سفر هیئت بلندپایه تجاری عراق به سوریه/ دمشق و بغداد به دنبال افزایش مبادلات تجاری

عراق و سوریه به دنبال افزایش حجم تجارت دوجانبه بیش از قبل و از میان برداشتن موانع و مشکلات پیش‌رو هستند.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، یازدهمین دور کمیته مشترک سوریه و عراق برای بررسی همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی، سرمایه گذاری و آموزشی با حضور «محمد سامر الخلیل»، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و «اثیر الغریری» وزیر بازرگانی عراق در دمشق برگزار شد.

وزیر سوری بر اهمیت افزایش حجم تجارت دوجانبه بین دو کشور بیش از آنچه در حال حاضر وجود دارد و غلبه بر موانع و مشکلات پیش روی این کشور تاکید کرد.

وزیر اقتصاد سوریه بر لزوم توسعه روابط مشترک اقتصادی در بخش سرمایه گذاری و امضای اسناد اولیه همکاری در حوزه های بهداشتی ، تجاری ، آموزشی و دیگر حوزه ها تاکید کرد.

او به اقدامات اخیر طرف عراقی در رابطه با مسیر ترانزیت و حمل و نقل بین دو کشور و تسهیل ورود محصولات سوری از طریق عراق به بازارهای کشورهای دیگر اشاره کرد که به صرفه جویی در زمان و هزینه به طور قابل توجهی کمک می‌کند.

به نوبه خود ، «الغریری» وزیر تجارت عراق افتتاح کار کمیته مشترک سوریه و عراق بشارتی برای آینده ای بهتر برای روابط سوریه و عراق و ترسیم خطوط گسترده برای عملی کردن آن، دانست

وی تاکید کرد که این کمیته به نتایج جلسه قبلی در خصوص امضای تفاهمنامه‌هایی در زمینه سلامت، تجارت و آموزش خواهد پرداخت.

 وزیر تجارت عراق تاکید کرد که رایزنی‌ها در مورد بقیه حوزه‌ها به منظور غلبه بر همه موانع توسعه و افزایش سطح مبادلات تجاری به بالاترین سطح ممکن برای دستیابی طرفین به منافع ادامه دارد .

الغریری با اشاره به اینکه تلاش برای جذب امکانات صنعتی و تجریبات سوریه به داخل عراق بسیار زیاد است، افزود: بازار عراق امیدوار کننده است و همچنین قوانین انعطاف پذیر وجود دارد.

از سوی دیگر «حیدر محمد مکیه»، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری ملی سوریه اشاره کرد که 3 تفاهم نامه در روزهای آینده که به نفع هر دو کشور است امضا خواهد شد.

از سوی دیگروزارت بازرگانی عراق طی بیانیه ای اعلام کرد: «اثیر الغریری» وزیر بازرگانی عراق در سفر رسمی به سوریه بر اهتمام بغداد به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با دمشق تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «اثیر الغریری»، وزیر بازرگانی عراق در راس یک هیئت بلندپایه برای شرکت در یازدهمین دوره نشست کمیسیون مشترک عراق و سوریه به این کشور سفر کرد.

این هیئت متشکل از رئیس سازمان ملی سرمایه گذاری، نماینده وزارت صنعت، نماینده وزارت منابع آبی و مدیر کل اداره روابط اقتصادی خارجی و سایر مدیران وزارت خانه‌های مختلف است.

در این بیانیه آمده است: الغریری بر توجه عراق به تحکیم روابط اقتصادی و بازرگانی و همچنین افزایش حجم مبادلات تجاری و تامین منافع مشترک با سوریه تاکید کرد. همچنین وی گفت که نشست‌های کمیسیون مشترک دو کشور به بررسی موضوع همکاری در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی و کشاورزی و برخی یادداشت‌های های همکاری پرداخت.

اهتمام تونس به روابط با سوریه

«نبیل عمار» وزیر امور خارجه تونس گفت: بازگشت روابط دیپلماتیک میان سوریه و تونس به مفهوم بازگشت به اوضاع عادی است  و این به نفع دو کشور برادر است.

وی افزود: از اولویت‌هایی که «قیس سعید» رئیس جمهور تونس برای من هنگامی که منصب را برعهده گرفتم، مشخص کرد؛ ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تونس و سوریه به وضع طبیعی آن بود.

عمار تاکید کرد: سوریه کشور برادر است و روابط قوی و محکم ما را به هم گره می‌زند. سفیر ما در سوریه استوارنامه خود را داده و سوریه در اسرع وقت سفیر جدید تعیین خواهد کرد. حفظ منافع مشترک میان دو کشور ضروری است.

وی از سفر «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه به تونس هم به عنوان سفری تاریخی نام برد و گفت: تونس در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند و آینده سوری‌ها به خودشان مربوط است.

 این در حالی است چند روز قبل «محمد المهذبی» از سوی رئیس جمهور تونس به عنوان سفیر تونس در سوریه انتخاب شد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار