تکمیل چرخه درمان سرطان در کردستان

حوزه بهداشت و درمان استان کردستان رشد چشم‌گیری داشته و اکنون با توجهات دولت سیزدهم و استقرار تجهیزات درمانی به‌روز، قطب درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان شده است.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، مردم کردستان قبل از انقلاب و در زمان رژیم ستم‌شاهی متحمل رنج‌های فراوانی شده و آثار ظلم، جنایت و ناعدالتی را بیشتر از استان‌های دیگر لمس کرده‌اند. با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، این استان طعم محرومیت‌زدایی، رشد و پیشرفت در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه بهداشت و درمان را چشیده و امروز نیز حرکت بالنده‌ای را به سمت شکوفایی ادامه می‌دهد.

در حوزه بهداشت و درمان استان کردستان در 50 سال گذشته تعداد پزشکان متخصص و عمومی بسیار کم و به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید و بسیاری از بیماران به‌دلیل نبود پزشک و درمان به‌موقع، فوت می‌کردند، اما اکنون به برکت انقلاب در 630 نقطه استان مراکز بهداشتی و 119 پایگاه بهداشتی فعال، 16 بیمارستان با 2 هزار و 965 تخت بیمارستانی، 540 متخصص، 70 فوق متخصص، 250 دندانپزشک و بیش از 200 پزشک عمومی و 13 هزار نفر کادر درمان این‌ مجموعه هستند.

محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت در همه حوزه‌ها بهترین ارمغان نظام جمهوری اسلامی از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری بوده و تا به امروز این هدف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف و با نگاه یکسان به تمام استان‌ها دنبال شده است. در حوزه بهداشت و درمان نیز "عدالت و تعالی نظام سلامت" از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم بوده که با افتتاح بخش‌های مختلف در این زمینه، موجی از امید و رضایت‌مندی را میان مردم به ویژه بیماران ایجاد کرده است.

راه‌اندازی بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت سنندج با پیگیری‌های مجدانه و دلسوزانه رئیس این بیمارستان و هزینه‌‌کرد 20 میلیارد تومانی و راه‌اندازی بخش دپارتمان پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی پت سی‌تی در بیمارستان کوثر سنندج به ارزش بیش از 80میلیارد تومان خدمتی کم‌نظیر و ماندگار در استان کردستان است که استان را به یکی از قطب‌های درمان سرطان در کشور تبدیل می‌کند.

دستگاه پت ‌سی‌تی‌ (pet/ct) تنها در پنج شهر "تهران، مشهد، تبریز، کرج و شیراز" راه‌اندازی شده و اکنون سنندج به عنوان ششمین شهر کشور از وجود این دستگاه ارزشمند برخوردار شده است. دستگاهی به ارزش 80 میلیارد تومان با ارز ترجیحی که خبر اختصاص آن به کردستان را دو سال قبل محسن فتحی، نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان با خبرنگار تسنیم، این نماینده در طول این مدت به‌عنوان دبیر اول کمیسیون بهداشت، مکاتبات و پیگیری‌های زیادی برای خرید و استقرار این دستگاه کشید تا تلاش‌ها به ثمر نشست و امروز به‌ عنوان ماندگارترین خدمت او به مردم استان کردستان در کارنامه‌اش ثبت و بیماران از آن بهره‌مند شده‌اند. اقدامی که مورد تقدیر وزیر بهداشت نیز قرار گرفت.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، هزینه‌ کرد 233 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان استان کردستان در این شرایط تحریم و کمبود اعتبارات را بیانگر توجه دولت به این استان ذکر کرد و گفت: استقرار تجهیزات به روز را بیمارستان بعثت و کوثر سنندج، در کشور کم‌نظیر است.

فریدون عبدالملکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به استقرار این دستگاه‌ها اظهار کرد: اکنون چرخه درمان سرطان در بیمارستان‌های سنندج تکمیل شده و با این وجود می‌توانیم قطب درمان این بیماری در کشور شویم چراکه این دستگاه از جدیدترین و به روزترین دستگاه‌های شناسایی و درمان سرطان است.

حسن معیری، فوق تخصص جراحی سینه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز بر اساس آخرین آمارها، سرطان سینه را شایع‌ترین سرطان در جمعیت زنان استان و میزان بروز آن را 34 در 100هزار عنوان کرد و گفت: بروز سرطان سینه در کشور و استان روند افزایشی داشته و مقادیر گزارش ‌شده بیشتر از موارد برآورد شده توسط سازمان‌های علمی معتبر سرطان دنیا است.

وی آخرین آمار مربوط به سرطان سینه در استان را 304 مورد ذکر کرد و افزود: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان شناخته‌ شده و شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است که البته این بیماری در هر دو جنس زن و مرد شناسایی شده اما در مردان بروز آن پایین‌تر است.

این پزشک فوق تخصص کردستانی می‌گوید: سرطان‌ بعد از بیماری‌های قلبی عروقی، دومین دلیل مرگ و میر در کشور بوده و 20 درصد سرطان‌ها منجر به مرگ می‌شوند؛ شهروندان با ورزش کردن و کنترل وزن، رژیم غذایی مناسب، معاینه پستان توسط خود فرد حداقل بصورت ماهانه و مراجعه دوره‌ای به پزشکان از گسترش این بیماری پیشگیری کنند.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از تسنیم، پیوند مغز استخوان، جایگزینی برای سلول­‌های مغز استخوان آسیب‌دیده یا کاملاً تخریب شده با سلول‌­های جدید است. پیوند مغز استخوان می­‌تواند، به‌عنوان یک روش نجات‌بخش زندگی در بیماری­‌هایی نظیر لنفوم و لوسمی حاد که نسبت به روشش‌های شیمی درمانی استاندارد مقاوم هستند به‌کار گرفته شود.

یکی از ابزارهای کارآمد در تشخیص سرطان، دستگاه پت سی‌تی (pet/ct) است که پزشکان با هدف یافتن سرطان، مشاهده انتشار یافتن یا نیافتن سرطان، بررسی مؤثر بودن درمان سرطان و نیز بررسی عود سرطان پس از درمان از آن استفاده می‌کنند.

توسعه حوزه‌های مختلف استان کردستان از جمله حوزه بهداشت و درمان و حمایت از اقشار محروم و مستضعف جامعه به‌ویژه بیماران از دستاوردهای مهم انقلاب است که با افتتاح این بخش‌ها در استان کردستان، علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و توسعه توریسم درمانی، دیگر نیازی به رفتن بیماران سرطانی این دیار به استان‌های دیگر کشور و تقبل هزینه‌های گزاف نیست.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار