مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

شهید چمران یک الگوی زیست فردی و اجتماعی پاک و طاهر است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در منظومه فکری رهبر انقلاب رفع معیشت، اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه دارد، گفت: شهید چمران یک الگوی زیست فردی و اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز ملی بسیج اساتید که در سالن اجتماعات دانشکده آینده پژوهی برگزار شد اظهار کرد: در شعار سال جاری مسئله اقتصاد کاملاً مشهود بوده و تبیین اقتصاد در این بین نیز بسیار حائز اهمیت است.


وی افزود: اگر تولید به خوبی رشد پیدا کند مهار تورم اتفاق می‌افتد که البته اگر این اتفاق نیفتد ما شاهد فرآیند معکوسی خواهیم بود.


این مسئول ابراز کرد: در سال جاری برای بیست و چهارمین سال مسئله شعار سال مطرح شد و این درحالی است که پیش از سال ۷۸ سخنان رهبر انقلاب در آغازین لحظات سال جدید در قالب پیام نوروزی و توصیه نامه بود.


وی ادامه داد: طی این ۲۴ سال ۷۰ درصد شعارها جنبه اقتصادی داشته و شعار سال ۹۵ کاملاً اقتصادی و به صورت ترکیبی بود که این نشان می‌دهد در منظومه فکری رهبر انقلاب رفع معیشت، اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه دارد.


قاسمی بیان کرد: نگاه رهبر انقلاب بعد از اعلام شعار سال در راستا حل معضل اقتصادی است و تورم نیز یک معضل محسوب می‌شوند.


وی تصریح کرد: در ۲۸ اسفند ماه سال گذشته مسئولین برای تحلیل‌های اقتصادی گردهم آمدند که درآن جلسه پیش‌بینی شد میزان تورم در سال جدید ۴۳ تا ۴۵ درصد خواهد بود که اگر ارز، پایه‌های انرژی و قیمت‌ها تغییر کند این رقم افزایش می‌یابد و ما باید روند کاهشی داشته باشیم.


این مسئول با بیان اینکه تورم با اقتصاد اجین شده است عنوان کرد: درایران محاسبه تورم به این شکل است که ۳۸۴ قلم کالا و خدمات را بانک مرکزی در ۱۲ سبد بررسی کرده و وزن می‌دهد در این سبدها ۹۴ مورد خدمات و ۱۰۴ قلم غذا وجود دارد که اگر مجموع قیمت کالا بالا برود تورم می‌شود اما اگر چند قلم تغییر قیمت داشته باشد گرانی اتفاق می‌افتاد.


وی با تاکید براینکه درحال حاضر اقلام گران می‌شوند و تورم تغییری ندارد یادآور شد: سه سبد مسکن با وزن بیش از ۳۷ درصد، غذا ۲۶ درصد و حمل و نقل پنج و نه دهم درصد جزو سه اولویت اصلی تورم هستند که برای کم کردن تورم باید اولویت با این سه سبد باشد.


قاسمی افزود: مورد چهارم است که این چهار عامل ۸۰ درصد درتورم اثر گذار هستند که در این میان نقش مسکن پررنگ‌تر است و باتوجه به این امر مسکن باید دراولویت اول دولت درحوزه اقتصاد قرار بگیرد.


وی در ادامه مطرح کرد: آموزش، مخابرات، فرهنگ و سایر موارد قابل کنترل بوده و کمترین تورم مختص به دخانیات است و ما باید مالیات را بر دخانیات افزایش دهیم تا سایر موارد جبران شود.


این مسئول خاطر نشان کرد: ۴ دهه پیش تورم در دنیا تورم بسیار بوده و حدود ۷۸ کشور تورم داشتند اما مسئله را مرتفع کردند و این تعداد به ۵ کشور رسید که ایران جزو آن است اما ایران جزو ابر تورم قرار نخواهد گرفت چنانچه در اوج جنگ جهانی دوم با شرایط نامساعد در صد تورم ایران ۱۱۰ بود و ما هیچگاه در جایگاه ابرتورم قرار نمی‌گیریم.


وی با تاکید بر اینکه برون رفت از تورم در دو روش اقتصادی و رفتاری خلاصه می‌شود عنوان کرد: یکی از راه‌های برون رفت از تورم داشتن انضباط پولی و مالی است. بودجه باید به نحوی باشد که دچار کسری نشود و به قدری مالیات دریافت شود تا هزینه تورم تأمین شود که این طرح در سایر کشورها اجرا شده وموفق نیز بوده است.


قاسمی با بیان اینکه اگر کسری بودجه اتفاق بیفتد پس از آن انحراف بودجه رقم می‌خورد تصریح کرد: دولت در حوزه مالیات خوب عمل کرده است و داشتن حساب واحد نهادهای دولتی از جمله اقدامات دولت بود که به آزادسازی ۲۰۰ همت منجرشد.


این مسئول در پایان دومین بخش کاهش تورم را هدایت نقدینگی به سوی تولید دانست و گفت: در حوزه رفتاری باید گفت ۸۰ درصد اموال ایرانی‌ها در ملک ومسکن تعریف می‌شود و در این شرایط می‌توان مطرح کرد که تورم با ایرانی‌ها سازگار است و باتوجه به اینکه مسکن وزن بالای تورم است و در کشورهایی همچون ایران و کوبا تعداد مسکن از خانوار بیشتر است راه کاهش تورم کالای داغ است.


عباس کاظمی، معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین در ادامه این مراسم عنوان کرد: مناجات عمیق شهید چمران نشان دهنده جنبه عمیق عرفانی و عظمت روحی ایشان است و در مناجاتی که ایشان دقایقی پیش از شهادت گفته‌اند می‌تواند احساس کرد که این مناجات از عمق وجود این مرد بزرگ جوشیده است و این مطالب به قدری عمیق بوده که لازم است به عنوان شاخص اساسی انسان خود را با آن اجین کند.


وی افزود: امروزه بیش از گذشته به اشخاصی نظیر شهید چمران درتمام جایگاه‌ها برای پیشبرد امور محتاجیم و باید ایشان را همواره الگوی خود قرار دهیم.


این مسئول ابراز کرد: شهید همت علاوه بر اینکه نماد دانشگاهی و علمی بود یک شخصیت مجاهد بود که در سنگر حاضر می‌شد و در مجاهدت نیز نقش آفرین بود و این تکالیف بود که او را برای حضور در عرصه‌های مورد نیاز هدایت می‌کرد.


وی ادامه داد: شهید چمران یک الگوی زیست فردی و اجتماعی پاک و طاهر است که به حیات طیبه منتهی می‌شود ما نیز برای رسیدن به حیات طیبه باید در مسیر او قرار بگیریم.


کاظمی تشریح کرد: از زندگی فردی و اجتماعی این مرد بزرگ می‌توان چنین برداشت کرد که او از همون ابتدای کودکی در مسیر حیات طیبه بوده و از موانع عبور کرده و در دقایقی پیش از شهادت عظمت فکر و اندیشه عمیق او به نقطه اوج رسیده است. زیست او نشان می‌دهد که همواره موفقیت‌ها و جایگاه‌ها او را احاطه نکرده و این شخصیت شهید بوده که مسئولیت را در دست خود گرفته است چنانچه می‌بینیم وی در هر موقعیتی که حاضر می‌شد با اعتلا به معنویت الهی و با کمترین امکانات بیشترین برد و تأثیر را به عمل می‌آورد.


وی ادامه داد: عمق توکل شهید چنان بود که در ادای تکلییف خود هیچ‌گونه تردیدی در دل نداشت که این ویژگی در شخصیتی همچون شهید سلیمانی نیز بسیار مشهود است که این دو شهید والا مقام در مواجه با هیبت دشمن هیچ‌گونه ترسی را به دل راه نمی‌دانند و دراین میان باید گفت چشمه تربیتی هردوی این بزرگ مردان به یقین چیزی جز امامت و ولایت نبوده و هر میزان که در این چشمه قرار می‌گرفتند روحشان بیشتر اعتلا پیدا می‌کرد.


این مسئول افزود: زیست این افراد به لحاظ فیزیکی کاملاً مشابه ما بود اما آنچه که روح این مردان خدا را برکت می‌داد و عظمت می‌بخشید مسئله خلوص این افراد در میدان عمل بود.


وی در پایان گفت: در زندگی این مرد بزرگ می‌بینیم اوج نخبگی و عناوین مختلف هیچگاه او را از حقیقت دور نمی‌کند بلکه او در این مسیر اوج گرفته و برای تاریخ مسیر مشخص می‌کند که ما امیدواریم بتوانیم درمسیر سیره و شخصیت این مرد بزرگ قرار بگیریم.





اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار