از استیضاح فاطمی‌امین تا موافقت با واردات خودروهای دست‌دوم

نمایندگان در این هفته 3 روز جلسه علنی داشتند که در این روزها با طرح استیضاح فاطمی امین وزیر«صمت» و فوریت بررسی لایحه واردات خودروهای دست‌دوم موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، مجلس در این هفته در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه جلسه علنی داشت که جلسه روز یکشنبه که به بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص داشت در 2 شیفت برگزار شد و در روزهای بعد طرح‌ها و لوایح مختلفی را در دستورکار داشتند که جزئیات این جلسات را در این گزارش می‌خوانیم:

 در جلسه روز یکشنبه که به بررسی طرح استیضاح فاطمی امین وزیر «صمت» اختصاص داشت، ابتدا موافقان استیضاح از جمله رسولی‌نژاد نماینده دماوند و فیروز کوه، هاجر چنارانی نماینده نیشابور، حجت الاسلام ناصر موسوی لراگانی نماینده فلاورجان، سارا فلاحی نماینده ایلام، احد آزادی‌خواه نماینده ملایر، دهقانی نماینده ورزقان و  سدیف بدری نماینده اردبیل، نقطه نظرات خود را مطرح کردند و سپس سیدرضا فاطمی امین پشت تریبون قرار گرفت و دفاعیات خود را عنوان کرد.

در ادامه وزیر «صمت» بخشی از از وقت خود را به حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز و میرمحمدی نماینده میبد به عنوان مخالف طرح استیضاح گذاشت تا نقطه نظرات خود را مطرح کنند.

پس از آن رئیس جمهور که در آغاز جلسه استیضاح در مجلس حضور نداشت، در مجلس حضور یافت و به دفاع از وزیر «صمت» پرداخت.

پس از استماع نظرات آقای رئیسی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز ( یکشنبه،10 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی را به منظور تنفس رأس ساعت 11 و 25 دقیقه به صدا درآورد و گفت: با توجه به اینکه بحث ادامه دارد، اما از آنجا که وقت نماز نزدیک است، تنفس اعلام می کنم و ان شالله رأس ساعت 1 جلسه ادامه می یابد.

جلسه بعد از ظهر با دستورکار ادامه رسیدگی به استیضاح وزیر«صمت» آغاز شد و در ابتدا 2 تن از موافقان استیضاح یعنی لطف‌الله سیاه‌کلی نماینده قزوین و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به ایراد سخنرانی پرداختند و پس از آن آقای فاطمی امین از وقت باقی مانده خود استفاده و به دفاع از خود پرداخت و توضیحاتی نیز پیرامون موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان موافق  استیضاح ، ارائه کرد.

در نهایت نیز طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر «صمت» به رأی نمایندگان گذاشته شد که با رای موافق 162 نفر، برکنار شد.

جزئیات جلسه روز دوشنبه مجلس

جلسه روز دوشنبه به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز و وی در نطق پیش از دستور خود ضمن تشکر از حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر صمت، گفت: اظهارات شفاف و همدلانه رئیس جمهور اجازه ندادند استیضاح و عمل به وظایف نمایندگی بهانه ای برای تصویرسازی اختلاف میان قوا شود و فرصت سوء استفاده را از دشمن گرفت.

واکنش قالیباف به تذکر یک نماینده درباره حواشی استیضاح وزیر«صمت»

در ادامه جلسه علنی ،‌رئیس مجلس در پاسخ به  تذکر مالک شریعتی نماینده تهران مبنی بر لزوم ارائه گزارشی درباره حواشی ایجاد شده درباره استیضاح وزیر «صمت» ، گفت:بنده براساس بند 11 ماده 22 آیین‌نامه مکلف به صیانت از مجلس هستم و درنگ هم نمی‌کنم هر متخلفی که بخواهد با تهمت زدن آبروی مجلس را ببرد مورد پیگیری قرار می‌گیرد و رسیدگی می‌کنیم.

 ادامه طرح مالیات بر عایدی سرمایه

رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه اولین دستورکار مجلس در این روز بود که در جریان آن، کلیه بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های قرض‌الحسنه، تعاونی‌های اعتبار و ارائه کنندگان خدمات کیف پول موظف شدند به کلیه تراکنش‌ها شناسه یکتا اختصاص دهند.

همچنین با تصویب نمایندگان قرار شد که انتقال املاک با انواع کاربری، انواع خودرو سواری، انواع طلا، نقره و جواهرات و انواع ارز و انواع رمز پول مشمول مالیات بر عایدی سرمایه باشد.
بنابراین گزارش ، بر اساس ماده 13 طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم مواردی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود تعیین شد.

همچنین در مصوبه ای دیگر، بهارستان‌نشینان بندی از طرح مذکور را تصویب کردند که بر اساس آن ارثیه مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود. شرط برخوداری از این معافیت در خصوص اعضای خانوار، تایید یا ثبت اطلاعات خانوار بر اساس مقررات مربوط است.

همچنین با رای نمایندگان سقف معافیت مالیاتی در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی برای اشخاص غیرتجاری بالای 18 سال و با تصویب بند 26 طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز نمایندگان مجلس در مصوبه ای مشوق های مالیاتی  برای حمایت از کسب و کارها تعیین شد.

موافقت نمایندگان با واردات خودروهای دست‌دوم

رسیدگی به لایحه 2 فوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو ، (واردات خودروهای دست دوم) دستورکار بعدی نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه بود و در نهایت نمایندگان با 162 رای با فوریت این لایحه موافقت کردند.

 جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس نیز به ریاست محمد باقر قالیباف و با اکثریت نمایندگان برگزار شد که رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود فرا رسیدن 12 اردیبهشت، روز گرامیداشت مقام معلم و سالروز شهادت معلم ماندگار انقلاب استاد شهید مطهری را تبریک گفت و اظهار کرد:احترام و ارج نهادن به مقام معلم سرمایه گذاری برای پیشرفت یک جامعه است.

 ادامه رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه اولین دستورکار وکلای ملت در روز سه‌شنبه بود که با تصویب بندی از ماده 13 این طرح مقرر شد که کلیه اراضی با کاربری کشاورزی و باغ‌ها و زمین‌های زراعی مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند.

با تصویب این ماده از طرح مالیات بر عایدی سرمایه، رسیدگی به این طرح در مجلس به پایان رسید و طرح جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال شد.

 همچنین در این جلسه تقاضای دولت مبنی بر بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به صورت دو فوریتی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت نمایندگان با 143 رای موافق با این درخواست دولت موافقت کردند.

 بنابر این گزارش، نمایندگان در این نشست همچنین با کلیات لایحه الحاق پنج تبصره به ماده (2) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را به تصویب رساندند.

همچنین وکلای ملت با اکثریت آرا ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات های بر درآمد و سرمایه را رفع و تصویب کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است که «پروتکل اصلاحی موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه شامل یک مقدمه و (4) بند، به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

در پایان جلسه روز سه‌شنبه، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی سندالحاقی (پروتکل) تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولتهای عضو هم پس بررسی های لازم تصویب شد.

انتهای‌ پیام/

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار