سرخط روزنامه‌های مطرح جهان عرب؛

تکاپوی پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی

اعتراض پارلمان عراق به تمدید حالت فوق العاده از سوی آمریکا در قبال این کشور و تحولات اوکراین محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب بوده است.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری تمدید حالت فوق العاده در قبال عراق از سوی آمریکا، باعث شده مردم و گروه‌های سیاسی در این کشور واکنش‌های اعتراض آمیزی نسبت به حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان داشته باشند. از سوی دیگر رصد ناوشکن آمریکایی در تنگه هرمز توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و ترک این منطقه از سوی ناوشکن آمریکایی، مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب قرار گرفته است.


تکاپوی پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی


روزنامه القدس العربی در هفته نامه خود که روزهای یکشنبه منتشر می‌شود با اشاره به سالروز اشغال فلسطین نوشت: سازمان ملل به ۷۵ سال زمان نیاز داشت تا بخش محدودی از رنج‌هایی که همزمان با اشغال فلسطین به مردم آن در سال ۱۹۴۸ تحمیل شده، به رسمیت بشناسد. گروهک‌های صهیونیست هزاران فلسطینی را به شهادت رسانده و بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی را در آن زمان از خانه‌های خود بیرون راندند. به رسمیت شناختن سالروز نکبت از سوی سازمان ملل، یک دستاورد دیپلماتیک به شمار می‌رود اما در عرصه انسانی به دلیل تداوم سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی ناقص است.


تکاپوی پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی


روزنامه رأی الیوم در صفحه نخست خود نوشت: برای دومین بار طی یک ماه، نیروی دریایی ارتش ایران، یک ناوشکن آمریکایی را در تنگه هرمز رصد کرده و آن را مجبور به ترک منطقه کرد. شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد که ناوشکن «پل همیلتون» بعد از رصد توسط پهپادها و قایق‌های گشت زنی ایرانی، تنگه هرمز را ترک کرد.


تکاپوی پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی


روزنامه عراقی الصباح در خصوص درخواست نخست وزیر این کشور نوشت: درخواست محمد السودانی در جریان نشست سران عربی در جده مبنی بر ایجاد یک ائتلاف اقتصادی عربی از سوی کارشناسان و اقتصاددانان مورد استقبال قرار گرفته است به طوری که این اقدام، یک گام مهم به ویژه در شرایط کنونی عراق خوانده شده است.


تحلیلگران اقتصادی معتقدند که با ایجاد این ائتلاف، می‌توان سرمایه گذاری کشورهای عربی را به جای هزینه کردن در کشورهای خارجی، به سمت عراق روانه کرد.


تکاپوی پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی


روزنامه عراقی المراقب در گزارشی در خصوص حضور نظامیان آمریکایی در این کشور نوشت: تمدید حالت فوق العاده در خصوص عراق از سوی آمریکا، سوالات زیادی را درباره علت این اقدام به وجود آورده است؛ اقدامی که با واکنش مردمی گسترده و اعتراضات زیاد گروه‌های سیاسی رو به رو شده است.


این حرکت آمریکا، باعث شده جنبش و جوش‌ها در پارلمان عراق برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در این کشور افزایش پیدا کند. آمریکایی‌ها از این طریق قصد دارند این پیام را مخابره کنند که نیروهای این کشور در عراق باقی می‌مانند اما گروه‌های ملی گرا در عراق چنین چیزی را نخواهند پذیرفت.


تکاپوی پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی


روزنامه العربی الجدید صفحه نخست خود را به تحولات اوکراین اختصاص داد و نوشت: تحولات جاری در اوکراین طی روز شنبه شاهد ۲ رویداد مهم بوده است. نخست آنکه اردوگاه غرب به رهبری آمریکا موافقت خود را با تحویل دادن جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین اعلام کرده و رئیس جمهور این کشور، آن را یک اقدام تاریخی توصیف کرده است. دوم آنکه ارتش خصوصی موسوم به واگنر وابسته به روسیه از به دست گرفتن کنترل کامل شهر باخموت اوکراین خبر داده است.


تکاپوی پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی


روزنامه سوری الوطن در خصوص نشست جده نوشت: در حالی که نشست جده در فضایی مثبت برگزار شد و تحلیلگران نسبت به گسترش همکاری‌های عربی و بازگشت روابط با سوریه بسیار خوشبین هستند، کشورهای غربی همچنان بر سر مواضع خصمانه خود علیه سوریه باقی مانده‌اند. گروه هفت در نشست اخیر خود از جامعه بین الملل خواسته در مسیر عادی سازی روابط با سوریه و بازسازی این کشور جز با «پیشبرد واقعی روند سیاسی» گام برندارد.


تکاپوی پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی


روزنامه الشرق الاوسط نیز به نقل از منابع عربی نوشت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان قبل از ورود به سالن نشست سران کشورهای عربی در جده، یک دیدار دوستانه در خصوص مسائل مشترک میان دو کشور داشته‌اند. این دیدار در فضایی مثبت و دوستانه برگزار شده است. این نشست، نخستین نشست در بالاترین سطوح مقامات دو کشور از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون به شمار می‌رود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار