عضو شورای عالی سیاسی یمن: متجاوزان به وعده‌های خود عمل کنند/ برای هر سناریویی آماده‌ایم / مصاحبه اختصاصی

«سلطان السامعی» عضو شورای عالی سیاسی یمن با اشاره به آسیب‌ها و زیان‌های مادی و انسانی تهاجم وحشیانه ائتلاف بین المللی به رهبری عربستان، از مقامات سعودی خواست تا به مفاد مورد توافق در ادوار پیشین مذاکرات صنعا و ریاض پایبند باشند.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، در آستانه نهمین سالروز آغاز جنگ یمن، «سلطان السامعی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفتگوی ویژه با خبرنگار تسنیم در صنعا ضمن استقبال از روند مذاکرات میان طرف های یمنی و سعودی از مقامات ریاض خواست تا سیاست وقت کشی را کنار گذاشته و ضمن پایان تجاوز و محاصره یمنی‌ها، زمینه خاتمه بخشیدن به این بحران انسانی را رقم زنند.

مشروح این گفتگوی ویژه به شرح زیر است:

- جناب «سلطان السامعی» عضو «شورای عالی سیاسی یمن»، ضمن عرض سلام و تشکر بابت قبول این گفتگو با تسنیم، همان طور که می دانید ما در آستانه نهمین سال مقاومت ملت یمن در برابر تجاوز ائتلاف بین المللی هستیم و این نبرد همچنان ادامه دارد. مقاومت یمنی‌ها و شکست ائتلاف متجاوز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می توانیم بگوییم که آنها در نهایت شکست را پذیرا شده‌اند، به ویژه که در روزهای اخیر شاهد تحرکاتی سیاسی بی سابقه‌ای از سوی دولت های مزبور در مذاکره با مقاومت یمن هستیم؟

با سلام و تشکر از شما، در درجه نخست باید بگویم یمنی‌ها حقانیت شان را در دفاع از عزت و کرامت خود به منصه ظهور رساندند. یمن قبرستان مهاجمانی است که پیش از حمله به این کشور تاریخ آن را نخوانده‌اند.

دوم اینکه ملت یمن در سایه حکمت، هویت، ایمان و آگاهی اش، موفق شده تا بزرگترین معجزه های زمانه خود را رقم بزند. ملت یمن در برابر بزرگترین ائتلاف نظامی که تاریخ بشریت به خود دیده است، ایستادگی کرد و توانست تا هیمنه تجاوز و استکبار آمریکایی، انگلیسی، اسرائیلی و مزدورانشان در منطقه را در هم بشکند. بنابراین می توان گفت اراده ملت یمن در کنار شرافت و پایمردی قهرمانانش، این نبرد مزوانه را به فرصتی برای پیروزی و ممکن کردن غیرممکن ها زیر آماج بمباران ها و ویرانی‌ها مبدل کرد.

همین معادله راستین بود که دولت‌های متجاوز در این جنگ را به زانو درآورد و اقتدارشان را زیر سوال برد و چشمان همه ناظرین در جهان را مات و مبهوت کرد، تا از این پس همگان به دنبال حل و فصل مشکلات از مسیر مذاکرات و میانجیگری ها باشند.

 اکنون دشمنان متجاوز نقشه خود را شکست خورده می بینند. آنها در این نبرد در تمامی جبهه‌های مختلف اعم از نظامی، سیاسی و انسانی متحمل شکست شدند، شکستی سنگین که سالها قبل باید به آن اعتراف می کردند اما امروز رهایی از آن دیگر امر آسانی نیست، به ویژه به سبب هزینه‌های سنگین مادی و معنوی که متحمل شدند و همگان نسبت به آن آگاهند.

- تقریبا از یک سال قبل گفتگوها و مذاکرات مستمری میان شما و طرف عربستانی با میانجیگری عمان آغاز شده، این مذاکرات به کجا رسید؟ چرا کشورهای متجاوز از اجرای توافقات بشردوستانه که دو طرف آن را پذیرا شده بودند، خودداری می‌کنند؟

مذاکرات به سبب اختلاف نظر طرف مقابل بر سر اجرای بندهای مورد توافق برای آتش بش با افت و خیز زیادی همراه بوده است، به ویژه به سبب اختلاف رویکرد در موضوع پرونده بشردوستانه مثل تامین حقوق کارمندان و رفع محاصره از فرودگاه‌ها و بنادر و پرونده اسرا. همین اختلاف نظرها در صفوف دشمنان یمن سبب توقف روند چپاول ثروت کشور شده و دشمن را مجبور کرده تا به میز مذاکرات بازگردد و در این بین به سیاست وقت کشی هم متوسل شود تا با به بهره گیری از ابزارهای فشار جدید خود بکوشد برخی از شروطی را که پیش از این در جریان جنگ و یا مذاکرات موفق به کسب آنها نشده است را محقق سازد.

یمن , عربستان سعودی , کشور عمان ,

- اخیرا ابتکارعمل‌های جدیدی در تعامل میان دو طرف پیرامون برخی پرونده‌ها شکل گرفت به نحوی که یک هیئت یمنی به ریاض سفر کرد و در طرف مقابل هم هیئتی از عربستان به صنعا سفر کرد؟ این تحول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عربستان فهمیده است که به واسطه مقاومت و ایستادگی ملت یمن از دستیابی به اهدافش ناتوان بوده به همین خاطر تلاش می‌کند هر از گاهی با مذاکرات و ایجاد برخی ابتکارها مثل دیدارهای متقابل جدیت نشان دهد اما روشن است که از تصمیم گیری نهایی به منظور پایان بخشیدن به جنگ و رفع محاصره یمن ناتوان است چرا که این تصمیم در دست آمریکاست. به همین خاطر است که شاهدیم در زمانی که عربستان با بندهای آتش بس در پرونده بشردوستانه موافقت کرده از اجرای آن در مقام عمل طفره می رود به ویژه در شرایطی که فرستاده ویژه سازمان ملل هم با تمامی طرف های منطقه ای این بحران دیدار و گفتگو داشته است.

- سلطنت عمان نقش مهمی در مذاکرات و پی ریزی دیدارهای دوره‌ای میان طرفین ایفا کرده است که هر از گاهی نیز اخبار آن منتشر می‌شود. نقش عمان را در روند صلح تا چه حد موثر می دانید؟ آیا عمان قادر است تا نقش ضامن دولت‌های متجاوز را در این گفتگوها ایفا کند؟

عمان کشوری دوست و برادر است که از مدت ها قبل برای همگرایی روند مذاکرات و ایجاد سازوکارهای مطلوب برای توقف جنگ و رفع محاصره، پیگیری پرونده های بشردوستانه و آتش بس فراگیر تلاش داشته است. با این حال به رغم تلاش‌های عمان تحقق نتایج ملموس همچنان منوط به پذیرش و اجرای شروط مندرج در توافق از سوی دولت‌های متجاوز است که مسبب وضعیت موجود هستند. ما در موضع دفاع از خود قرار داریم و دفاع از ملت و حاکمیت سرزمینی حق همه ماست.

 
عمان می تواند برای توفیق روند حاضر مذاکرت، ائتلاف متجاوز را به اجرای همه راه حل‌های ممکن مثل پایان جنگ و رفع محاصره و یا پرداخت غرامت‌های ناشی از جنگ و تجاوز که حق ملت یمن است رهمنون سازد.

- هر از گاهی شورای عالی سیاسی یمن با انتشار بیانیه‌هایی تاکید می کند که آتش بس درصورت عدم التزام دولت‌های متجاوز به بندهای مورد توافق استمرار نخواهد یافت. میزان آمادگی نظامی شما برای افزایش تنش مجدد تا چه میزان است؟ دور جدید تشدید تنش علیه متجاوزان چه تفاوتی با ادوار پیشین خواهد داشت؟

شورای عالی سیاسی یمن کلیه تحرکات سیاسی و میدانی دشمن متجاوز را تحت رصد خود دارد و نیروهای خود را برای هر سناریویی آماده کرده است و خواستار جدیت متجاوزان در روند مذاکراتی است که در حال حاضر به ابزار وقت کشی و وضعیت نه جنگ نه صلح تبدیل شده است. این مسئله نشانگر میزان نقشی است که آمریکا در استمرار وضعیت حاضر بازی می کند، چرا که آنها از منازعات بین المللی به عنوان ابزاری برای مواجهه با پروژه چین و روسیه عمل می‌کنند. جنگ اوکراین باید ادامه پیدا کند چرا که آنها خواستار تداوم جریان گاز و نفت خلیج فارس و سلامت خطوط دریانوردی به جای نفت و گاز روسیه هستند . آنها در عین حال خواستار تشدید تنش به شکل غیرقابل کنترل شده ای نیستند، چرا که ورود به جنگ خسارتش متوجه همه چیز از جمله منابع نفتی منطقه خواهد بود. به همین خاطر آمریکا سیاست فرار به جلو، جنگ روانی و درگیر کردن طرف ها به جنگ های داخلی از طریق ابزارهای غیرمستقیم را در دستور کار خود قرار داده است.

 به رغم همه این موارد با زبانی هشدار آمیز به آنها اخطار می دهیم که فرصت نجات ائتلاف متجاوز را از دست ندهند. ما با نهایت عقل، درایت و صبر و بردباری عمل می کنیم. اما هشدار می دهیم که صبر ما هم حد و مرزی دارد که اگر از حد بگذرد برای همه هزینه ساز خواهد بود.

آنچه که این بار ممکن است رخ دهد، احتمالا بسیار فراتر از سطح توقع و محاسبات نادرست ائتلاف متجاوز و مزدوران آنان خواهد بود.

- هشتمین سال تجاوز به پایان رسید و با صبر و مقاومت ملت یمن در آستانه نهمین سالروز آن هستیم، پیام شما برای مردم و برای دولت های متجاوز به ویژه درسایه تحولات جدید مرتبط با توافق ایران و عربستان چیست؟

یه یاری خدا و با اتکا به اراده ملت یمن می توانیم به اذن الهی قواعد بین المللی را بر هم بزنیم و جامعه بین المللی را از این سکوت و ایستایی در قبال بحران یمن خارج کنیم. دولت‌های متجاوز در اندازه نبرد حقیقی با ملت ما نیستند چراکه خانه‌های شیشه ای آنها ممکن است به سرعت در کام آتش خشم ما بسوزد و از بین برود. به آنها می گوییم که راه نجات در برابر شماست. صبر ما را آزمایش نکنید. شمارش معکوس برای عمل به وعده‌ها آغاز شده است. هر کس که به دنبال حل و فصل بحران است، راه حل‌های پیشنهادی صنعا در برابر اوست. 9 سال شکست، مکر و نابودی برای آنها کافی است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار