصولات کشاوری روسیه هیچ اقدامی انجام نشده است.

عدم پیشرفت در تحقیقات مربوط به انفجار خطوط نورد استریم

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل شب گذشته اعلام کرد که مقامات مسکو توجه اعضای شورای امنیت این سازمان را به عدم هرگونه پیشرفتی در انجام تحقیقات مربوط به حملات تروریستی صورت گرفته به خطوط لوله گاز نورد استریم که توسط آلمان، دانمارک و سوئد انجام می شود، جلب کرد. 

وی تاکید کرد: ما توجه همکاران خود در شورای امنیت را به این واقعیت جلب کرده‌ایم که تحقیقات به اصطلاح ملی که توسط سوئد، آلمان و دانمارک انجام می‌شود، به هیچ کجا پیش نمی‌رود.

به گفته این دیپلمات، گزارش ها مبنی بر اینکه روسیه از پیشرفت کار مطلع شده است، دروغ است. وی افزود که مسکو بر انجام تحقیقات بین المللی در مورد این اقدام خرابکارانه پافشاری خواهد کرد.

اتحادیه اروپا مهماتی به ارزش 900 میلیون یورو در اختیار اوکراین قرار داده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته، پنج شنبه اعلام کرد که این اتحادیه از ماه آوریل 900 میلیون یورو گلوله و مهمات به اوکراین تحویل داده است و تا پایان جولای قراردادهایی را برای تولید مهمات جدید برای کی‌یف منعقد خواهد کرد.

بورل به عنوان یک میهمان ویژه دعوت شده در نشست وزرای دفاع ناتو با نمایندگان صنایع دفاعی کشورهای اروپایی در بروکسل شرکت کرده بود. وی توضیح داد: "این اولین بخش از برنامه ما برای تامین مهمات ارتش اوکراین از ذخایر موجود است، البته تا پایان ماه جولای قراردادهایی را با صنعت دفاعی برای خرید مشترک مهمات جدید سازماندهی شده توسط آژانس دفاع اروپا امضا خواهیم کرد."

کانادا بسته جدید کمک نظامی 500 میلیون دلاری را به اوکراین اختصاص داد

لوید آستین، رئیس پنتاگون شب گذشته، پنج شنبه اعلام کرد که دولت کانادا بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش 500 میلیون دلار به اوکراین اختصاص داده است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل پس از نشست گروه ایجاد شده توسط کشورهای غربی که تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین را هماهنگ می کند، گفت: کانادا بسته 500 میلیون دلاری دیگری [ از کمک نظامی] را برای حمایت از اوکراین ارائه کرده است. این بسته شامل بیش از 200 موشک دفاع هوایی حیاتی برای محافظت از آسمان اوکراین است.

وی افزود: کشورهای غربی روی تامین سامانه های پدافند هوایی استقرار زمینی برای نیروهای مسلح اوکراین تمرکز کرده اند.

نیویورک تایمز: کنگره آمریکا بر سر حمایت از اوکراین با اختلاف نظر مواجه است

روزنامه نیویورک تایمز (NYT) روز گذشته در مقاله‌ای نوشت که حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در کنگره ایالات متحده از موضوع ارائه کمک های نظامی و مالی به کی‌یف در پس زمینه شروع ناموفق ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین رو به تضعیف رفته است 

در این مقاله نوشته شده: «اجماع قدرتمند و طولانی مدت دو حزب در کنگره برای ارائه مبالغ هنگفت به منظور کمک به تلاش‌های جنگی اوکراین در حال شکست خوردن است. جمهوری‌خواهان راست‌گرا در مجلس نمایندگان مدت‌هاست که با حمایت واشنگتن از کی‌یف مخالفت کرده‌اند، اما «تا همین اواخر، آن‌ها اعداد کافی برای تهدید بسته‌های کمکی که از طریق کنگره دریافت می‌شد را نداشتند».

در عین حال، همانطور که در این مقاله اشاره شده، تصویب اخیر لایحه تعلیق سقف بدهی دولت در ایالات متحده باعث تقویت موقعیت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و افزایش شکاف در موضوع حمایت از کی‌یف شده است. حتی برخی از نمایندگان کنگره بر این باورند که حمایت نظامی از اوکراین در آینده نزدیک به طور کامل مسدود خواهد شد. بدین ترتیب، نماینده اندی بیگز، یکی از اعضای مجلس نمایندگان از ایالت آریزونا، گفته که او "برای مبارزه با هر اقدامی برای ارسال کمک‌های اضافی به اوکراین آماده شده است."

در پایان این تحلیل پیش بینی شده است که لوایح آتی برای اختصاص هزینه‌های اضافی برای کمک به کی‌یف بیش از بودجه همچنان به احتمال زیاد تصویب می‌شوند، زیرا حامیان این کمکها هنوز از مخالفان آن بیشتر است، اگرچه تصویب چنین قانونی احتمالاً به دلیل اختلافات فزاینده در کنگره با مشکلاتی مواجه می‌شود.

انگلیس، دانمارک، هلند و آمریکا صدها موشک برای سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین خواهند داد

مقامات لندن، کپنهاگ، آمستردام و واشنگتن با یکدیگر به توافق رسیده اند تا با همکاری یکدیگر در کوتاهترین زمان ممکن سامانه های دفاع هوایی را در اختیار کی‌یف قرار دهند. بر اساس بیانیه مشترک چهار پایتخت که روز پنجشنبه توسط وزارت دفاع انگلیس منتشر شد، تحویل این تجهیزات از هم اکنون آغاز شده است و باید طی چند هفته  آینده تکمیل شود.

در این بیانیه آمده است: "این ابتکار صدها موشک ضدهوایی کوتاه و میان برد و سیستم های طراحی شده برای استفاده از آنها، برای حفاظت از زیرساخت های کلیدی ملی و تضمین موفقیت عملیات  تهاجمی در ماه های آینده [به اوکراین] تحویل خواهد داد. تحویل تجهیزات در حال حاضر آغاز شده و ظرف چند هفته تکمیل خواهد شد."

در این سند تاکید شده که کی‌یف برای دفع حملات هوایی روسیه با کمک موشک‌های کروز و پهپادهای تهاجمی نیاز مبرمی به سیستم‌های قوی دفاع هوایی دارد. این بیانیه همزمان با نشست گروه تماس در بروکسل در زمینه ارسال تسلیحات به اوکراین با شرکت 50 کشور صادر شده است.

پیش از این در این نشست، بیانیه‌هایی مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا تا پایان ماه جولای برای تولید مهمات جدید برای اوکراین قرارداد می‌بندد، اعلام شده بود و دانمارک آمادگی خود را اعلام کرد که آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های F-16 را در تابستان سال جاری و در پایگاه نیروی هوایی این کشور در شبه جزیره یوتلند آغاز کند. 

مجروح  شدن رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در جریان حمله روسیه 

یک مقام آگاه در ساختارهای نظامی روسیه با استناد به اطلاعات نظامی اوکراین  روز پنج شنبه به خبرگزاری نووستی فاش کرد که کریل بودانوف، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، در جریان حمله موشکی اخیر روسیه به مقر فرماندهی این وزارتخانه در شهر کی‌یف زخمی شده است.
بر اساس اطلاعاتی که نیروهای امنیتی روسیه از منابعی در اداره اطلاعات اصلی اوکراین دریافت کرده اند، مشخص شد که کریل بودانوف در جریان حمله روسیه در صبح روز 29 ماه مه به ساختمان اداره اطلاعات اصلی واقع در کی‌یف مجروح شده است. ظاهراً در این حمله یک موشک روسی به دفتر کار بودانوف اصابت کرد.

این مقام مجروح بلافاصله با بالگرد آمبولانس هوایی نیروهای مسلح اوکراین به یک پایگاه نظامی در خاک لهستان منتقل شد و سپس با پرواز 84-0087 با نام تجاری C-21A اسکادران 86 پزشکی هوایی نیروی هوایی ایالات متحده از پایگاه نظامی آمریکایی "رامشتاین"، به آلمان منتقل شد.

به گفته این مقام آگاه، بودانوف  اکنون در بیمارستان بوندس‌ور در برلین تحت درمان است. جراحات رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین جدی ارزیابی شده است.

وزارت دفاع اوکراین تحقیقات در مورد استفاده از تجهیزات بلژیکی در خاک روسیه را آغاز کرد

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از برخی رسانه‌های گروهی، وزارت دفاع اوکراین به مقامات بلژیکی اطلاع داده است که تحقیقات در خصوص موارد استفاده از جهیزات نظامی بلژیکی در جریان حمله به خاک روسیه آغاز شده است.

به گفته منابع خبری آگاه، آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در دیدار با همتای بلژیکی خود، لودوین ددوندر، در جریان نشست وزیران ناتو در بروکسل، این موضوع را مورد بحث قرار داد. رزنیکوف اطمینان داد که وقتی تحقیقات به پایان رسید، نتیجه را به او اطلاع خواهد داد.

پیش از این، در اوایل ماه ژوئن، وزیر دفاع بلژیک اعلام کرد که منتظر پاسخ اوکراین تا تاریخ 15 ژوئن است. در عین حال، او اشاره کرد که این پادشاهی به این دلیل ارائه کمک های نظامی را متوقف نخواهد کرد. این کشور در مجموع 274 میلیون یورو تسلیحات به اوکراین انتقال داده،  700 سرباز اوکراینی را آموزش داده و در آینده نیز آموزش خلبانان را برعهده خواهد داشت.

ارتش اوکراین به سمت گروه کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آتش گشود

رنات کارچا، مشاور مدیر کل شرکت دولتی راس انرگواتم روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراینی پس از پایان بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به سمت کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست رافائل گروسی، مدیر ل این سازمان، آتش گشودند. 

وی توضیح داد: «اوکراین رژیم سکوت در منطقه زاپروژیا که به محض رسیدن گروه کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مرز این منطقه، آغاز شده بود را شکست. فقط گلوله باران نبود، بلکه درگیری نظامی هم از سر گرفته شد. در حالی که آنها باید منتظر می مانند.»

به گفته کارچا، البته گروسی قبلاً وارد شهر زاپروژیا شده بود و این حمله هیچ قربانی نداشته است.

 ارائه شواهدی مبنی بر گلوله باران نیروگاه زاپروژیا توسط نظامیان اوکراینی به گروسی 

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از خبرنگاران اعزامی به منطقه، به هیئت کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به ریاست رافائل گروسی، مدیرکل این سازمان، در جریان بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، شواهدی از گلوله باران نیروهای مسلح اوکراین نشان داده شد.

یوری چرنیچوک، رئیس نیروگاه به مدیر کل آژانس ساختمان گلوله باران شده حوضچه خنک کننده که در محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا واقع شده را نشان داد. چرنیچوک تاکید کرد که از جهت رسیدن گلوله ها به ساختمان کاملاً مشخص می شود که آنها از جهت نیروهای نظامی اوکراینی شلیک شده اند.

طبق این گزارش، علاوه بر این به هیئت کارشناسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان این بازدید قطعات باقی مانده و خسارات ناشی از حملات هویتزرهای آمریکایی M777 به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نیز نشان داده شد.

گروسی: وضعیت در نیروگاه زاپروژیا جدی است، اما سطح آب برای خنک کردن کافی است

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه، پس از بازرسی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اعلام کرد که وضعیت این تاسیسات پس از تخریب سد نیروگاه ابی کاخوفکا جدی است. با این حال، سطح آب برای خنک‌ کردن ژنراتورها کافی است و پمپ‌های مضاعف لازم نیست.

گروسی به خبرنگاران گفت: از یک طرف، وضعیت [در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا] جدی است و عواقبی وجود دارد. در عین حال، اقدامات متعددی برای تثبیت وضعیت انجام شد. کار ما برای ارزیابی وضعیت ادامه خواهد داشت.

وی همچنین تایید کرد که یکی از لوله‌های اصلی آسیب‌دیده حوضچه خنک کننده که چند روز پیش قطعات گلوله هویتزر M777 ساخت آمریکا که در خدمت ارتش اوکراین است، در آنجا پیدا شد، را مورد بررسی قرار داد.

اوایل روز پنج شنبه، هیئت اعزامی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد، این سومین بازدید از این نوع است.

تحولات اوکراین| به عقیده غربی‌ها ضد حمله شرایط مذاکرات مسکو و کی‌یف را بهتر خواهد کردتحولات اوکراین| انتظار غرب از عملیات ضد حمله اوکراین و تأثیر آن بر ادامه حمایت‌هاتحولات اوکراین| اعتراف غرب به موفقیت روسیه در دفع ضدحمله اوکراین

خشم مجارستان از فقدان تحقیقات جدی درباره  حمله به خطوط لوله نورد استریم 

 پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، روز گذشته در حاشیه مجمع اقتصادی سن پترزبورگ تاکید کرد که فقدان تحقیقات جدی بین المللی در زمینه حمله تروریستی انجام شده به خطوط لوله گاز نورد استریم انزجار برانگیز است. 

سییارتو تاکید کرد: «وقتی درباره نورد استریم صحبت می‌کنیم، این واقعیت که حمله تروریستی به زیرساخت‌های حیاتی انرژی در اروپا صورت گرفته، باعث خشم می‌شود و این در حالی است که تحقیقات جدی طی ماه های گذشته از زمان خرابکاری انجام نشده است.»

وزیر خارجه مجارستان همچنین تاکید کرد که تحریم‌ها علیه انرژی هسته‌ای روسیه در بسته تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا لحاظ نخواهد شد. وی گفت: "هیچ تحریمی علیه بخش هسته ای وجود نخواهد داشت، این مسئله قطعی است، زیرا تحریم ها به رضایت همه کشورهای عضو نیاز دارد و مجارستان هرگز با محدودیت هایی علیه صنعت هسته‌ای موافقت نخواهد کرد."

 تضمین امنیت انرژی مجارستان بدون منابع روسیه غیرممکن است

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه جمهوری مجارستان روز پنجشنبه، تاکید کرد که تضمین امنیت انرژی این کشور بدون استفاده از منابع روسیه غیرممکن است. 

 او در نشستی در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF-2023) گفت: «اگر ما ازبخواهیم از شر منابع انرژی روسیه خلاص شویم، این مسئله از لحاظ فیزیکی غیرممکن خواهد بود تا قبل از آنکه از عرضه مطمئن منابع لازم به مجارستان اطمینان حاصل کنیم».

سییارتو همچنین یاداور شدکه آماده سازی اروپا برای زمستان آینده دشوارتر از زمستان گذشته خواهد بود. 

این واقعیت که وزیر امور خارجه مجارستان در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ که از 14 تا 17 ژوئن در حال برگزاری است، شرکت کرده، روز پنج شنبه مشخص شد. به گفته سییارتو، موضوع تامین انرژی این کشور در چارچوب این نشست بین المللی مورد بحث قرار می گیرد و حائز اهمیت است. این دیپلمات مجارستانی برای هفتمین بار است که در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ حضور دارد.

زاخارووا: «الگوی همکاری اسرائیل» کمکی به حل و فصل اوضاع اوکراین نخواهد کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته در یک نشست خبری در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ اعلام کرد که "مدل همکاری اسرائیل" بین واشنگتن و کی‌یف هیچ تاثیری بر حل و فصل اوضاع اوکراین نخواهد داشت. 

بدین ترتیب، این دیپلمات در مورد گزارش منتشره از سوی روزنامه نیویورک تایمز در این باره اظهار نظر کرد که بر اساس آن، ایالات متحده در حال بررسی ارائه الگوی همکاری اسرائیلی به اوکراین بدون پیوستن این کشور به ناتو است. این مدل متضمن یک تعهد امنیتی 10 ساله است. در عین حال به نوشته این روزنامه، این گزینه به صلاح رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی نیست که معتقد است تنها عضویت کی‌یف در ائتلاف آتلانتیک شمالی می تواند امنیت کشورش را تضمین کند.

زاخارووا گفت: «پیوستن به ناتو یا به کارگیری نوع «الگوی اسرائیلی» همکاری با این ائتلاف نمی تواند به بازگشت اوضاع به مسیر حل و فصل مسالمت آمیز کمک کند.

او همچنین افزود: «ناتو یک "بلوک نظامی تهاجمی" است که تهدیدی برای امنیت روسیه است. ما از این زاویه همکاری کشورهای دیگر با این ساختار  را ارزیابی می‌کنیم. مشارکت در اتحاد و تعامل با آن باعث افزایش سطح امنیت ملی کشورهای عضو ناتو نمی‌شود و به امنیت در مقیاس منطقه‌ای یا بین المللی کمک نمی‌کند. ناتو در هیچ منطقه ای از جهان خود را صلح طلب نشان نداده است، یعنی چنین تجربه‌ای وجود ندارد.»


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار