خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۲ مهر

تبریک مجلس برای پیروزی حسن یزدانی و امیرحسین زارع/ ادامه بررسی های مربوط به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار/ بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص زلزله سی سخت و... از جمله مهمترین اخبار امروز(دوشنبه) دوازدهم مهر ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار  شد و بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکارها، بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص زلزله سی سخت و... در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.


محمد باقر قالیباف در ابتدای جلسه درگذشت علامه حسن‌زاده آملی را به مقام معظم رهبری، حوزه علمیه و مردم آمل و البته خانواده علامه حسن زاده تسلیت گفت و با اشاره به آتش سوزی در منطقه کردکوی گفت: جا دارد از نیروهای جهادی و بسیجی تشکر کنم که چهار شبانه روز بی هیچ منتی در مقابل آتش مبارزه کردند.



رئیس مجلس همچنین  پیروزی و قهرمانی دو کشتی‌گیر کشورمان را تبریک گفت و برای دیگر کشتی‌گیرانی که قرار است امروز به رقابت بپردازند آرزوی موفقیت کرد.


تعدادی از نمایندگان مجلس هم شورای اسلامی با صدور پیام هایی کسب دو مدال طلا از سوی حسن یزدانی و امیر حسین زارع در رقابت های ۴ وزن نخست کشتی آزاد قهرمانی جهان را تبریک گفتند.


ناطقین مجلس


آقاجری: ترکیه و آذربایجان خود را بازیچه دست صهیونیسم نکنند


حسین زاده: امنیت خط قرمز ماست


داوودی: دولت از تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی حمایت ویژه داشته باشد


تذکر نماینده علی آباد به مسئولین در خصوص صدور قبض های سرسام آور برق


بشیری: تیم اقتصادی دولت برای ثبات اقتصادی کشور اقدامات اساسی داشته باشند


***


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز  طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و در نهایت مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار موظف شد تا با درخواست کتبی یا الکترونیکی دارنده مجوز، ظرف یک ماه از زمان درخواست، شناسه یکتای مجوز برای آنان صادر کند.


 مجلس در مصوبه ای دیگر در همین رابطه، وزارت اقتصاد را مکلف کرد که با استفاده از ظرفیت های موجود نسبت به اصلاح و ارتقای پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار اقدام کنند.


در ادامه بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز پیشنهاد حذف ماده مربوط به افزایش تعداد سردفتران را داد که نمایندگان مجلس با این پیشنهاد مخالفت کردند.


فرهنگی در توضیح علت پیشنهادش برای حذف این ماده گفت:‌ این ماده با اصل ۴ قانون اساسی مغایرت دارد و شورای نگهبان نیز با آن مخالفت خواهد کرد. این ماده حقوق مکتسبه گروهی از مردم را در کشور از بین می برد.



در ادامه جلسه علنی امروز  مهدی طغیانی با ۹۸ رأی از مجموع ۲۰۸ رأی مأخوذه به عنوان عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی انتخاب شد.


همچنین عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس طرح الحاق اسلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش و طرح تشکیل وزارت امور اجتماعی، خانواده و جوانان اعلام وصول کرد.



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی، گزارش کمیسیون عمران در خصوص زلزله سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد را در راستای اجرای تبصره ۱ ماده ۴۵ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مورد بررسی قرار دادند.


کمیسیون عمران در این گزارش  بروز ترک خوردگی گسترده در دیوار منازل، بروز خطوط گسیختگی و یا تخریب بین دیوارهای متعامد، تخریب و یا واژگونی میانقاب ها، تخریب و ریزش مصالح سقف، تخریب دیوار باغات و آبراه ها، آسیب دیدگی و یا تخریب دیوارهای محوطه ها و آسیب دیدگی لوازم منازل و ساختمان های دیگر را عمده ترین آسیب های وارده به دنبال زلزله سی سخت برشمردند.


دولت به تعهدات مالی خود درباره زلزله سی سخت عمل کند


در جریان بررسی های مربوط به زلزله سی سخت علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به زلزله سی سخت تاکید کرد: دولت به تعهدات مالی خود در این زمینه عمل کند.


ایران در حوزه حادثه های طبیعی آسیب های فراوانی دیده است


همچنین مهدی روشنفکر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بی تردید ایران یکی از کشورهای زلزله خیز جهان است، گفت: ایران در حوزه حادثه های طبیعی آسیب های فراوانی دیده است.


بحث جبران خسارات ناشی از حوادث امری ضروری است


علی بابایی کارنامی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در خصوص زلزله سی سخت تاکید کرد: جبران خسارات ناشی از حوادث امری ضروری است،حادثه سی‌سخت نخستین و آخرین اتفاق در این حوزه نیست، از این دست اتفاقات برای کشور ما می افتد.


از عملکرد دستگاه های اجرایی درباره زلزله سی سخت باید گزارش داده می شد


محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق در مجلس هم در اخطاری در همین رابطه بر ضرورت گزارشی از عملکرد دستگاه های اجرایی در پی زلزله سی سخت تاکید کرد.


جلوی راه‌اندازی مجدد صید ترال باید گرفته شود


درادامه معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار ضمن تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در طوفان شاهین در چابهار از دست دادند، تأکید کرد صید ترال معیشت جامعه صیادی را به چالش کشیده و هر گونه تلاشی برای راه‌اندازی مجدد آن باید گرفته شود.


واکسن اجباری کرونا برخلاف قانون اساسی است


نماینده مردم خمینی شهر با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) یکی از عیوب مدیریتی حکمرانی را عدم پیش‌بینی حوادثی می‌داند که قابل پیش‌بینی از قبل است، و گفت: در گزارشی که در خصوص زلزله سی‌سخت ارائه شد ۹ مورد به سوء مدیریت و عدم انجام اقدام مناسب برای کاهش آلام مردم و ضررهایی که به مردم وارد شده است، اشاره داشت.


محمدتقی نقدعلی در ادامه اظهارات خود  با بیان اینکه یکی دیگر از مصادیق بحران بحث مدیریت کرونا است، افزود: واکسن اجباری توجیهی ندارد. نباید اجازه داد تا با سوء مدیریت‌ها بحرانی جدید آفرید و گزارش جدید نوشت. بحث واکسن اجباری و انجام اجباری تست پی سی آر برخلاف قانون بوده و نحوه مدیریت بحران کرونا این گونه نیست.


اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس


نقدعلی: دولت نسبت به نیاز معنوی مردم دغدغه‌مند باشد/ نیاز به زیارت از نیازهای مادی کم‌تر نیست


نماینده اراک: ضرورت پیش‌بینی ساز و کار رسانه‌ای برای دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان


رضوانی: رئیس جمهور از بیان و تکرار کلید واژه‌های لیبرالیسم اقتصادی جلوگیری کند


درخواست نماینده آزادشهر از مسئولان وزارت نیرو برای رسانه ای کردن قبض های برق مسئولان آن


علیزاده: فرهنگیان سال هاست چشم به راه اجرای طرح رتبه بندی هستند


***


در پایان جلسه هم روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.


انتهای پیام



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار