نشریه آتلانتیکو:

قربانیان زمستان اروپا بیشتر از کشته‌شدگان جنگ اوکراین خواهد بود

نشریه اکونومیست مدعی است که افزایش شدید قیمت انرژی ناشی از جنگ اوکراین، باعث خواهد شد تا شمار قربانیان سرمای زمستان، از سربازان کشته شده در جنگ جاری سبقت بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، نشریه اکونومیست در گزارشی مدعی شد که با آغاز فصل زمستان و افزایش بهای انرژی در اتحادیه اروپا، شمار قربانیان سرمای استخوان‌سوز در قاره سبز بیشتر از سربازانی خواهد شد که تا اینجای جنگ، در اوکراین کشته شده‌اند و وبگاه خبری «آتلانتیکو» فرانسه، درباره این گزارش با چند اقتصاددان گفت‌وگو کرد.


آتلانتیکو در این گزارش، نظر دریو گادفریدی، فیلسوف بلژیکی را دراین‌باره جویا شد و این سوال را مطرح کرد که «اکونومیست بر چه مبنایی چنین پیش‌بینی کرده است؟»


گادفریدی: سرما کشنده است و ما این موضوع را فراموش کرده‌ایم. در مناطقی زندگی می‌کنیم که از سال ۱۹۴۵ تاکنون درگیر جنگ نبوده و در کشورهای هستیم که به وفور انرژی، عادت دارند اما حقیقت همچنان پابرجاست: سرما جان انسان‌ها را می‌گیرد. انفجار قیمت‌های انرژی در پی جنگ اوکراین و بدتر از آن، سیاست‌های بوم‌شناسان هیجان‌زده در حوزه انرژی که ۲۰ سال است در اروپا پیاده می‌شود، باعث شده تا صدها میلیون اروپایی مصرف انرژی خود به ویژه در بخش گرمایش را محدود کنند.


وی افزود: با قیمت‌هایی که در حال حاضر می‌بینیم، اکونومیست پیش‌بینی کرده که علاوه بر متوسط مرگ و میر سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، حدود ۱۴۷ هزار نفر دیگر در اروپا از سرما جان خود را از دست خواهند داد. اگر زمستان معتدلی داشته باشیم، این رقم به ۷۹ هزار تن کاهش خواهد یافت و اگر سخت باشد، رقم به ۱۸۵ هزار تن خواهد رسید. تا کنون ۶۰هزار سرباز در اوکراین کشته شده‌اند. به عبارت دیگر، حتی در بهترین سناریو(زمستان معتدل)، قیمت‌های سرسام‌آور انرژی، به کشته شدن افراد بیشتری نسبت به سربازان کشته‌شده در اوکراین خواهد انجامید.


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه(۵ اسفند ۱۴۰۰) فرمان عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد. پس از این اقدام، کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرده و کرملین نیز در واکنش، صادرات گاز خود به اروپا را کاهش داد. در نتیجه این اقدام، اروپایی‌ها که جایگزین مناسبی برای سوخت روسیه ندارند، از مدت‌ها پیش با دغدغه‌ای به نام زمستان سرد روبه‌رو بوده و حالا در آغاز فصل سرما، بی‌واسطه با بحران شدید انرژی مواجه شده‌اند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار