یادداشت/

دیپلمات تر از هر دیپلمات

ایستادگی شرافتمندانه ایران در میدان دیپلماسی، به مرور در حال نتیجه دادن است و در همه دنیا صحبت از نظم نوین جهانی است. نظمی که در آن آمریکا دیگر یکه تاز میدان نیست.

 محمد صرفی، سردبیر تهران تایمز: روح سخنرانی دیروز رهبر در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای ایرانی، تاکید بر این نکته مهم بود که جمهوری اسلامی اهل پشت کردن به اصول سیاست خارجی خود نیست. پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ عده‌ای در خارج گمان کردند، توافق هسته‌ای که بر اساس سیاست «نرمش قهرمانانه» حاصل شد، گام اول در چرخش دیپلماتیک ایران است. برخی در داخل ایران نیز همین گمان را داشتند.


بر همین اساس، آمریکا و متحدانش انتظار داشتند جمهوری اسلامی ایران در سایر مسائل مانند قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای نیز امتیازان کلان بدهد. ایستادگی جمهوری اسلامی بر اصول اساسی سیاست خارجی خود، آنها را ناامید و عصبانی کرد. اگر چه عده‌ای علاقه دارند خروج آمریکا از برجام را به دیوانگی ترامپ نسبت دهند اما واقعیت آن است که چنانچه حتی یک رئیس جمهور دموکرات نیز در دوره پیش بجای ترامپ در کاخ سفید بود، برجام سرنوشتی بهتر پیدا نمی‌کرد.


حتی در دوره اوباما هم هرگز برجام بطور جدی و کامل اجرا نشد. ایران به تعهدات خود کاملاً پایبند بود اما آمریکایی‌ها با بدعهدی و خباثت، مانع منتفع شدن ایران از امتیازات اقتصادی برجام بودند تا جایی که یکی از مقامات ارشد دولت روحانی پیش از خروج آمریکا از توافق، گفت دستاورد ما از برجام تقریباً صفر بوده است.


نکته دیگر در عدم تفاوت جدی و راهبردی دو حزب آمریکا درباره ایران اینکه بایدن علی رغم وعده بازگشت به برجام، در عمل راه ترامپ را در پیش گرفت و همان خواسته‌های غیرقابل قبول و باج خواهانه را مطرح کرد البته با ادبیاتی نرم‌تر!


ایران حاضر به تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشد و در برابر تحریم‌ها و تهدیدها ایستادگی کرد. این ایستادگی البته که بدون هزینه نبوده است اما هزینه آن در برابر هزینه تسلیم شدن بسیار کمتر است. چرا که باج خواهی آمریکا انتها ندارد. به قول یک حکایت ایرانی شما اگر «الف» را گفتید باید تا «ی» ادامه بدهید.


ایستادگی شرافتمندانه ایران در میدان دیپلماسی، به مرور در حال نتیجه دادن است و در همه دنیا صحبت از نظم نوین جهانی است. نظمی که در آن آمریکا دیگر یکه تاز میدان نیست. اگر ایران در مقابل آمریکا کوتاه می‌آمد یا اجازه می‌داد سوریه در برابر تروریست‌های مورد حمایت غرب شکست بخورد و عراق تسلیم داعش شود، امروز وضعیت منطقه و حتی نظم جهانی چنین بود؟


تشکیل جبهه‌ای از کشورهای قدرتمند در جهان -شامل چین و روسیه- که حاضر نیستند در برابر واشنگتن سر خم کنند و در حال پی ریزی نظمی جدید در جهان هستند، مدیون دیپلماسی هوشمندانه و مقاومت ایران است. و معمار این دیپلماسی آیت الله خامنه ای است که چند سال پیش گفت من دیپلمات نیستم و انقلابی ام. در حالی که او نه فریب وعده‌های غرب را می‌خورد و نه از تهدیدهای آنها هراسی دارد و کشتی دیپلماسی ایران را در دریای طوفانی و پر از دزدان دریایی جهان، به سمت جایگاه جدید خود هدایت می‌کند. راز دشمنی و کینه آمریکا از این مرد، در همین نکته نهفته است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار