صفحه نخست روزنامه‌های مطرح عربی بررسی کرد؛

سفر رئیسی به آفریقا؛ تلاش ایران برای گسترش روابط

توانایی روسیه برای مقابله با ناتو و همچنین دستاوردهای سفر رئیس جمهور کشورمان به آفریقا، از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری سفر مهم رئیس جمهور ایران به کشورهای آفریقایی از دید تحلیلگران، تغییر در سیاست‌های خارجه تهران مبنی بر توجه به قاره آفریقا و حرکت در مسیر گسترش ارتباطات با این کشورها به شمار می‌رود. از سوی دیگر نبرد اوکراین و حمایت تمام قد کشورهای ناتو بنا به دستور آمریکا از اوکراین، نمایش آخرین تقلاهای واشنگتن برای ممانعت از فروپاشی جهان تک قطبی و تولد جهان چند قطبی به دور از درگیری‌های نظامی و سیاسی به شمار می‌رود.


روزنامه لبنانی الاخبار به سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به کشورهای آفریقایی اشاره کرد و نوشت: در حالیکه ایران تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارد، و چشم اندازی در خصوص لغو این تحریم‌ها وجود ندارد، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند دایره روابط دیپلماتیک خود را در کنار ارتباطات تجاری و اقتصادی گسترش دهد. سفر اخیر ابراهیم رئیسی به سه کشور آفریقایی در همین راستا انجام شد. پیش از آن نیز، رئیسی به سه کشور آمریکای لاتین سفر کرده بود.


دولت رئیسی می کوشد سیاست انحصار رابطه با غرب را کنار گذاشته و دولت حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران را که تنها به غرب دل بسته بود، کنار بگذارد. به نظر می‌رسد در میدان رقابت میان ابرقدرت‌ها در جهان و در رأس آنها آمریکا و چین بر سر گسترش دایره نفوذشان در قاره آفریقا، و در کنار حضور عربستان، قطر، امارات، ترکیه و رژیم صهیونیستی در این قاره، ایران نیز برای جبران کمبودهای گذشته در این خصوص، برای پیداکردن جای پا در معادلات قاره آفریقا وارد عمل شده است.


سفر رئیسی به آفریقا؛ تلاش ایران برای گسترش روابط


روزنامه رأی الیوم در مقاله‌ای در خصوص جنگ اوکراین نوشت: تلاش آمریکا برای مجبور کردن کشورهای ناتو در راستای حمایت بی قید و شرط از اوکراین، چیزی جز آخرین تقلاهای این کشور برای ممانعت از پایان هژمونی غرب، نیست. آمریکا می کوشد مانع ایجاد مراکز جدید توسعه در چارچوب جهان چندقطبی شود؛ جهانی که برپایه جنگ‌های نظامی و درگیری‌های سیاسی و اقتصادی میان بازیگران آن پایه ریزی نشده بلکه بر مبنای تعادل مورد توافق میان آنها به دور از رقابت، ایجاد شده است.


محافل صنایع نظامی در روسیه، بیست و چهار ساعته با تمام توان در حال فعالیت هستند و بدین ترتیب این کشور عملاً می‌تواند با ناتو مقابله کند. به ویژه آنکه روسیه از پیامدهای مخرب جنگ غرب علیه مسکو طی ده‌های گذشته با هدف ایجاد بحران اقتصادی و اجتماعی در این کشور، عبور کرده است.


سفر رئیسی به آفریقا؛ تلاش ایران برای گسترش روابط


روزنامه القدس العربی به صادرات گاز ایران به عراق اشاره کرد و نوشت: ازسرگیری صادرات گاز ایران به عراق، باعث شد، ثبات به بخش انرژی این کشور بازگردد. وزارت برق عراق اعلام کرد که تولید بیش از ۲۴ هزار مگاوات برق بعد از سرگیری صادرات گاز ایرانی، آغاز شده است.


تولید برق در عراق به صورت گسترده‌ای به دریافت گاز از ایران، وابسته است اما به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران، بغداد نمی‌تواند پول خرید گاز ایران را مستقیماً به این کشور پرداخت کند.


سفر رئیسی به آفریقا؛ تلاش ایران برای گسترش روابط


روزنامه العربی الجدید با اشاره به تحولات سودان نوشت: درگیری‌ها در مناطق مختلف پایتخت سودان شدت گرفته است. جنگ در این کشور که از ۱۵ آوریل گذشته آغاز شده، وارد چهارمین ماه پیاپی شده است. هیچ چشم اندازی برای حل این بحران وجود ندارد و تمام نشانه‌ها، بیانگر تداوم زورآزمایی طرف‌های درگیر در این کشور است. این در حالیست که جامعه بین الملل نسبت به وقوع جنایات جنگی در سودان طی این بحران، به ویژه در منطقه دارفور هشدار داده است. هر کدام از نیروهای دو طرف می‌کوشند کنترل ورودی‌های پایتخت سودان را به دست بگیرند.


سفر رئیسی به آفریقا؛ تلاش ایران برای گسترش روابط


روزنامه لبنانی البناء در خصوص اتحادیه اروپا نوشت: اخیراً اتحادیه اروپا مصوبه‌ای در خصوص مهاجران در لبنان صادر کرده که نشان دهنده سابقه استعماری و نژادپرستانه این اتحادیه است. اتحادیه اروپا با دید تجاوز به حاکمیت لبنان و با همان نگاه قیمومیت به این کشور، برخورد می‌کند. این در حالیست که کشورهای اروپایی، مدعی حمایت از حقوق بشر هستند. آنها در حالی برای لبنان تعیین تکلیف کرده اند که مهاجران سوری باید در این کشور باقی بمانند، که خود توانایی پذیرش مهاجران را ندارند و نمی‌خواهند که آنها را بپذیرند.


کشورهای اروپایی نمی‌خواهند مهاجران سوری به کشورشان بازگردند تا اوضاع در سوریه به حالت جنگی نشان داده شده و تحریم‌ها علیه دمشق قابل توجیه باشد.


سفر رئیسی به آفریقا؛ تلاش ایران برای گسترش روابط


روزنامه سوری الثوره در خصوص اوکراین نوشت: رئیس جمهور اوکراین فکر می‌کند با بمب‌های خوشه‌ای که از غرب وارد می‌کند، می‌تواند در جنگ پیروز شود. زلنسکی که تبدیل به عروسکی در دست کشورهای غربی شده، پیروزی در این جنگ را به دست بمب‌های خوشه‌ای می‌داند. این در حالیست که بمب‌های مذکور، قبل از آنکه دیگران را نابود کند، ملت اوکراین را از بین می‌برد.


زلنسکی باید این حقیقت را بپذیرد و دست از جنگ کشیده و فرصت‌های باقی مانده برای تحقق صلح را از دست ندهد. مسکو با وجود اجرای عملیات نظامی ویژه، دست دیپلماتیک خود را برای گفتگو و پایان دادن به جنگ، دراز کرده اما اوکراین نمی‌پذیرد.


سفر رئیسی به آفریقا؛ تلاش ایران برای گسترش روابط


روزنامه یمنی المسیره در صفحه نخست خود نوشت: اعتراضات مردمی در استان‌های تحت اشغال یمن، علیه فروپاشی اقتصاد ادامه دارد. ما شاهد شورش‌های مدنی در این مناطق و بستن مسیرهای اصلی و سردادن شعارهایی مبنی بر اخراج اشغالگران سعودی و اماراتی از یمن هستیم. بحران اقتصادی در این مناطق، نتیجه طبیعی اشغالگری و محاصره یمن است. آمریکا، ساکنان مناطق تحت اشغال را گرسنه نگه می‌دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار