مدیرکل دفتر تامین مالی معاونت علمی ریاست جمهوری:

زیست‌بوم فناوری کشور با بودجه دولتی بیشتر از این رشد نمی‌کند

مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری گفت: زیست‌بوم فناوری کشور با بودجه دولتی بیش از این رشد نمی‌کند، بنابراین بخش خصوصی باید وارد عمل شود.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، مجید مرشدی در مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با بیان اینکه حساسیت موضوع مالی در بخش خصوصی خیلی بیشتر از بخش دولتی است، اظهار کرد: از سنوات گذشته در مورد اعتبارات مالیاتی در نظر داشتیم که بخش خصوصی در بحث‌های دانش بنیان و زیست بوم فناوری کشور سرمایه گذاری کند.


وی با اشاره به اینکه در سایر کشورها نیز از اعتبار مالیاتی استفاده می‌شود، اظهار کرد: ما هم موفق شدیم در بحث جهش تولید این موضوع را بگنجانیم.


وی استفاده از اعتبار مالیاتی را در سه بخش دانست و گفت: نخستین بخش در موضوع جهش تولید است که یک بحث تحقیق و توسعه است که هزینه‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شود.


مرشدی افزود: وزارت دارایی هم در این خصوص مشکلی نخواهد داشت و به محض اینکه این موضوع آغاز به کار کند در هزینه‌های تحقیق و توسعه شما به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود.


وی با بیان اینکه ساز و کار آن مشخص است، تصریح کرد: در بحث بند ت ماده ۱۱ قانون جهش دو مورد را جدا کردیم که یکی سرمایه گذاری شرکت‌های بورسی و فرابورس و شرکت‌هایی که سرمایه ثبتی آنها بالای هزار میلیارد ریال است که در شرکت‌های دانش بنیان که ۳۰ درصد سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند ۳۰ درصد اعتبار مالیاتی اختصاص می‌یابد.


مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: مساله ما جز ۲ بند ت است که سرمایه گذاری این شرکت‌ها در یک نهاد واسط مثل صندوق‌های پژوهش فناوری و یا صندوق‌های بورسی انجام شود که ۱۰۰ درصد اعتبار مالیاتی می‌دهد.


وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ که اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها که نوشته و بررسی شد کسی از این جز هنوز استفاده نکرده زیرا وزارت دارایی قانونی دارد که در اظهار نامه سال ۱۴۰۱ هیچ استفاده‌ای از آن در شرکت‌ها نشد و ما می‌خواهیم در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از این قانون با هر عددی که هست استفاده شود.


وی گفت: اداره کل امور مالیاتی قانونی نوشته که شرکت‌های بورسی و فرابورسی و شرکت‌هایی که سرمایه‌های آنها ۶ همت بین هزار تا ۲ هزار میلیارد ریال است که این سه نوع شرکت به عنوان سرمایه گذار در اعتبار مالیاتی کار کنند.


وی گفت: هر شرکتی سرمایه گذاری در این صندوق‌ها انجام دهد و این صندوق‌ها در شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنند مقداری که در این صندوق‌ها سرمایه گذاری شده اعتبار مالی به آن اختصاص داده می‌شود.


به گفته مرشدی بین اعتبار مالیاتی و معافیت مالیاتی تفاوت است که معافیت مالیاتی برای یک یا دو سال است ولی اگر اعتبار مالیاتی گرفته شود بعد از چند سال خودتان می‌توانید آن را مستهلک کنید.


وی اضافه کرد: برای این موضوع شورای قانون جهش تولید مشخص شده که رئیس آن رئیس جمهور و نایب رئیس آن معاون علمی است و دبیرخانه آن نیز در معاونت علمی است که تمام طرح‌هایی که نیاز به سرمایه گذاری داشته باشد باید مجوز آن شورا یا دبیرخانه را داشته باشد.


مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری با بیان اینکه زیست بوم فناوری کشور با بودجه دولتی بیش از این رشد نمی‌کند، گفت: زمان آن رسیده که برای ارتقای زیست بوم فناوری کشور، بخش خصوصی وارد عمل شود

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار