از استعفای نماینده کرمانشاه تا کارت زرد به وزیر«صمت»

نمایندگان مجلس در این هفته 3 روز جلسه علنی داشتند که در این جلسات موضوعات مختلف را بررسی و به تصویب رساندند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، وکلای ملت در این هفته 3 روز جلسه علنی داشتند که در این جلسات موضوعات مختلفی را با حضور مسئولان دولتی بررسی و مصوباتی داشتند که در ادامه می‌خوانید:

 واکنش نیکزاد به اظهارات رئیس جمهور چین

نشست روز یکشنبه به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس آغاز شد که وی در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه ما از افزایش تبادلات اقتصادی کشورهای همسایه خود استقبال می‌کنیم، دخالتی در امور داخلی آنها نداریم، اما بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری شوخی نداریم، گفت: ما هیچ مشکلی با اینکه قاتل خاشقچی، مادر معنوی داعش و گاو شیرده آمریکا با کشورهای مختلف دنیا قرارداد تجاری ببندد، نداریم، اما چنین حقی را برای ایشان قائل نیستیم که در لابه‌لای مناسبات اقتصادی، درباره جزایر ایرانی، لاف در غریبی بزنند.

همچنین در ادامه، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت مولوی عبدالواحد ریگی از قوه قضائیه و نهادهای امنیتی و انتظامی خواست نسبت به شناسایی و محاکمه عاملان شهادت اقدام عاجل انجام دهند.

موافقت با بررسی اولویت‌دار طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم

اولین دستورکار نمایندگان رسیدگی به طرح اصلاح تبصره (4) بند (3) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلی تکمیلی و تخصصی بود که پس از انجام ارزیابی‌های لازم با 141 رأی موافق از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه علنی با آن موافقت کردند.

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس با بیان دلایل درخواست بررسی اولویت‌دار طرح مذکور به کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود 40 درصد از پزشکان در پایتخت متمرکز شده‌اند. از طرفی بر اساس قانون باید 30 درصد پذیرش پزشکی عمومی به مناطق محروم اختصاص یابد که تاکنون به دلایل مختلف اجرایی نشده است.

پیشنهادات مرکز پژوهش‌ها برای تغییر حوزه‌های انتخابیه مجلس

 

ساز وکار پرداخت وام به افراد دارای چک برگشتی تعیین شد

همچنین رسیدگی به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از کمیسیون اقتصادی درباره طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دستورکار بعدی وکلای ملت در جلسه روز یکشنبه بود که در نهایت بهارستان‌نشینان با 157 رأی موافق از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه علنی با آن موافقت کردند.

تذکر درباره اظهارات رئیس جمهور چین

بر اساس این گزارش برخی از نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه نسبت به اظهارات رئیس جمهور چین درباره جزایره سه گانه واکنش نشان دادند.

امتیاز برای دانشجویان پسر محصل در دانشگاه‌ها 

در ادامه بررسی طرح استفساریه بند (3) ماده (٤٨) قانون حمایت خانواده در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی قرار داشت که وکلای‌ملت پس از انجام بررسی‌های لازم با کلیات طرح مذکور از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه علنی با 130 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع موافقت کردند که بر اساس آن دانشجویان ذکور مشغول به تحصیل در تمامی دانشگاه‌ها مشمول دریافت مستمری والدین خود می‌شوند.

تصویب لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی از مالیات 

همچنین در پایان جلسه این روز نمایندگان در جریان بررسی لایحه یک فوریتی معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، با کلیات این لایحه با 160 رأی موافق از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

  

جلسه روز سه‌شنبه

سوال از وزیر صمت درباره خودرو و سوال از وزیر دادگستری در مورد عدم اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان و همچنین گزارش مشترک کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت در مورد نحوه عملکرد دستگاههای مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مهمترین دستورکار بهارستان نشینان در روز نظارتی قوه مقننه بود.

لاتاری خودرو ادامه دارد

اولین دستورکار جلسه روز سه‌شنبه رسیدگی به سوال جلال رشیدی نماینده مرودشت از وزیر «صمت» بود که وی در تشریح سوال خود گفت: در 25 مهر 1400 در حاشیه نشست اتاق بازرگانی آقای فاطمی امین عنوان کرد که برنامه‌ای دارند تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده! امروز نزدیک به پایان سال 1401 هستیم ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداخته‌ایم.

فاطمی‌امین:اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک خواهد بود 

سید رضا فاطمی امین وزیر در ادامه جلسه و در پاسخ به سوال رشیدی کوچی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تأکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس، گفت: اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک خواهد بود و راهکار کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه است.

دومین کارت زرد مجلس به فاطمی‌امین

در نهایت وکلای ملت از توضیحات وزیر «صمت» پیرامون محور سوال نماینده مرودشت  قانع نشده و به وزیر کارت زرد دادند.

موافقت با تغییر شیوه بررسی بودجه سالیانه

در ادامه جلسه امروز وکلای‌ملت جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات عبارتی ماده 182 آیین نامه داخلی که درباره لایحه بودجه سالانه کشور است، موافقت کردند بنابراین دولت موظف شد لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش به مجلس تقدیم کند.

بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون حمایت از خانواده 

در ادامه نشست نظارتی امروز مجلس شورای اسلامی، پروین صالحی نماینده مبارکه گزارش مشترک کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و فرهنگی درخصوص عملکرد دستگاههای مرتبط در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را قرائت کرد. بر اساس این گزارش؛ در قانون حمایت از خانواده و جوانی تهیه، تصویب و ابلاغ 26 فقره مقرره به برخی از دستگاههای مسؤول اجرای این قانون تکلیف شده است. از این مقررات، تاکنون 15 مقرره ابلاغ شده اند، 4 مقرره در حال طی مراحل تصویب و ابلاغ هستند ولی در مورد 7 مقرره دیگر هیچ اطلاعاتی یافت و پاسخ مرتبطی نیز دریافت نشده است.

 تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت

پس از قرائت گزارش نظارتی 3 کمسیون ، بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت ، گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور که طی دهه پیش رو به یکی از مشکلات و مسائل اصلی تبدیل خواهد شد، موضوع سالخوردگی جمعیت است. ما فقط یک دریچه هفت ساله داریم و اگر طی این فرصت جمعیت افزایش نیابد دچار بحران می‌شویم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه 60 درصد مواد قانون مذکور با وزارت بهداشت در ارتباط است، افزود: به منظور اجرای این قانون قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر تشکیل شده است. همچنین اداره کل جوانی جمعیت در وزارت بهداشت برای نخستین بار ایجاد شده و به طراحی اپلیکیشن‌ها با برنامه‌های مختلف در راستای اجرای این قانون می‌پردازد.

طراحی و تدوین برنامه راهبردی جمعیت و فرزندآوری

وحیدی وزیر کشور نیز در توضیح اقداماتی که وزارتخانه متبوعش در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده انجام داده است، گفت: طراحی و تدوین برنامه راهبردی جمعیت و فرزندآوری با عنوان مسیر نجات انجام شده که چند کار را در دستور دارد؛ ابتدا تعیین وضعیت بحرانی استان ها است، از سوی دیگر قرارگاه مردمی جمعیت شکل گرفته و رصد جبهه جمعیت فعلی از دیگر اقداماتی است.

بر اساس این گزارش ، پس از قرائت گزارش نظارتی 3 کمسیون و اظهارات وزرای بهداشت و کشور ، نمایندگان نقطه نظرات خود پیرامون اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را مطرح کردند.

قالیباف: «خانواده» مخاطب اصلی برنامه هفتم باشد

در ادامه نشست این روز قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون حمایت از خانواده به بیان نکاتی پرداخت و گفت: پس از گذشت یک سال از تصویب و اجرای قانون، گام های قابل توجهی برداشته اند اما برای جبران عقب ماندگی‌ها ما نیازمند تلاش مضاعف هستیم.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر که دولت مشغول تنظیم بودجه سال 1402 و برنامه هفتم توسعه است اگر این سوال مطرح شود که در کلان بودجه و برنامه هفتم توسعه، مخاطب اصلی شما کجاست؟ کدام قشر مخاطب اصلی است؟ من فکر می‌کنم ما باید بگوییم مخاطب اصلی ما «خانواده» است.

سوال از وزیر دادگستری

رسیدگی به سوال ابوالفضل ابوترابی از وزیر دادگستری درباره عدم اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان دیگر دستورکار نمایندگان در جلسه علنی روز سه‌شنبه بود.

نماینده نجف آباد در تشریح سوال خود گفت:مخاطب اصلی سوال من دادستانی کل کشور بوده که باید پاسخ داده شود چرا قانون اعاده اموال نامشروع مسئولین اجرایی نمی‌شود. متأسفانه در مجلس قبل زمینی متری 4 الی 5 میلیون تومان در الهیه به نماینده مجلس واگذار شده است و حتی به این مورد نیز با وجود پیگیری‌ها رسیدگی نشده است.

توضیحات وزیر پیرامون سوال نماینده نجف‌آباد

امیرحسین رحیمی وزیر دادگستری در توضیح پیرامون محور سوال ابوترابی گفت: قوه قضائیه شعبی را معرفی کرده تا گزارشات در آن مورد رسیدگی قرار بگیرد. دادگاه تجدیدنظر نیز مشخص شده است. تشکیلات ، دستورالعمل و سامانه ای که باید توسط قوه قضائیه ایجاد می شد شکل گرفته اند، اکنون باید دستگاه ها گزارش‌های خود را ارائه کنند تا به آن‌ها رسیدگی شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس پس از استماع توضیحات وزیر دادگستری پیرامون سوال خود به صورت مشروط از پاسخ های وزیر قانع شد.

جلسه روز چهارشنبه

آخرین جلسه علنی در این هفته به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که بررسی در خواست جمعی از نمایندگان برای بازگشت طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس مهمترین دستورکار وکلای ملت در این روز بود.

موافقت با بررسی مجدد طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

رسیدگی به درخواست 112 تن از نمایندگان برای در دستورکار قرار گرفتن مجدد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اولین دستورکار بود که با آن موافقت شد.

لازم به ذکر است که کلیات این طرح در جلسه 16 آذر ماه به رأی گذاشته شد که مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت.

تعیین شرایط معافیت واردات مواد اولیه دارویی از مالیات

بر اساس این گزارش، در جلسه روز چهارشنبه نمایندگان با لایحه یک فوریتی معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت و شرایط این معافیت را نیز مشخص کردند.

موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون عدالت آموزشی در رشته‌های پزشکی

همچنین نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح اصلاح تبصره(4)بند(3)ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با کلیات این طرح موافقت کردند.

اعلام وصول نامه استعفای نماینده کرمانشاه

در ادامه جلسه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نامه استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه را اعلام وصول کرد و گفت: آقای ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با سابقه حضور در مجلس، شورای نگهبان و دولت که فرزند شهید نیز است، از طرف دولت با ایشان رایزنی‌های زیادی صورت گرفته و به یک توافق با رئیس جمهور رسیدند؛ از این جهت استعفای خود را از مجلس شورای اسلامی علیرغم میل باطنی تقدیم کرده است.

اعلام وصول سوال از وزیر بهداشت

همچنین احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس سوال ملی 2 نماینده از بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درباره گرانی و کمبود دارو را اعلام وصول کرد.

بیانیه

در پایان جلسه روز چهارشنبه احمد امیرآبادی فرهانی عضو هیئت رئیسه بیانیه 194 نماینده در پاسخ به دخالت های مکرر فرانسه در امور داخلی ایران و همچنین بیانیه 196 تن از نمایندگان درخصوص اقدام اتحادیه اروپا و قطع شبکه پرس‌تی‌وی را قرائت کرد.

انتهای‌پیام/

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار