جزییات اعزام کاروان ایران به یونیورسیاد چین/ ملاحظات سیاسی و جناحی را از ورزش کنار بگذاریم

رییس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی با اشاره به اینکه باید ملاحظات سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم و صرفا مصلحت ورزش را در نظر بگیریم، بر لزوم استفاده از افراد متخصص که ورزش ایران به آن‌ها نیازمند است، تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، هادی بشیریان در گفت وگو با ایسنا، در ارتباط با مسائل مختلفی از جمله سی و یکمین دوره مسابقات تابستانی دانشجویان جهان (یونیورسیاد) که قرار است سال آینده در کشور چین برگزار شود، مسائل مرتبط با بودجه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی و مبلغ مورد نیاز به منظور اعزام دانشجویان در سال ۱۴۰۱ به چنگدو چین، نگاه دولت و حاکمیت به مقوله ورزش دانشگاهی، چالش‌های اصلی ورزش ایران و پیشنهادات مربوطه در راستای حل معضلات و مشکلات چه در حوزه ورزش قهرمانی و چه در حوزه ورزش دانشگاهی و نیز نگاه فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی به ورزش زنان، توضیحاتی را ارائه کرد که در ادامه شرح کامل آن آورده شده است.


سی و یکمین دوره مسابقات تابستانی دانشجویان جهان (یونیورسیاد) چنگدو چین ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا با یک سال تعویق زمانی روبرو شد و قرار است سال آینده برگزار شود، چه برنامه‌ای برای حضور هر چه قدرتمندتر در این مسابقات خواهید داشت؟


ورزش دانشگاهی در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای چه در بعد بین المللی و چه در بعد داخلی دارد و  فدراسیون بین‌المللی ورزش های دانشگاهی (فیزو) بعد از کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) دارای قوی‌ترین ساختار و از ۱۹۰ عضو برخوردار است و تفاوت آن با فعالیت‌های کمیته بین المللی المپیک این است که هر ساله مسابقات یونیورسیاد چه به صورت المپیاد زمستانی در سال‌های زوج و چه به صورت المپیاد تابستانی در سال‌های فرد برگزار می‌شود. همچنین فعالیت جدیدی تحت عنوان لیگ جهانی در حال برگزاری است و در حال حاضر رشته‌های فوتبال و بسکتبال سه نفره از این امکان برخوردار هستند که در گام اول در رقابت‌های قاره‌ای و پس از آن در صورت صعود، در لیگ جهانی شرکت کنند که با حضور دانشگاه هاست و تحت عنوان تیم های ملی برگزار نمی شود. تصمیم بر این است که رشته فوتبال از ایران نیز به این مسابقات اعزام شود و در بسکتبال سه نفره نیز می‌توانیم در قالب سه تیم زنان و سه تیم مردان به مسابقات اعزامی داشته باشیم.


موضوع دیگر دوره‌های داوطلبی است که از سوی فیزو هر ساله برگزار می‌شود و از ابتدا تاکنون به صورت فعال دانشجویان ایرانی حضور داشته‌اند. همچنین در سال‌هایی که یونیورسیاد زمستانی برگزار می شود در حدود ۵۲ رشته انجام مسابقات جهانی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. ساختار مد نظر قرار گرفته در فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی مطابق ساختار فیزو و براساس کمیته‌های تشکیل شده است، خوشبختانه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار است و در بحث فیزو نیز دوره قبلی یونیورسیاد که در ناپل ایتالیا برگزار شد توانستیم با کسب ۱۷ مدال جایگاه نهم را به دست آوریم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نه تنها این مقام را حفظ کنیم بلکه آن را ارتقاء بخشیم، تصور می‌کنم همان تعداد مدال را که در ایتالیا کسب کردیم مجددا به دست آوریم هر چند که رشته ووشو نیز به این مسابقات اضافه شده و اوضاع ما در این رابطه مطلوب است.


چه رشته‌هایی از ورزش ایران به سی و یکمین دوره مسابقات تابستانی دانشجویان جهان اعزام می‌شوند؟


هیات رییسه فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی مصوب کرده است که شش رشته تکواندو، ووشو، تیراندازی، شمشیربازی، تیراندازی با کمان و جودو به این مسابقات اعزام شوند که صرفا در رشته جودو مردان اعزام خواهند شد و در پنج رشته دیگر هم زنان و هم مردان اعزامی خواهند داشت، همچنین این امکان وجود دارد که رشته‌های رکوردی از جمله دو و میدانی در صورت کسب حد نصاب مناسب به این دور از مسابقات اعزام شوند و در رابطه با رشته قایقرانی نیز با توجه به اعلام آمادگی فدراسیون مربوطه، احتمال اعزام وجود دارد.



چه تعداد ورزشکار به این مسابقات اعزام خواهند شد؟


در رابطه با تعداد ورزشکاران اعزامی هنوز تصمیم قطعی صورت نگرفته است، هر چند ممکن است با توجه به هزینه های بالا محدودیت‌هایی در اعزام داشته باشیم اما تعداد ورزشکاران اعزامی به چین از تعداد ورزشکارانی که دوره قبل به ایتالیا اعزام شدند کمتر نیست.


از سوی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی چه برنامه‌ای به منظور آمادگی ورزشکاران طی یک سال آینده مدنظر قرار می‌گیرد؟


با توجه به شیوع ویروس کرونا، برنامه ای در رابطه با برگزاری المپیاد استانی طراحی شده است که از ابتدای آبان‌ماه سال جاری در تمامی استان‌های کشور برگزار خواهد شد و رشته‌های یونیورسیاد به عنوان رشته‌های اصلی آن حضور خواهند داشت و در رابطه با سایر رشته‌ها نیز بسته به علاقه‌مندی و توان دانشگاه‌ها در استان‌های مربوطه مسابقات برگزار می‌شود. این اتفاق علاوه بر تقویت ساختار هیأت‌های استانی موجب می‌شود تا فعالیت منسجمی صورت گیرد و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا رفت و آمدها کاهش و به همان نسبت نیز از هزینه‌های مازاد کم شود.


شرایط بودجه‌ای فدراسیون در سال منتهی به برگزاری یونیورسیاد چین چگونه است؟


عمده بودجه فدراسیون از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأمین می شود و علاوه بر این کمیته ملی المپیک نیز همواره کمک حال فدراسیون بوده است. همچنین تعامل خوبی با فدراسیون‌های مختلف در رابطه با برگزاری اردوها و موارد فنی وجود دارد که رقم قابل توجهی است. در نهایت امیدواریم که کاروان چابکی را به سی و یکمین دوره مسابقات تابستان دانشجویان جهان در چین اعزام کنیم. به منظور اعزام کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در یونیورسیاد چین در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم هر چند که بودجه فدراسیون بسیار کم است و نیازمند حمایت وزارت علوم و کمیته ملی المپیک هستیم.


نگاه دولت و حاکمیت را به ورزش دانشگاهی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


تا زمانی که به ورزش مدارس توجه نشود ورزش قهرمانی لنگ خواهد زد. دانش‌آموزان پس از کسب آموزش‌های لازم به دانشگاه‌ها ورود پیدا می‌کنند و این یک زنجیره است که اگر قصد داریم در حوزه ورزش موفق عمل کنیم باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. همواره ورزش دانشگاهی کشور ورزشکاران خوب و مستعدی را به جامعه ورزشی ایران معرفی کرده است اما با توجه به کمبود اعتبارات امکان حفظ این ورزشکاران وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفته ایم تا در برخی رشته‌ها لیگ‌های ورزشی دانشگاهی را برگزار کنیم که در گام اول این مسئله مربوط به رشته‌های اصلی مسابقات دانشجویان جهان است.


در مجموع به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها برای ورزش همگانی و ورزش قهرمانی اهمیت بسیاری قائل بوده اما متأسفانه آن گونه که باید در مورد آن فعالیت رسانه‌ای صورت نمی‌گیرد چرا که مسابقات خوابگاهی، ورزش بین دانشکده‌ای، ورزش درون دانشکده‌ای، اتاق‌های تندرستی و... تحت عنوان کلی ورزش دانشگاهی در حال فعالیت هستند.


مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت آگاهی بخشی به دانشجویان است تا بدانند چقدر فعالیت ورزشی برای سلامت و زندگی آن ها مفید است، هر چند که این موضوع صرفا به دانشگاه‌ها مربوط نمی‌شود و از ابتدای عمر یک انسان چه در خانواده و چه در مدرسه باید مدنظر قرار گیرد و کشورهای توسعه یافته در این مسیر گام برداشته‌اند، اما در حال حاضر می‌بینیم که دانشجویان آن گونه که باید و شاید از امکانات ورزشی دانشگاه‌ها استفاده نمی‌کنند و شاید عمده دلیل این مسئله عدم نهادینه شدن اهمیت ورزش برای افراد در کشور ما است.


چالش‌های اصلی ورزش کشور را در چه می‌بینید و تصور می‌کنید چگونه می‌توان در راستای حل این مشکلات گام برداشت؟


بنده به شخصه به آینده امیدوار هستم و با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب وزیری که از بدنه ورزش تلقی می شود و چند دوره نیز در مسابقات یونیورسیاد حضور داشته تصور می‌کنم آینده روشنی را در حوزه ورزش قهرمانی پیش رو داشته باشیم. در حوزه همگانی نیز فعالیت‌های مختلفی مدنظر قرار گرفته است و خوشبختانه فدراسیون‌های مختلف از بودجه‌ای در حوزه ورزش همگانی برخوردار شدند که این مسئله قبلا وجود نداشت و در مجموع ظرفیت، اماکن و فضاهای ورزشی بسیاری برای فعالیت وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی صحیح،‌ به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.



اگر برخی از ملاحظات را در بخش‌های سیاسی و جناحی کنار بگذاریم و صرفا مصلحت ورزش را در نظر بگیریم و از افراد متخصص و آن‌هایی که ورزش ایران به آن‌ها نیاز دارد استفاده کنیم، می‌توانیم شرایط مطلوب‌تری را رقم بزنیم. دانشگاه‌های کشور می‌توانند به عنوان بازوی ورزش قهرمانی و ورزش همگانی فعالیت کنند و همواره نگاه ملی به ورزش ایران داشته‌اند و این گونه نبوده که نگاه بخشی در آن‌ها حاکم باشد. موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت تمرکززدایی از ورزش در پایتخت است؛ متأسفانه تمامی مربیان باشگاه‌ها در تهران متمرکز شده‌اند و باید ظرفیت های ورزشی در تمامی استان های توزیع شود و ورزش دانشگاهی با بهره مندی از ۵۵ دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و نیروهای متخصص در تمام استان‌ها، می‌تواند کمک حال ورزش قهرمانی و ورزش همگانی کشور باشد.


آیا با توجه به همکاری دوجانبه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی با وزارت علوم و وزارت ورزش، چالشی ایجاد نمی‌شود و توقع فدراسیون متبوع شما از هر یک از این دو وزارتخانه‌ چیست؟


خوشبختانه تاکنون مشکلی در این رابطه وجود نداشته است و همواره با تعامل مسائل را حل کرده‌ایم. امیدواریم از سوی این دو وزارتخانه که از بدنه دولت هستند، ورزش دانشگاهی بیش از پیش مد نظر قرار گیرد و در رابطه با مقوله بودجه اهتمام بیشتری به خرج دهند، اما به هر صورت ما در فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی به دنبال منابع درآمدی پایدار هستیم و با توجه به جمعیت چهار میلیون نفری دانشجویان کشور که در سن مناسب ۱۹ تا ۲۵ سال قرار دارند در تلاشیم تا بتوانیم با جذب اسپانسر درآمدزایی کنیم و در همین راستا برگزاری لیگ‌های دانشجویی با تبلیغات رسانه‌ای مناسب را در دستور کار قرار داده‌ایم.


رویکرد فدراسیون شما در حوزه ورزش زنان چگونه است؟


ورزش زنان برای فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است و نگاه ما این گونه است که اگر ورزش زنان و مردان شرایط برابری برای اعزام داشته باشند، بخش زنان در اولویت قرار گیرد، علاوه بر این طی سالیان گذشته اعزام زنان به مسابقات ورزشی از سوی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی روند افزایشی داشته و امیدواریم در این دوره نیز شاهد افزایش اعزام زنان باشیم چرا که آن‌ها نتایج بسیار خوبی را در دوره قبل به ویژه در رشته تیراندازی و تکواندو کسب کردند.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار