در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان کرمان چه گذشت

شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان کرمان بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر بودجه، جذب اعتبارات دستگاه‌های استان و پیگیری سهم کرمان از مازاد وصولی مالیات تاکید شد.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، محمدمهدی فداکار عصر امروز در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه مدیران باید شخصاً در جلسات شرکت کنند و یا نماینده‌ای از این ایشان در جلسه شرکت کند که کاملاً در جریان دستور کار جلسه باشد، اظهار داشت: سال گذشته پرداخت‌های خوبی به دستگاه‌های اجرایی استان انجام و خیلی از بدهی‌های دستگاه‌ها پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها موظف هستند هر چه سریع‌تر بودجه خود را تعیین تکلیف و تمام اعتبارات استانی را جذب کنند، افزود: 107 درصد درآمد استان محقق شده که بیشتر در حوزه وصولی مالیات بوده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه پیگیری برای سهم استان از محل مازاد درآمد وصولی باید انجام شود، گفت: اشتغال با سرمایه‌گذاری محقق می‌شود و همه دستگاه‌ها موظف هستند شرایط سرمایه‌گذاری در استان را تسهیل کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری نتیجه یک حلقه و زنجیره است که همه باید در تحقق آن کمک کنند، بیان کرد: تعهد اشتغال استان کرمان نسبت به سال قبل حدود 14 هزار نفر کمتر شده که باید هر چه سریع‌تر محقق شود.

فداکار با بیان اینکه تهاتر بدهی‌ها و مولدسازی همه ظرفیت‌های بودجه‌ای هستند که دستگاه‌ها باید پیگیری کنند، گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان از محل مولدسازی پیگیری شود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این جلسه با اشاره به شعار سال، اظهار داشت: در برنامه‌های توسعه نرخ رشد وجود دارد و درصدی است که تقریباً در تمام برنامه‌ها دیده شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند و حتماً در آن رشد تولید دیده می‌شود، گفت: بزرگترین چالش واحد‌های تولیدی راکد تامین مالی است و تقریباً تمام این واحدها با بانک‌ها مشکل دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک ظرفیت بزرگ برای تامین مالی واحد‌های صنعتی و تولیدی استان است، افزود: این آمادگی وجود دارد که تیم بازار سرمایه کشور به استان دعوت و دوره‌های آموزشی برای تامین نقدینگی از بازار سرمایه برگزار شود.

وی با بیان اینکه در استان کرمان حدود 94 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که به همین میزان باید بهره‌وری آب بالا برود، ادامه داد: متاسفانه بخش عمده‌ای از این آب در بخش کشاورزی هدر می‌رود در حالی‌ که می‌توان از آن استفاده بهینه کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای طرح‌های سرمایه‌گذاری استان منابع جدید نیاز داریم و منابع خارجی یک ظرفیت است، بیان کرد: موتور تولید تورم در کشور ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانکی در کشور است.

وی با بیان اینکه حدود هشت هزار همت دارایی‌های مازاد دولت شناسایی شده است، گفت: اگر این دارایی‌ها در راستای مولدسازی قرار بگیرد بخش عمده‌ای از مشکلات بودجه‌ای برطرف می‌شود.

محمدرضا وحیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال 1401 تمام اعتبارات هزینه‌ای استان تخصیص داده شد، اظهار داشت: 206 میلیارد تومان کسری بودجه نیز تامین و به 31 دستگاه ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه 4 هزار و 405 میلیارد تومان اعتبارات استانی تملک دارایی به استان تخصیص داده شده که 78.5 درصد نقدینگی به استان رسید، گفت: 6 هزار میلیارد تومان نقدینگی به دستگاه‌های اجرایی استان واریز شده است و در حال حاضر 70 درصد اعتبارات نقدینگی یعنی 4 هزار میلیارد تومان در حساب دستگاه‌های اجرایی استان کرمان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه 23 هزار و 428.5 میلیارد تومان پروژه در سفر رئیس جمهور به استان کرمان مصوب شد که 8 هزار و 622 میلیارد تومان آن تعهدات سازمان برنامه و بودجه بوده، افزود: از این میزان 78 درصد آن به حساب دستگاه‌های اجرایی استان واریز شده است.

وی با اشاره به اینکه تعهدات صنایع استان 2 هزار و 290 میلیارد تومان است، گفت: 90 میلیارد تومان آن مربوط به پروژه‌های گردشگری، هزار و 500 میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های راه و700 میلیارد تومان پروژه آبرسانی است که تاکنون تحقق نیافته است.

وحیدی با بیان اینکه هزار و 151 میلیارد تومان تعهدات دستگاه‌های حمایتی از جمله بهزیستی و تامین اجتماعی است که باید از سمت دفتر اجتماعی استانداری پیگیری شود، ادامه داد: 107 درصد درآمد استان کرمان در سال گذشته محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی که در انتخاب شعار سال هم آمده مسائل اقتصادی و رشد تولید ملی در کشور بوده است، بیان کرد: سهم استان کرمان در تولید ناخالص داخلی کشور 3.3 درصد است که برنامه برای ارتقای آن وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه 19 شهرک صنعتی و 25 ناحیه صنعتی در سطح استان کرمان وجود دارد که ظرفیت بزرگی برای رشد تولید است، گفت: به‌عنوان مثال در 9 ماهه سال 1401 تولید خودرو در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 157 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه 438 معدن در حال بهره‌برداری با بیش از 40 ماده معدنی در استان داریم و بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن، مس و کرومیت در استان کرمان وجود دارد، افزود: وجود چهار گمرک و قرارگیری در مسیر ترانزیت کالا یک ظرفیت بزرگ برای رشد تولید در استان و کشور است.

وحیدی با بیان اینکه تورم در استان کرمان در مقایسه با کشوری تقریباً بالاتر است، گفت: در 11 ماهه سال 1401 تورم استان کرمان 50.8 درصد بوده است که باید کاهش پیدا کند و دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید را ارائه کنند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار