نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس:

ضریب برداشت هرمزگان از مازاد درآمدش با عدالت سازگار نیست

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس گفت: ضریب برداشت هرمزگان از مازاد درآمدش با عدالت سازگار نیست.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، حسین رئیسی ظهر پنجشنبه در نشست مدیران مالیاتی کشور، با اشاره به اینکه استان هرمزگان کارکردهای ملی و فراملی فراوانی دارد گفت: هرمزگان در درآمدهای کشور جزء ۵ استان برتر است و همه مزیت های اقتصادی که می تواند منجر به رشد، توسعه و بهبود شرایط زندگی مردم شود موجود است.


رئیسی اظهار کرد: در بحث وصول درآمد از محل مالیات و دیگر بخش ها، هرمزگان همواره بیش از تکلیف عملکرد داشته است و از لحاظ مزیت های اقتصادی از جمله بنادر، جزایر، مناطق آزاد، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و ترانزیت، شیلات و …ما در سطح بالایی قرار داریم و همه این فرصت های اقتصادی در استان وجود دارد.


وی افزود: به رغم وجود همه مزیت های اقتصادی در استان، در شاخص ها شاهد وضعیت نابهنجاری هستیم، در نرخ بیکاری، فقر و …جزء استان های اول هستیم که مایه تاسف است‌.


نماینده شرق هرمزگان در مجلس تصریح کرد: علت ایجاد وضعیت نامطلوب شاخص های استان هرمزگان ناشی از این است که فرصت ها، قابلیت ها و مزیت ها در اختیار استان قرار نگرفته است. و موردی که مستقیماً به وزارت اقتصاد بر می گردد بحث مازاد درآمدی استان است که به جای برگشت به هرمزگان در استان هایی که به تکلیف مالیاتی خود عمل نکرده اند هزینه شده است.


رئیسی با بیان اینکه در حوزه وزارت اقتصاد و دارایی و مجموعه هایی وه تحت نظارت آن است انتظار بومی سازی مدیران داریم، ادامه داد: در بحث مالیاتی که یکی از ارکان تامین بودجه و منابع مالی کشور است، در مورد قشر کم درآمد و کسبه مراعات صورت بگیرد و تمرکز بیشتر روی فرار مالیاتی و برخی معافیت های نا به حقی که در بودجه کشور می آید قرار گیرد.


نماینده شرق هرمزگان در مجلس با اشاره به موضوع مولد سازی دولت اظهار کرد: در استان هرمزگان هم وزارت خانه های مختلف دارایی های فراوانی دارند که لازم است این دارایی ها فهرست و در جهت رفع مشکلات و تعیین تکلیف پروژه های ناتمام استان هزینه شود.


وی گفت: انتظار داریم پرونده های مالیاتی صنایع و بنگاه هایی که در استان هرمزگان میزبان آنها هستیم اما مالیاتشان در جاهای دیگری وصول می شود به استان هرمزگان منتقل شود، کما اینکه این موضوع مزیت هایی را برای استان به همراه دارد.


رئیسی اضافه کرد: اینکه تکلیف مالیاتی استان سریع تر انجام شود یکی از مزیت های این مطلب است که موجب مازاد درآمد و افزایش اقتصاد استان کمک می کند. در همین راستا بهبود عملکرد مالیاتی و توجه و حمایت بیشتر دهیاری ها و شهرداری های کوچک را به دنبال دارد.


وی با اشاره به اموال تملیکی تاکید کرد: استهلاک سرمایه در این بخش فراوان است و پیشنهاد می شود اقلام مصرفی با عمر نگهداری کوتاه در اختیار مردمی که در مناطق محروم و شرایط اقتصادی ضعیف هستند هزینه شود.


نماینده شرق استان هرمزگان در مجلس در ادامه به موضوع گمرکات شرق استان پرداخت و بیان کرد: شهرستان میناب، سیریک و جاسک سه شهرستان ساحلی هستند که در سواحل مکران واقع شده اند و برای رسیدن به توسعه در مناطق محروم نیاز است که ما راه میان بری را از طریق که منطقه طی کنیم.


وی بیان کرد: برای این منظور باید تلاش شود ظرفیت ها و قابلیت های موجود در منطقه مورد توجه قرار گیرد، در حالی که از میان بنادر متعددی که در شرق استان داریم، تنها یک گمرک رسمی در سامانه گمرکات کشور ثبت است.


رئیسی ضمن تاکید بر این مطلب که ضریب برداشت ما از مازاد درآمد استان هرمزگان با افزایش در سال گذشته و پیگیری های مستمر رقم ۲۲ درصد است که در مقابل برخی استان ها با رقم ۷۵ درصد، با عدالت سازگار نیست و قابل تامل است. از وزیر اقتصاد و دارایی که هم مجلسی، دولتی و هم دانشگاهی و متخصص هستند تقاضا داریم برای تحقق عدالت و رفع مسائل و مشکلات استان هرمزگان مساعدت کنند و ما به نوبه خود همکاری لازم را خواهیم داشت.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار