از وضعیت باثبات امنیتی تا حادثه «سنجار»

برخی رسانه‌های عراقی اعلام کردند که در حاشیه تظاهراتی به فراخوان ایزدی‌ها در اعتراض به بازگشت برخی آوارگان عرب به سنجار، گروهی از افراد با سوء استفاده از این فضا، به یک مسجد اهل سنت حمله کردند و بخشی از آن را آتش زدند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق تاکید کرد که پیشرفت توانایی‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق راه را بر تروریسم بست.

«تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق گفت که تلاش گسترده نیروهای امنیتی در نینوا، جنوب غرب کرکوک، دیالی، صلاح الدین و سایر مناطق، راه را بر بقایای داعش بست و مانع از هرگونه اقدام تروریستی عناصر آن شد.

وی افزود: وضعیت امنیتی کشور در حال حاضر خوب و بهتر از گذشته است و نیروهای امنیتی ظرفیت‌های بالایی دارند که با بهبود وضعیت اطلاعاتی و تلاش جمعی مانع از فعالیت داعش در ماه رمضان و عید فطر شد.  نیروهای امنیتی، اقدام به بررسی، بازرسی، تعقیب و پیگرد قاچاقچیان و افراد قانون شکن و تحت تعقیب کردند.  امنیت حال حاضر همه استان ها به دلیل فداکاری‌های نیروهای امنیتی است که به تحقق امنیت ادامه می‌دهند.

الخفاجی تاکید کرد که سال جاری در تقویت امنیت و پیگرد هر که به امنیت و استقلال عراق آسیب برساند، متمایز خواهد بود.

ماجرای «سنجار» چیست؟

«اثیر الربیعی» فرمانده لشگر بیستم ارتش عراق به زوایای تحولات روزهای اخیر سنجار پرداخت.

وی اعلام کرد: اوضاع در سنجار تحت کنترل است و مسجدی در سنجار در معرض حمله و آتش سوزی قرار نگرفته است.

این درحالی است که برخی شخصیت های سیاسی در نینوا از آتش سوزی مسجدی خبر دادند و خواستار ورود السودانی نخست وزیر عراق به موضوع شدند.

همزمان اداره امور ایزدی‌ها در اقلیم کردستان عراق با انکار اتهامات درباره حمله ایزدی‌ها به مسجد اهل سنت در سنجار، این حمله را کار «بدخواهان» دانست.

این اداره با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که پیروان آیین ایزدی در حمله به مسجد اهل سنت در سنجار هیچ نقشی نداشته‌اند و خواستار برخورد قاطع با هر کسی شد که می‌خواهد امنیت و ثبات در اقلیم کردستان عراق را به هم بزند.

این در حالی است که برخی رسانه های عراقی اعلام کردند که در حاشیه تظاهراتی به فراخوان ایزدی‌ها در اعتراض به بازگشت برخی آوارگان عرب به سنجار، گروهی از افراد به یک مسجد اهل سنت حمله کردند و بخشی از آن را آتش زدند.

ایزدی‌ها این آوارگان عرب را به همکاری با داعش در زمان حمله به سنجار در سال 2014 متهم می‌کنند.

انتشار تصاویر حمله به این مسجد با واکنش‌های گسترده مواجه شده است.

دفتر حزب اتحادیه اسلامی کردستان در استان نینوا با انتشار بیانیه‌ای این حمله را به «افراط‌گرایان ایزدی» منسوب کرد و گفت که آنان با «اتهامات واهی» دست به این عمل مجرمانه زده‌اند.

این حزب شرایط را بسیار پرمخاطره خواند و تأکید کرد که کسانی در پی ایجاد فتنه میان مسلمانان و ایزدی‌ها هستند و از دولت و حکومت محلی خواست که در این باره وارد عمل شود و با خاطیان برخورد کند.

از سوی دیگر، «میر حازم تحسین بک» امیر ایزدی‌های جهان، ضمن انکار این اتهام تأکید کرد که چنین حمله‌ای غیر قابل قبول است و اخلاق ایزدی‌ها چنین رفتاری را نمی‌پذیرد.

او گفت که در زمان حمله داعش، مسلمانان درهای مساجد خود را به روی برادران ایزدی خود گشودند و هیچ کوتاهی نکردند و ایزدی‌ها اهل اینکه به مسجد حمله کنند نیستند.

فرمانده ستاد سنجار نیز تأکید کرد که این حمله با آتش‌سوزی مسجد همراه نبوده است.

از سوی دیگر، «روودا» خبر داد که تاکنون حدود 40 خانوار عرب به سنجار بازگشته‌اند که یکی از افراد آنها از جانب ایزدی‌ها منطقه متهم به همکاری با داعش شده است و نیروهای امنیتی عراق وی را بازداشت کرده‌اند.

همزمان «مزاحم الحویت» از شیوخ عرب اهل تسنن در سنجار و غرب موصل اعلام کرد که تصمیم بازگشت خانواده عرب به دنبال توافق رخ داده است و اینکه افرادی که دستشان به خون مردم عراق آغشته است را شامل نشود.

وی افزود: ما از حمله به خانواده ها غافلگیر شدیم اما مطمئن هستیم که افرادی که حمله کردند ارتباطی به ایزدی‌ها ندارند. آنها به حمله با افرادی که بازگشته اند اکتفا نکرده بلکه مسجد «الرحمن» در سنجار را آتش زدند که البته خسارات زیادی به بار نیاورد اما حمله به مراکز عبادی به خاطر قداست آن نزد همه ادیان مردود است.

او ضمن هشدار درباره وقوع فتنه در سنجار از نخست وزیر عراق خواست که وارد عمل شود.

 یاد آوری می‌شود که در حمله تروریستی داعش به سنجار حدود 360 هزار ایزدی آواره شده‌اند که فقط 20 درصد آنها به شهر بازگشته‌اند و حدود 5 هزار تن از آنها نیز قربانی جنایات داعش شدند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار