سید محمدتقی قادری:

جهاد تبیین بایدها و نبایدها از رهبر انقلاب

اکنون جهاد کبیر و جهاد تبیین در حساس‌ترین مرحله خودش قرار دارد و غفلت از آن ممکن است برای تاریخ شیعه بسیار گران تمام شود

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری افشاگری، محمد شاخو،اگر بخواهیم تحلیل جامعی از جهاد تبیین داشته باشیم و به پاسخ همه پرسش‌هایی که در زمینه این موضوع وجود دارد برسیم، توضیح و بیان چند نکته به هم پیوسته لازم و ضروری است.

******

نکته اول: به طور کلی (جهاد) ازمنظر آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام به سه قسم تقسیم می شود:

۱ـ جهاد اکبر و مقابله کردن با تمنّیات نفس سرکش که خداوند متعال در سوره شمس پس از یازده سوگند: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾.

۲ـ جهاد اصغر و یا افضل: که پیکار با دشمن بیرونی است که در مقام جرم و جنایت، استثمار و به بند کشاندن جامعه و براندازی است که قرآن کریم در آیات متعدّد به آن اشاره دارد. از جمله در سوره نساء می‌فرماید: فَلْیُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یَشْرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا بِالآخِرَةِ وَمَنْ یُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا ﴿٧٤﴾.

۳ـ جهاد کبیر: و به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد تبیین که در سوره فرقان می‌فرماید: فَلا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا ﴿٥٢﴾؛ که برداشت مقام معظم رهبری این است که ضمیر در ((به)) جهاد تبیین بر می‌گردد.

******

نکته دوم: جهاد تبیین که عبارت از روشن‌گری، تفسیر و تبیین است در دو مرحله قرار دارد؛

مرحله نخست؛ پیش از شروع جنگ و نبرد نظامی و به هنگام نبرد تن به تن با دشمن است، که دشمن برای مشروعیّت بخشیدن تهاجم خویش حقایق زیادی را، قلب و تحریف می‌کند تا افکار عمومی را برای نبرد آماده سازد. از همین روست که بنی‌امیه چهل سال با شبکه تبلیغاتی گسترده خود چهره منوّر اهل‌بیت را به بهانه کشته شدن عثمان بن عفان مشوه، و آنان را قاتل معرفی کردند، و با چنین تحریف گسترده‌ای شمشیر پیامبر را به دست امت پیامبر دادند تا فرزند پیامبر را قربه الی‌الله به شهادت برسانند، در چنین مرحله‌ای سیدالشهداء علیه‌السلام در روز عاشورا از فرصت استفاده کرد با ایراد سه خطبه اقدام به جهاد کبیر و تبیین و روشن‌گری پرداخت و خطاب به دشمن فرمود: «ایها الناس انسبونى من انا؟ ثم ارجعوا الى انفسکم و عاتبوها و انظروا هل یحل لکم قتلى و انتهاک حرمتى ألست ابن بنت نبیکم و ابن وصیه و ابن عمه و أول المؤمنین باالله و المصدق لرسوله بما جاء من عند ربه؟ أو لیس حمزه سید الشهداء عم ابى؟ أو لیس جعفر الطیار عمى؟ او لم بیلغکم قول رسول لله لى و اخى: هذان سیدا شباب اهل الجنه؟

فان صدقتمونى بما اقول و هو الحق و لله ما تعمدت الکذب مذ علمت أن لله یمقت علیه أهله و یضر به من اختلفه و ان کذبتمونى فان فیکم من ان سألتموه عن ذلک أخیرکم. سلوا جابر بن عبدلله انصارى و أبا سعید الخدرى و سهل بن سعد الساعدى و زید بن أرقم و أنس به مالک یخبروکم انهم سمعوا هذه المقاله من رسول لله لى و یخى، أما فى هذا حاجز لکم عن سفک دمى؟!

اى مردم! به من بگویید من چه کسى هستم؟ آنگاه به خود آیید و خویشتن را نکوهش کنید، و ببینید آیا کشتن و هتک حرمت من براى شما جایز است؟ مگر من پسر دختر پیغمبر شما نیستم؟ مگر من فرزند وصى و پسر عموی پیغمبر شما نیستم؟ مگر من پسر کسى نیستم که او پیش از همه مسلمانان ایمان آورد؟ و پیش از همه، رسالت پیامبر را تصدیق کرد؟ آیا حمزه سید الشهداء، عموى پدر من نیست؟ آیا جعفر طیار عموى خود من نیست؟

مگر شما سخن پیغمبر (ص) را درباره من و برادرم نشنیده‌اید؟ که فرمود: این دو، سروران جوانان اهل بهشت‌اند. اگر سخنان مرا تصدیق می‌کنید، این‌ها همه حق‌اند و کوچک‌ترین خلاف واقعى، در آن‌ها نیست، زیرا هنوز در طول عمر خود از آن روزی که فهمیده‌ام خداوند بر دروغ‌گویان غضب کرده و دروغ را به خودش بر می‌گرداند، هرگز دروغ نگفته‌ام. و اگر گفتارم را باور ندارید، اینک هنوز برخى از صحابه رسول خدا (ص) در قید حیات هستند، می‌توانید از آن‌ها بپرسید، از جابر بن عبدلله انصارى، ابو سعید خُدرى، سهل بن سعد ساعدى، زید بن ارقم، انس بن مالک از اینان بپرسید. این‌ها همه سخنان پیغمبر را درباره من و برادرم از رسول خدا (ص) شنیده‌اند و بدانید همین یک جمله می‌تواند مانع شما گردد تا دست از کشتن و ریختن خون من بردارید».

مرحله دوم؛ جهاد کبیر بعد از جهاد اصغر است که دشمن با تحریف و قلب حقایق در مقام توجیه جنایت و تهاجم است، بازماندگان از جهاد اصغر با جهاد کبیر و روشن‎گری علت مبقیه شده و از دل شکست ظاهری، پیروزی حتمی می‌آفرینند، از همین روست زینب کبری سلام الله علیها با ورود به کاخ یزید بن معاویه فرمانده جرم و جنایت با ولایت تکوینی خود همه را تصرّف کرده، به روشن‌گری و جهاد تبیین پرداخت و از دل شکست ظاهری، پیروزی بیرون آورد و علت مبقیه واقعه شد و خطاب به یزید فرمود: «فَکِدْ کَیْدَکَ، وَ اسْعَ سَعْیَکَ، وَ ناصِبْ جُهْدَکَ، فَوَاللهِ لا تَمْحُو ذِکْرَنا، وَ لا تُمِیتُ وَحْیَنا، وَ لا تُدْرِکُ اَمَدَنا، وَ لا تَرْحَضُ عَنْکَ عارَها، وَ هَلْ رَایُکَ اِلاّ فَنَدٌ، وَ اَیّامُکَ اِلاّ عَدَدٌ، وَ جَمْعُکَ اِلاّ بَدَدٌ؟ یَوْمَ یُنادِی الْمُنادِی: اَلا لَعْنَهُ اللهِ عَلَی الظّالِمِینَ».

ای یزید! هر چه نیرنگ داری، به کار بند و نهایت تلاشت را بکن و هر کوششی که داری به کار گیر؛ امّا به خداسوگند [با همه این تلاش ها] یاد ما را [از خاطره‌ها] محو نخواهی کرد و [چراغ] وحی ما را خاموش نتوانی نمود و به موقعیت و جایگاه ما آسیب نخواهی رساند. هرگز لکّه ننگ این کار، از تو پاک نخواهد شد. رأی و نظرت، سست و زمان دولت تو اندک است و جمعیت تو به پراکندگی خواهد انجامید، در آن روز که منادی ندا دهد: «لعنت خدا بر ظالمان باد».

******

نکته سوم: (جهاد کبیر و تبیین) با (جهاد اصغر) از دو جهت با هم فرق دارند، چرا که رمز پیروزی جهاد اصغر در گرو (عده وعده: داشتن تسلیحات امکانات نظامی، و نفرات و نیروی انسانی) است، ولی جهاد کبیر و تبیین بدون امکانات و یک نفر مقابل همه امکان پذیر است.

از همین روست که مقام معظم رهبری، بودجه مصوّبه مجلس شورای اسلامی که آمده بود ـ جزء الحاقی بند (ی) تبصره ۶ مصوّبات مجلس در بودجه ۱۴۰۱ آمده بود که «یک هزار میلیارد ریال از درآمد حاصل از این بند به منظور تولید و انتشار محتواهای رسانه‌ای در مقابله با جنگ نرم و جهاد تبیین به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می‌یابد ـ وتو کردند، چرا که؛ صدّیقه شهیده حضرت زهرا سلام الله علیها یک تنه در مقابل مهاجر و انصار ایستاد، و آن خطبه غراء را ایراد کرد و اندیشه ولایی را با روشن‌گری خود پایه‌ریزی کرد، که سرانجام امام خمینی رضوان الله علیه آن را عملیاتی کرد و نظام مقدّس جمهوری اسلامی را تأسیس کرد، و فرزند دیگرش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی به مدت سی سال است ازآن پاسداری می‌نماید.

******

نکته چهارم: اکنون جهاد کبیر و جهاد تبیین در حساس‌ترین مرحله خودش قرار دارد و غفلت از آن ممکن است برای تاریخ شیعه بسیار گران تمام شود، چرا که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون دشمن با استفاده از غفلت خواصّ به تحریف مبانی نظام پرداخت و سعی کرد با فضا سازی تبلیغاتی و ایجاد شبهه بین مردم که پشتوانه نظام جمهوری اسلامی‌اند فاصله ایجاد کند، چرا که سالیانی دراز توسط بعضی از خواص با استناد به برخی از آیات به جدایی دین از سیاست پرداخت و در مقام نهادینه کردن اندیشه سکولاریسم برآمد، و پس از آن جبهه جدیدی را در جنگ نرم در برابر نظام گشود و با کمک بعضی از خواص و ایجاد شبهه به متزلزل کردن اندشیه ولایی که در ولایت فقیه تبلور یافت پرداخته است.

هر چند حضرت استاد آیه آلله جوادی و حضرت استاد آیه الله مصباح با نوشتن کتاب ولایت فقیه و بنده کمترین شاگرد این دو استاد با نگارش تحلیل ولایت مطلقه فقیه به نقد و پاسخ این شبهه و تبیین همه جانبه اندیشه ولایت فقیه حضرت امام خمینی رضوان الله علیه پرداخته شد. ولی با وجود چنین جهاد تبیین، دشمن توانست تا حدود از همراهان نظام را با همین شبهه‌ها از نظام جدا کند. 

پس از این دو مرحله جبهه جدید و خطرناکی را گشود و این بار همه مردم را نشانه گرفت و به دنبال آن است که عقبه نظام را از مردم خالی کند، از همین رو در شبکه بسیار وسیع و گسترده تبلیغاتی، دست آورد و خدمات فرهنگی، اقتصادی، پزشگی، نظامي و سیاسی، نظام جمهوری اسلامی را به شدّت مورد سؤال قرار داد، تا جایی که می‌خواهد این باور را در همه ایجاد کند که اگر این چهل سال رژیم طاغوت هم بود همین اقدامات و خدمات را انجام می‌داد.

مقام معظم رهبری که توجّه ویژه به این جنگ نرم پیدا کرد معطّل نماند، شخصاً در مقام جهاد کبیر و تبیین دست آورد نظام برآمد و اقدام به نگارش (بیانیه گام دوم انقلاب) که در واقع بیان خدمات نظام با قلم نفر اول نظام است، نمود. تا دل‌دادگان نظام، وظیفه و تکلیف خودشان را، بیابند و خدا را شاکرم بنده به نمایندگی از حوزویان این افتخار و توفیق نصیبم شد به عنوان اولین نفر به شرح بیانیه گام دوم اقدام نمودم.  

آن‌چه که می‌توانیم در این جلسه وزین عرض کنم این است: وظیفه همه ماست دست آوردهای نظام را که با هیچ انقلاب و نظامی قابل مقایسه نیست، برای همه طبقات مردم تبیین نماییم این همان (جهاد کبیر و جهاد تبیین) مورد نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی است.

انتهی خبر/324121

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار