حضور جامعه روحانیت بلتستان پاکستان در نمایشگاه قرآن

امسال با تلاشھای مستمری که صورت گرفت جامعه روحانیت بلتستان و در سایه آن انجمن معارف قران و اھلبیت در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن حضور پیدا کردند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، بلتستان، منطقه‌ای در شمال شرقی پاکستان و در ایالت گلگت بلتستان واقع شده است. بلتستان در متون اسلامی به تبت خُرد معروف است. سکردو، شهر مهم و مرکز اداری - بازرگانی بلتستان است. مطابق با سرشماری دولت گلگت بلتستان در ۱۵ مارس ۲۰۱۷م جمعیت بلتستان ۵۴۰ هزار نفر می‌باشد.بلتستان در ۷۰۰ کلومتری اسلام آباد در دامن سلسله کوههای قراقرم و هیمالیا واقع شده است. مساحت آن ۱۰۱۱۸ میل مربع (۲۶۲۰۵ کیلومتر) برآورد شده است. بلتستان یک منطقه کوهستانی است که مرتفع ترین کوهای جهان بویژه دومین مرتفع ترین کوه جهان در آنجا واقع شده‌اند.


بلتستان یکی از دو بخش ایالت گلگت بلتستان، بیشتر جمعیت آن شیعه است. در قرن هشتم قمری مذهب شیعه توسط مبلغین ایرانی به آنجا رسید. بلتستان مشتمل بر شش منطقه و شهر سکردو مرکز آن محسوب می‌شود. زبان بلتی و شینا گویش محلی هستند. در سال ۱۹۴۸م به پاکستان ملحق شد.مذهب شیعه را میر شمس الدین عراقی در قرن هشتم قمری به این منطقه آورده است. قریب به اتفاق ساکنان این منطقه، شیعیان هستند. در کنار شیعیان، تعداد کمی از اهل سنت نیز در بلتستان زندگی می‌کنند.


چند روزی است که سی امین نمایشگاه بین المللی قران کریم در مصلای تھران آغاز به کار کرده است و در ھمان روز نخست علاوه بر ھزاران نفر از دانشجویان و شخصیت ھای سیاسی اجتماعی داخلی، مورد باز دید علاقه مندان فراوانی از سیاسیون و سیاحان کشور ھای خارجی نیز واقع شده است۔


این نمایشگاه که در مصلای تھران در حال اجرا است به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان شکوه و معنویت خاص خود را به ھمراه داشته و موجب جلب توجه اقشار مختلف مردم ایران و جھان شده است۔


امسال با تلاشھای مستمری که صورت گرفت جامعه روحانیت بلتستان و در سایه آن انجمن معارف قرآن و اھل بیت (ع) توانستند در این نمایشگاه بین المللی حضور پیدا کنند و فعالیت ھای قرآنی خویش را به نمایش بگذارند، در این نمایشگای جامعه روحانیت بلتستان ھمراه با تبیین ویژگی ها و علاقه خاص مردم کشور خود، بویژه مومنان بلتستان نسبت به قرآن و معارف قرآنی، آثار و برنامه ھای متنوع خویش را به دید علاقه مندان قرار خواھند داد۔از مسئولان این جامعه، که در مراسم افتتاحیه بخش بین الملل نیز حضور داشتند می توان به حجت الاسلام شیخ حسن عابدی نائب رئیس جامعه روحانیت بلتستان و رئیس انجمن معارف قران و اھل بیت (ع)، و حجت الاسلام موسی عرفانی دبیر جامعه روحانیت بلتستان اشاره کرد.


نمایندگان جامعه روحانیت بلتستان ھمراه با دیگر نهاد ھای بین المللی تا پایان نمایشگاه در غرفه ویژه خود حضور دارند و علاقه مندان را جھت بازدید از فعالیت ھای قرآنی این نھاد علمی دعوت می کند۔

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار