ترامپ: نحوه خروج آمریکا از افغانستان باعث افزایش بلندپروازی پوتین شد

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اظهار کرد نحوه خروج آمریکا از افغانستان در سال 2021، باعث افزایش بلندپروازی در ولادیمیر پوتین شد.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اظهار کرد نحوه خروج آمریکا از افغانستان در سال 2021، باعث افزایش بلندپروازی در ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شد.

وی در مصاحبه با فاکس نیوز افزود: من فکر می کنم نحوه خروج آمریکا از افغانستان و نه حقیقت این خروج، بسیار شرم آور بود. من تصور می کنم پوتین به راستی این موضوع را درک کرد و صادقانه بگویم باعث افزایش بلند پروازی در او شد.

ترامپ حضور آمریکا در افغانستان را کافی دانست اما تاکید کرد که آمریکا با نحوه خروج شرم آور خود، شانس خروج سرفرازانه و قدرتمند خود از افغانستان را از دست داد.

وی خاطرنشان کرد ژنرال مارک میلی رئیس ستاد کارکنان ارتش باید به دلیل این خروج شرمسارانه در دادگاه محاکمه شود.

رئیس جمهور سابق آمریکا تصریح کرد وقتی که من کاخ سفید را ترک کردم عملیات خروج از افغانستان اتفاق افتاد. میلی باید در دادگاه محاکمه شود. آنها مسئول این خروج بودند. اگر از یک کودک 5 ساله نیز بپرسید، می گوید که در این شرایط سربازان باید در مرحله آخر خارج شوند اما در آن سال سربازان در مرحله اولیه خاک افغانستان را ترک کردند.

ترامپ برای معرفی کتاب جدید خود با عنوان «نامه هایی به ترامپ»، در این مصاحبه حاضر شد. این کتاب حاوی نامه ها و پیام هایی از شخصیت های بزرگ سیاسی و هنرمندان سرشناس به دونالد ترامپ است. در این کتاب نامه ها و نوشته هایی از پوتین، شی جین پینگ، و کیم جونگ اون به ترامپ دیده می شود.

ترامپ در این مصاحبه از صحبت مفصل و کامل درباره پوتین خودداری کرد اما اشاره کرد که پس از دستگیری خبرنگار وال استریت ژورنال به اتهام جاسوسی توسط روسیه، باعث تنش بیشتر در روابط فعلی بین واشنگتن و مسکو شده است.

وی خاطرنشان کرد آنها فقط یک خبرنگار را ربودند و من فکر می کنم این امری است که طی دهه های گذشته رخ نداده بود. به عقیده من این امر به دلیل قدرت تسلیحاتی و اغلب قدرت تسلیحات هسته‌ای و موقعیت بسیار خطرناک ما به عنوان یک کشور رخ داده است.    

حدود یک ماه پیش سرویس امنیت فدرال روسیه، «ایوان گرشکوویچ» خبرنگار دفتر مسکو روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال"، را به ظن جاسوسی در راستای منافع دولت آمریکا و هنگام جمع آوری اطلاعات محرمانه دولتی درباره فعالیت مجتمع صنایع نظامی روسیه، در شهر ایکاترینبورگ بازداشت کرد.

دپارتمان تحقیقات سرویس امنیت فدرال یک پرونده جنایی بر اساس ماده 276 قانون جزایی فدراسیون روسیه (مربوط به "جاسوسی") تشکیل داده است.

کارن ژان پیر سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای به‌شدت از دستگیری «ایوان گرشکوویچ» در روسیه، ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین مدعی شد: هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی از سوی دولت روسیه غیرقابل قبول است و واشنگتن بازداشت گرشکوویچ را به شدیدترین شکل محکوم می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شد که فعالیت ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال در شهر ایکاترینبورگ، به روزنامه نگاری هیچ ارتباطی نداشت. به گفته وی، این نخستین بار نیست که از فعالیت روزنامه نگاری یک شهروند غربی برای پوشش قرار دادن اقدامات جاسوسی مورد استفاده قرار گرفته است.

ترامپ همچنین در این مصاحبه به این موضوع توجه کرد که پوتین با ادامه جنگ در اوکراین، در حال انتقال تسلیحات هسته‌ای و اتمی به بلاروس است.

آمریکا در سال 2021 و اندکی پس از به قدرت رسیدن جو بایدن، در عملیاتی بی نظم و آشفته، به سرعت و در عرض چند روز حدود 124 هزار نیروی خود را از خاک افغانستان خارج کرد. خروج نیروها در حالی اتفاق افتاد که واشگتن نتوانست تقریبا هیچ کدام از تجهیزات نظامی خود را از افغانستان خارج کند و در نهایت با سرکار آمدن طالبان، تمام این تجهیزات و تاسیسات نظامی در اختیار طالبان قرار گرفت.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار