لزوم تغییر ساختار وزارت‌خارجه برای پیش‌برد اهداف دیپلماسی اقتصادی

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس بر لزوم تغییر ساختار وزارت‌خارجه برای پیش‌برد اهداف دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، محمد جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در دولت گذشته به بحث دیپلماسی اقتصادی توجه نشد و باید در دولت آقای رئیسی به این موضوع ویژه‌ای شود، گفت: پس از آزادسازی حلب  از دست تروریست‌های داعش که مرکز اقتصادی سوریه است، برخی از اعضای کمیسیون امنیت در مجلس نهم به این کشور سفری داشتند و در این سفر با  رئیس جمهور و  استاندار حلب دیداری داشتیم که صحبت مشترک در دیدارها این بود که ایرانی‌ها در بازسازی سوریه و به‌ویژه حلب نقش فعالی داشته باشند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه شهر حلب جمعیتی بالغ بر 3 میلیون جمعیت دارد که در آن زمان که ما سفری به آن کشور داشتیم نیمی از آن با خاک یکسان شده بود، ادامه داد:در جلساتی که ما با سوری‌ها داشتیم آنها اعلام می‌کردند حتی ما مصالح ساختمانی شما را به دو برابر قیمت که از اروپایی‌ها می‌خریم، خریداری می‌کنیم  اما دریغ از اینکه دولت گذشته حرکتی در جهت ورود به این کشور انجام دهد.

نماینده مشهد در مجلس با تاکید براینکه به راحتی می‌توان از طریق دیپلماسی اقتصادی به ویژه با کشورهای همسایه، اقتصاد کشور خودمان را قوی کنیم، اضافه کرد: اگر نگاهی کوتاه به کشورهای اطراف خود داشته باشیم مشخص است که امروز وضعیت سوریه، عراق، افغانستان و سایر کشورهای همسایه از لحاظ آبادانی چگونه است، می‌توانیم با بستن قراردادهای دو یا چند جانبه اقتصادی و رعایت پروتکل‌ها و استفاده از مرزهای مشترک تحول عظیم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روابط با کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شرایط لازم برای استفاده از ظرفیت‌‌های دیپلماسی اقتصادی در کشور فراهم است، اظهار داشت:با آرام شدن اوضاع منطقه و به ویژه تخلیه افغانستان و عراق از نیروهای آمریکایی در حال حاضر شرایط برای بستن قراردادهای اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه جبهه مقاومت بیش از گذشته فراهم شده و موانع برداشه شده است.

کریمی قدوسی با تاکید براینکه دولت آقای رئیسی باید از ظرفیت‌های ایجاد شده به خوبی استفاده کند و پس از استفاده از ظرفیت‌ کشورهای منطقه به سمت کشورهای نزدیک به مواضع کشورمان برود، عنوان کرد: البته باید اروپایی‌ها در رده آخر دیپلماسی اقتصادی قرار گیرند چون آنها ثابت کرده‌اند شرکای تجاری خوبی برای ما نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم هم باید شرکت‌های خصوصی داخلی را نیز برای استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی تقویت کند، ادامه داد: چون بخش خصوصی بهتر می‌تواند بات طرف‌های خارجی ارتباط برقرار کند باید دولت امکانات لازم برای تسهیل فعالیت این بخش را نیز فراهم کند.

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی باید تغییراتی در ساختار وزارت خارجه ایجاد شود، اضافه کرد:البته در این زمینه نمایندگان از وزیر امور خارجه خواسته‌اند که تغییراتی در ساختار وزارت خارجه داشته باشد البته در دیدارهای که با رئیس‌جمهور نیز داشته‌ایم وی بر این موضع تاکید داشته است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی تاکید براینکه در کشورهای که ظرفیت اقتصادی برای کشورمان وجود دارد باید رایزن‌های قوی فرستاده شوند، اظهار داشت:استفاده از ظرفیت‌ دیپلماسی اقتصادی می‌تواند کمک موثری در جهت رفع و خنثی سازی تحریم ها داشته باشد که نمونه این موضوع را در اعزام کشتی نفتی به لبنان شاهد بودیم.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار