دولت قبل در مسئله سوریه سیاست فَشَلی داشت

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قبل در برقراری روابط با کشورهای منطقه، همسایه و محور مقاومت کم کاری داشت، درباره سوریه سیاست فشل را پیگیری کرد و تقریبا در این مسیر گامی برنداشت.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ابراهیم کارخانه‌ای نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  مهر، درباره سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه و ابعاد و راهبردهای این اقدام گفت: سفر حجت‌الاسلام رئیسی به سوریه اقدامی استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران بود که می‌تواند اثرات بسیار بالایی در منطقه داشته باشد. در جریان جنگ و درگیری‌هایی که در سوریه اتفاق افتاد همه کشورها در مقابل دمشق صف‌آرایی کردند اما جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که قدرتمندانه در میدان دفاع از سوریه و دفاع از حرم از حضرت زینب (س) به میدان آمد.


وی یادآور شد: حالا که جنگ‌ها و درگیری‌ها تقریباً پیدا کرده است، ایران باید اولین کشوری باشد که برای روابط مختلف به ویژه همکاری در عرصه اقتصادی با سوریه اقدام می‌کند؛ اما شاهد بودیم که گرچه چند سالی از فروکش کردن ناامنی‌ها در این کشور می‌گذرد هنوز نتوانسته‌ایم آن گونه که باید، از نظر اقتصادی جایگاه بالایی در روابط با دمشق را کسب کنیم.


کارخانه‌ای متذکر شد: کشورهایی که در ایام جنگ و ناامنی، مقابل سوریه ایستاده بودند و با این کشور می‌جنگیدند امروز در همکاری‌های اقتصادی با دمشق جایگاه بهتری نسبت به ما دارند. امروز می‌بینیم کسانی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس که شرایط را برای سوریه سخت‌تر می‌کردند، برای برقراری رابطه با سوریه از یکدیگر سبقت می‌گیرند؛ بنابراین ضروری است جمهوری اسلامی ایران در کنار حوزه سیاسی و امنیتی در همکاری‌های اقتصادی نیز با کشورهای منطقه به ویژه محور مقاومت جایگاه بهتر و بالاتری برای خود فراهم کند.


این نماینده ادوار مجلس با اشاره به استقبال گسترده مردم سوریه از حجت‌الاسلام رئیسی، اظهار کرد: استقبال بی‌نظیر و عظیمی که از رئیس‌جمهور کشورمان صورت گرفت نشان می‌دهد ایران در قلب مردم سوریه نفوذ کرده است، البته این طبیعی است چرا که جمهوری اسلامی با خون عزیزترین فرزندان خود از شرف و عزت این عضو محور مقاومت دفاع کرد.


وی با تاکید بر اینکه دفاع از سوریه، دفاع از عمق استراتژی جمهوری اسلامی بود، عنوان کرد: استکبار جهانی بنا داشت که بعد از عراق و سوریه، درگیری‌ها را به ایران بکشاند ولی جمهوری اسلامی با شناختی که از دشمن داشت با پیش دستی و پیش بینی، به فرماندهی سردار سلیمانی این حرکت آنها را در نطفه خفه کرد.


کارخانه‌ای با بیان اینکه ایران باید برای برقراری روابط سیاسی، اقتصادی و تمام عرصه‌ها یک تیم ویژه را به کار بگیرد، اظهار کرد: باید یک هیئت اندیشه‌ورز و عملیاتی که در این حوزه صاحب‌نظر باشند و اقتصاد و جامعه سوریه را به خوبی بشناسد، مطابق با نیازها برای صادرات هرچه بیشتر برنامه‌ریزی کنند.


این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: همچنین در زمینه خدمات فنی و مهندسی می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای با دمشق داشته باشیم ولی متأسفانه برنامه هماهنگ، مدون و هدفمندی در این باره وجود نداشته است؛ امید داریم بعد از سفر اخیر رئیس‌جمهور شاهد تحولی اساسی در روابط دو کشور باشیم، تحولی که می‌تواند در تمامی حوزه‌ها از جمله صدور انقلاب و استحکام بخشی به پایگاه مقاومت در منطقه و جهان اثرگذار باشد.


وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت گذشته در زمینه برقراری روابط تهران و دمشق، تصریح کرد: دولت قبل در زمینه برقراری روابط این چنینی با کشورهای منطقه، همسایه و محور مقاومت کم کاری داشت و در رابطه با مسئله سوریه نیز سیاستی فشل را پیگیری می‌کرد، به نوعی که تقریباً در این قدمی برنداشت. وزیر امور خارجه وقت، مسئله میدان و حضور در میدان جنگ و اقتدار در این زمینه را در مقابل دیپلماسی می‌دید؛ یکی از بزرگترین عواملی که دستاوردها را قدری به تأخیر انداخت اعمال همین سیاست‌هایی بود که دولت قبل آنها را دنبال می‌کرد. حالا در دولت سیزدهم این حرکت ارزشمند و بی‌سابقه در حال رقم خوردن است و جمهوری اسلامی باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار